תכנית ייחודית לסטודנטים בעלי צרכים מיוחדים בסכנת סגירה

$(function(){setImageBanner('f856ddfd-b3b1-4fed-a231-84145b185beb','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,33969,'Image','');})

קשיים במימון התכנית עקב מחסור בנרשמים, עלול להוביל לכך ש"האקדמיה החברתית", תכנית המיועדת לסטודנטים על הרצף האוטיסטי או בעלי צרכים מיוחדים, תיסגר כבר בשבועות הקרובים.

"האקדמיה החברתית" מהווה בית לצעירים בעלי צרכים מיוחדים כבר כמעט שנתיים. התכנית, בה לומדים הצעירים כישורים חברתיים, מתקיימת במכללת קיי בבאר שבע, בהנחייתה והנהלתה של ד"ר ניצן כהן.

כהן, קלינאית תקשורת במקצועה ובעצמה אם לבן הלוקה באוטיזם (בתפקוד גבוה), ראתה כיצד נערים ונערות רבים מסיימים את לימודיהם במסגרות החינוך השונות, ונפלטים אל העולם הגדול, בו אין די מסגרות בהן הם יוכלו להשתלב בשלב הבוגר של חייהם.

התכנית היחידה בדרום המיועדת לאלה המאובחנים על הרצף האוטיסטי או לבעלי צרכים מיוחדים - בסכנת סגירה!

על כן החליטה להרים את הכפפה ולהקים בהתנדבות את תכנית "האקדמיה החברתית", תכנית לימודים דו-שנתית המיועדת ללומדים המאובחנים על הרצף האוטיסטי או לבעלי צרכים מיוחדים, בני 18 ומעלה.

תכנית זו הינה תכנית ייחודית המתקיימת במכללת קיי בבאר שבע, ונכון להיום, היא גם התכנית היחידה בדרום, מה שמסביר את העובדה כי חלק מהסטודנטים בתכנית אינם תושבי באר שבע. בין התכנים הנלמדים בתכנית אפשר למצוא קורס חינוך חברתי מיני, קורס צילום, קורס תקשורת וירטואלית (סקייפ, פייסבוק, מייל, משחקי רשת, אייפד וטלפון נייד), קורס מיומנויות שיח, קורס ניהול קונפליקטים באמצעות סיפרותרפיה ועוד קורסים רבים וטובים. כמו כן, גם מכללת עתיד עובדת בשיתוף עם האקדמיה החברתית, ומציעה קורס לבעלי צרכים מיוחדים בניהול מחסן ממוחשב, המקנה לסטודנטים פן מקצועי ותעודת מקצוע בסוף הלימודים. "זו בעצם האופציה היחידה שלהם כיום להתנסות בעולם הסטודנטיאלי, הנורמטיבי והאקדמי" אמרה כהן.

הקורסים ודרכי ההוראה מותאמים לפי הרמות השונות, כשצוות ההוראה כולל קואוצ'רית שעובדת עם הורי הסטודנטים בתכנית, חונך חברתי, מרצים ממכללת קיי וממכללת עתיד, מורים לחינוך מיוחד ואף סטודנטים לחינוך מיוחד ממכללת קיי, שלוקחים חלק בתכנית ומעבירים בה תכנים שונים.

כל הטוב הזה בסכנת סגירה חמורה

עם זאת, על אף שהתכנית נותנת את המענה הטוב ביותר לכל אותם צעירים הלוקחים בה חלק, אחוז הנרשמים אליה הינו נמוך יחסית- כחמישה סטודנטים בכל מחזור, כמות נרשמים שאינה מספיקה לכסות על ההוצאות של התכנית, ואף מביאה את המשקיעים בה להפסדים. כהן עצמה עבדה על כל תחום הפרסום של התכנית במרץ רב באמצעות הפלטפורמות השונות- החל מפרסומים ברשתות החברתיות ועד פרסומים בעמותות לצעירים בעלי צרכים מיוחדים, אך כל זאת, מסיבה שאינה ברורה, לא עזר.

כיום מי שמסבסד את התכנית היא העמותה לחינוך תרבות וספורט של מכללת "קיי", בניהולו של רועי אמנו, שהאמין בתכנית וסיפק לה את המימון הכספי במשך כשנתיים. "בכל פעם שמתקשרים אליי ממספר לא מזוהה אני ממש מקווה שזו איזו אמא של סטודנט שרוצה להירשם. זה קשה מאוד" אמרה ניצן.

אם התכנית כזו מעולה, מדוע לא נרשמים?

"יש הורים שאם התכנית היא לא בחינם- הם לא רוצים. בנוסף יש את העניין של הימים המסוימים והשעות המסוימות של הלימודים, שהורים טוענים שהם לא נוחים. אני פתחתי את התכנית הזו במטרה לתת מענה לקהילה שלי (כאם לאוטיסט א.ב.), והייתי בטוחה שיהיו הרבה מאוד אנשים שירצו את זה... אולי טעיתי. אולי אנשים מעדיפים שהילד שלהם יישאר בבית". חשוב לציין שעלות שנת לימודים בתכנית הינה 8,000 שקלים. 

"זו בעצם האופציה היחידה שלהם כיום להתנסות בעולם הסטודנטיאלי"

גם עמית וולפמן, אמו של סער בוכבינדר בן ה-23 שלוקח חלק באקדמיה החברתית, הביעה את צערה בנוגע לסכנת הסגירה של התכנית: "אין היום תכניות שמתאימות לצעירים בספקטרום בתפקוד הבינוני-גבוה. האקדמיה החברתית היא מענה שהוא לא רק בתחום הלימודים האקדמיים אלא גם בתחום לימודיי ההעשרה, שחשובים למען הצעירים האלה. ניצן יצרה פה תכנית שאין לה אח ורע ואנשים באמת לא מבינים את החשיבות של התכנית. אין תחליף להכרה שלצעירים שלנו מגיע ללמוד גם אחרי שהם מסיימים לימודים במערכת החינוך. אני באמת לא מצליחה להבין איך אין לתכנית היענות".

על פי פרסום של אלמוג כהן מ"בוקר טוב דרום" (רדיו דרום).

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('90b876bf-5343-48ec-8424-9df56dbc5ea5','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,33971,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה