מודל האו"ם- המועדון הסטודנטיאלי למנהיגות פותח שנה חדשה

$(function(){setImageBanner('34f950c8-d8e9-48d4-ab0e-482e6d0fe1f9','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,33969,'Image','');})

מודל האו"ם הינו מועדון בין לאומי בו סטודנטים מהאוניברסיטאות ומהמכללות השונות מדמים את פעולות האו"ם. לרגל פתיחת השנה החדשה של המועדון בשנת הלימודים הקרבה, יצאנו לפגוש את מי שנמצאים בלב העשייה שלו בשלוחה שבאוניברסיטה הדרומית וחזרנו עם תשובות לכל מי שעוד לא יודע מה זה "BGUMUN".

"אחת הבעיות הכי גדולות היא שיש איזשהו פער בין מה שמלמדים באוניברסיטה לבין מה שמעסיקים מחפשים" אמר צביקה לוש, יו"ר מועדון מודל האו"ם שנה שנייה ברציפות באוניברסיטת בן גוריון. "לפני כמה שנים אתר "גלובס" חקר ומצא שיש ארבע מיומנויות שמעסיקים בשוק מחפשים בעובדים- יכולת עבודה בצוות, יכולות תקשורתיות מפותחת, יצירתיות ויכולת טובה באנגלית. במהלך הלימודים אנחנו כל כך רודפים אחרי הממוצע, אבל בסופו של דבר יש פער בין מה שאנחנו חושבים שאנחנו רוכשים באוניברסיטה לבין מה ששוק העבודה צריך בחוץ".

מודל האו"ם הינו פרויקט בין לאומי שהתחיל בארץ לפני כשמונה שנים, כשאל האוניברסיטה שבבירת הנגב הוא הגיע רק לפני ארבע שנים, אך כבר נרשמו לו הישגים מרשימים! הישג משמעותי אחד היה כנס הפתיחה בשנת הלימודים האחרונה נערך באוניברסיטת בן גוריון, אותו אירח מועדון מודל האו"ם של האוניברסיטה (הנקרא "BGUMUN"). לאותו כנס הגיעו למעלה מ-300 סטודנטים וסטודנטיות ממועדונים שונים של מודל האו"ם, מה שהפך אותו לכנס הגדול ביותר שנערך בארץ.


כפי שכבר הוזכר, יו"ר המועדון בבן גוריון הוא צביקה לוש, סטודנט שנה ג' בלימודי פוליטיקה וממשל, לימודי אירופה ולימודי אפריקה. לוש, רק בן 29, וכבר הספיק לכהן בכנס הבין לאומי של מודל האו"ם שנערך בתל אביב, שלדעת רבים היה לאחד מהכנסים המוצלחים בתולדות המועדון. יחד איתו, נמצאת גם פנינה שיפמן, בת 23, המנהלת האקדמית של המועדון והמאמנת הראשית של התכנית. שיפמן, סטודנטית שנה ג' ללימודי פוליטיקה וממשל, לימודי מזרח תיכון ומגדר, אחראית לשמור על הרמה האקדמית של המועדון ושל החניכים לאורך כל השנה, מכשירה סטודנטים כשופטים בכנסים, מנהלת תכנית חניכה ואחראית למישוב הסטודנטים. "התפקיד שלי הוא לוודא שהמועדון שלנו נמצא ברמה של ההתאחדות הישראלית של מודל האו"ם, כי יש לה סטנדרטים גבוהים. אפילו יותר מזה- לא רק שאנחנו רוצים לעמוד ברף. אנחנו רוצים להרים את הרף וש-BGUMUN יובילו את הסטנדרטים" אמרה פנינה.

מה זה בעצם מודל האו"ם?

צביקה: "תכנית מנהיגות סטודנטיאלית שהמטרה שלה היא ללמד כיצד פותרים סכסוכים בין לאומיים. לאורך השנה הסטודנטים שמשתתפים בתכנית רוכשים מיומנויות וכישורים שהם משמעותיים ויעזרו להם בכל עבודה שהם יעבדו בה. אלה כישורים כמו יכולת עמידה מול קהל, יכולות ניתוח, יכולות אלתור, אבחון ופתרון של בעיות  מורכבות, אבל הכי חשוב- הסטודנטים משפרים בתכנית את האנגלית שלהם. כל התכנית מתנהלת באנגלית".

פנינה: "יש לנו מפגשים שבועים, בכל שבוע מפגש אחד של שלוש שעות. יש לנו את החלק העיוני של התכנית, בהם הסטודנטים רוכשים את הכלים שהם נדרשים ליישם בסוף. החלק השני הוא החלק של הסימולציות, שנותן לסטודנטים הזדמנות ליישם את כל מה שהם למדו. כל אחד מהם מקבל מדינה לייצג והם לומדים איך לבנות את המדיניות של המדינה, לעצב אותה, לחפש מידע עליה ולנתח את המידע שהם מקבלים. בשיעורים העיוניים אנחנו לומדים לדוגמא איך לעשות מחקר על מדינה".

צביקה: "לדוגמא' איך בחורה פמיניסטית כמו פנינה, שמייצגת את ערב הסעודית, מציגה את העמדה שלה על זכויות נשים במדינה בוועדה של זכויות נשים באו"ם בדין על מילת נשים. גם נשים פמיניסטיות כמו פנינה לומדות איך לייצג מדינה כזו".

איך עובדות הסימולציות? יש כללי משחק?

פנינה: "אנחנו עובדים לפי הפרוטוקולים שמדמים את האו"ם ומבינים איך האו"ם עובד, ובעזרת כל אלה אנחנו מדמים את הוועדות של האו"ם".


אז אפשר להגיד שאתם בעצם מכשירים שגרירים לעתיד?

צביקה: "זו צורה מאוד פשטנית להגיד את זה, כי בסופו של דבר לא רק מי שמעניינת אותו דיפלומטיה מגיע למודל האו"ם. מודל האו"ם זה בעצם מקום שבו אתה רוכש לעצמך כלים שיעזרו לך בכל תפקיד בחיים".

פנינה: "אנחנו אוהבים לראות בזה כתכנית להכשרת המנהיגים של מחר ולאו דווקא תכנית להכשרת דיפלומטיים, כי בעצם אפשר להשתמש בכלים האלה גם כמהנדס או כמורה. הכלים האלה שימושיים בכל תחום".

צביקה: "מגיעים אלינו גם סטודנטים מתארים מתקדמים שהם צריכים להציג בסוף התואר את הממצאים שלהם בפרזנטציה, אבל לא לכולם יש את הניסיון לעמוד מול קהל ולהציג את הדעה שלהם בצורה שהיא גם תמציתית וגם משכנעת".

מה נעשה במועדון מעבר לסימולציות?

פנינה: "התכנית של מודל האו"ם היא תכנית בין לאומית. יש לנו כנסים ארציים וגם כנסים בין לאומיים. בארץ אלה כנסים של כל ה-11 מועדונים שפרוסים בכל המוסדות האקדמיים הגדולים בארץ. בכנסים יש הזדמנות לפגוש אנשים ממועדונים אחרים ולראות שיטות שונות של אסטרטגיות משחק. אנחנו גם אוהבים להשתתף בכנסים בחו"ל, בהם אנחנו כמובן גם מייצגים את המדינה".

מה לדעתכם מייחד ומאפיין את מי שמגיעים למועדון של מודל האו"ם? כלומר, מה משותף לסטודנטים מהמועדון בבן גוריון לסטודנטים של במועדון של בר אילן לדוגמא

פנינה: "אלה בדרך כלל אותם אנשים שאוהבים לדבר על נושאים גלובליים, אנשים שיש להם טיפה פרספקטיבה בין לאומית".

צביקה: "אלה גם אנשים שמזהים שיש להם איזה מחסור, נניח מחסור חברתי. יש לנו הרבה סטודנטים בין לאומיים שזו הפלטפורמה שלהם לבוא ולהכיר את הסטודנטים הישראלים ולהתחבר להוויה הישראלית, כי כולם בעצם מתחילים במועדון מאותה נקודה- אנשים לא מכירים אחד את השני, אף אחד לא מכיר את כללי המשחק... כולם מתחילים באותו סטטוס. בנוסף, אפשר לזהות שלמועדון מגיעים לא רק אנשים שאוהבים לאתגר את עצמם מבחינה מחשבתית אלא גם מבחינת הרצון לרכוש כישורים נוספים".

אמרתם שהתכנית כולה מתנהלת באנגלית. אם מישהו מרגיש שהרמה שלו באנגלית לא מספיק גבוהה- עדיין הייתם ממליצים לו להגיע?

פנינה: "דווקא מי שלא יודע אנגלית מהבית, הוא יהיה זה שיקבל הכי הרבה מהתכנית הזו. אנחנו לא בוחנים אנשים לפי הרמה שלהם באנגלית. אנחנו רואים שאצל כל מי שמגיע עם רמה לא גבוהה של אנגלית חל שיפור משמעותי במהלך השנה".

צביקה: "זה גם משפר את הביטחון בלדבר באנגלית בפני אנשים. כל אחד חייב לדבר במהלך הסימולציה פעם אחת לפחות למשך דקה, אף אחד לא מכריח אותך לדבר יותר. אז כן, מי שלא מרגיש בנוח ידבר בפעם הראשונה, השנייה והשלישית רק פעם אחת, אבל פתאום בפעם הרביעית הוא ידבר פעמיים. זה בונה ביטחון".


אילו תכניות צפויות להיות השנה בתכנית?

צביקה: "אנחנו הולכים להביא הרצאות אורח של בכירים מהנהלת המועדון הארצי, יהיו סדנאות העשרה יחד עם מדור העסקה של האוניברסיטה...".

פנינה: "יהיה גם סיור למשרד החוץ וגם נשלח משלחת לכנס בין לאומי כלשהו- או בלונדון או פריז או ברצלונה. אנחנו מקווים לשלוח משלחות ליותר מכנס אחד".

מאיפה המימון?

צביקה: "יש לנו את מחלקת גיוס כספים, שעובדת ועומלת מאוד קשה לטובת המועדון. אנחנו לא יכולים להבטיח מימון כלשהו, אבל אנחנו מקווים שכמו שהצלחנו לגייס כספים בשנים האחרונות, נצליח גם השנה. כדי לגייס את הכספים אנחנו עושים גם בין היתר אנחנו אירועי שתדלנות ומסיבות התרמה".

במשפט אחד- למה כדאי להשתתף בתכנית של מודל האו"ם בבן גוריון?

פנינה: "זה מקום שאתה תקבל בו כלים וחוויה שלא תקבל בשום מקום אחר".

צביקה: "זה מקום שכיף לבוא אליו, ללמוד בו דברים חדשים ולהכיר אנשים שלאו דווקא היית נתקל בהם במקומות אחרים".

  

להרשמה לתכנית היכנסו לאתר http://bgumun.wixsite.com/bgu-mun

לפרטים נוספים היכנסו לדף הפייסבוק https://www.facebook.com/BGUMUN



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('f48c2975-ead1-4ca4-a90e-a1df6228a5d9','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,33971,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה