"בסופו של יום קהילה נוצרת לא מניהול מתנ"ס, אלא מניהול שכונה"

$(function(){setImageBanner('dd03a96b-2bfa-4da7-b782-8ea4b295374f','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

שלומי נומה, מנכ"ל חברת כיוונים בחמש השנים האחרונות, מסכם שנה מאתגרת במיוחד: מהחזרת העובדים מחל"ת, שינוי התפיסה הארגוני לגבי העיר והפעילויות הנעשות בה, על 1,500 העובדים אותם הוא מנהל, וכמובן - על התכניות לחמש השנים הבאות

שנה עמוסה במיוחד, שלומי נומה. קרדיט - צילום פרטישלומי נומה עושה כל שביכולתו לדאוג ששום ילד וילדה באר שבעיים לא יישארו מאחור. כבר חמש שנים שהוא עומד בראש חברת "כיוונים", אחת מהחברות החזקות בבאר שבע, שבה עובדים לא פחות מכ-1500 עובדים. ונומה? הוא בסך הכל מנסה לתת לתושבים את השירותים, שהוא לא קיבל בתור ילד – "מבחינתי מה שחשוב בעבודה הזאת, היא המטרה הגדולה – לספק לילדים את המתקנים הטובים ביותר, שבהם הם יוכלו להביא את הכישרונות שלהם לידי ביטוי. לי לא היה את המנעד העצום הזה שהייתי נער, לא יכולתי ללכת ללמוד תיאטרון למשל כי לא היה איפה, ואם התשתיות שיש עכשיו, השמיים הם הגבול".

נומה, באר שבעי בלב ובנשמה, עובד בכיוונים משנת 2004, כשלפני כן שימש כמדריך נוער תחת עיריית באר שבע. ביולי האחרון סגר חמש שנים בתפקיד המנהל הראשי, ונראה שהתנופה והצמיחה היא חלק מהחזון רחב הטווח שלו. על השנה האחרונה ועל התמודדות עם הקורונה מספר נומה, שנדבק בעצמו בנגיף – "סיימנו עכשיו את תקופת הקיץ, והפנים הם לעבר פעילויות החורף. עם זאת, צריך לזכור שעברנו קיץ, אבל גם את הקורונה וזה לא פחות חשוב. והיינו במורכבות ניהולית מאד מסובכת, במהלכה נאלצנו להוציא עובדים רבים לחל"ת. ועדיין, אנחנו אחת מהרשויות הראשונות שהפעילו חוגים במתכונת של שנה וחצי, וכמעט 4000 ילדים נרשמו לכך. זה מספר יוצא מן הכלל, והוא לא מובן מאליו. אז אפשר לראות, שדווקא בשנה קשה, הצלחנו להביא התפתחות. וזה לגמרי אחד מהרגעים המשמעותיים של השנה".

לאחרונה העבירה העירייה תקציב ענק, בסכום של 1.993 מיליארד ש"ח. יש לכך השפעה ישירה על חברת כיוונים?

"תראה, חצי מהתקציב שלנו הוא מהעירייה, כשהחצי השני מגיע הכנסות עצמאיות. בסופו של דבר, גם אגף הנוער וגם אגף הקליטה הוא תחת תחום האחריות שלנו, ואנחנו מקבלים לשם כך תקציב ייעודי. חשוב להזכיר, שהתקציב שלנו קוצץ ב-6 אחוזים, כשמדובר בערך בסדר גודל של כ-2 מיליון שקלים, אבל אנחנו מתמודדים עם זה. עם זאת, חשוב לנו שהעירייה שלנו תהיה איתנה, ולא תחרוג מהתקציב שלה למענו, ובשביל זה אנחנו פונים גם לממשלה עצמה, ולגופים הרלוונטיים. אז כך בעצם אנחנו מתאימים את עצמנו, כי כשהתקציב גדל גם אנחנו וכך בהתאם כשהוא קטן".

דיברת בהתחלה, על העובדה כי יש קרוב ל-4000 ילדים וילדות בחוגים של כיוונים. עם זאת, ידוע כי בשכונות החלשות לתושבים יש פחות יכולת לשלם על התכנים. יש תכנון לגייס יותר מדריכים או להוזיל בעלות של החוגים?

"אנחנו בוחנים את עצמנו בנושא הזה כל הזמן. אנחנו משתדלים כל הזמן לאפשר גם לילד שאין לו יכולת לממן, להגיע לחוג או לצהרון. אני יכול לומר לך, כי כמות ההנחות שאנחנו נותנים היא של כמיליון שקל בשנה. ובחוגים יש לנו כפי שאמרתי כ-4000 ילדים, כשבצהרונים מודבר בכ-6000. והקטע היפה הוא - שאנחנו לא מחויבים לעשות את זה, אבל אנחנו הכי מחויבים לעשות את זה. בשנה יש כמה מאות בקשות להנחות בחוגים, ואנחנו עושים את כל המאמצים להגיע לכמה שיותר ילדים וילדות. יותר מזה אני יאמר, שיש ילדים שיש להם אפילו סבסוד כמעט מלא. ולמרות כל מה שאמרתי, בכל זאת יש המון ילדים שנופלים בין הכיסאות בתחומי השכונות הוותיקות, כמו שכונת ג' ושכונה ד'. ואנחנו כל הזמן מנסים להגיע לכמה שיותר מהם, כי מבחינתי כל הילדים שווים באותה צורה בדיוק, וזה לא משנה באיזה שכונה הם גרים".

חמש שנים מלאות בעשייה. קרדיט - צילום פרטיכיוונים, ונומה העומד בראשה, הם ללא ספק חלק בלתי נפרד מהעיר באר שבע. בהתאם לכך, מנסה החברה בשנים האחרונות "לרדת אל הקרקע" – לעבוד בשיתוף פעולה הולך וגובר עם הקהילות השונות בעיר, שבשנים האחרונות החלו לתפוס תאוצה ומושכות אליהם עוד ועוד תושבים מהעיר. לפי שלומי "המתכון להצלחה הוא העבודה המשותפת". עוד הוא מספר כי "הבנו מזמן שאין דבר כזה לבד. אנחנו צריכים את הקהילות המקומיות לצידנו, ואת הארגונים והעמותות, כי לבד אנחנו לא יכולים לעשות שום דבר. אני באמת מאמין, שבסופו של יום קהילה נוצרת לא מניהול מתנ"ס, אלא מניהול שכונה, ועשינו שינוי תפיסה ארגונית בנושא. אנחנו באמת רוצים לראות תושבים מהמקום פועלים למען השכונה שלהם".

לקראת סוף השנה, ובראיה קדימה – יש תחומים שבהם אתם בכל זאת לדעתך, לוקים בחסר?

"תראה, עברנו שנתיים שמבחינה כלכלית היו קצת קשות. אמנם העירייה עמדה מאחורינו בימים האלה, אבל הרבה מאד עובדים שהפסיקו את עבודתם, חוזרים רק עכשיו. ואנחנו כל הזמן עושים תהליך של השתפרות והסתכלות על עצמנו. אנחנו לא נחים לא זרי הדפנה, ובשנת 2017 התיישבנו, והכנו תכנית אסטרטגית לחמש שנים הבאות (עד 2022), ועכשיו כבר התחלנו לבנות תכנית לחמש שנים הקרובות. מה גם, שעשינו הישגים מאד גדולים בתרבות והספורט פה בעיר, ואנחנו לא מתכוונים להוריד את הרגל מהגז. למשל בספורט - שלפני 5, 6 שנים על מגרש אחד, היו צריכים להתאמן מספר קבוצות. זה כבר לא כך, והתנאים הפיזיים שאנחנו נותנים לקבוצות הוא ברמה הכי גבוהה. ויש תכנון להמשיך לשפר כל הזמן, בין עם זה בנוף העירוני, וגם במרכזים הקהילתיים. והאתגר שלנו הוא כל הזמן לחדש ולרגש, ולהביא דברים נוספים. ואנחנו רק רוצים להמשיך את העשייה הטובה שמייצגת אותנו במשך השנים".

ומה הלאה? האם אנחנו נראה התמקצעות יותר גדולה של החוגים כאן בבאר שבע, באופן כזה שהילדים והילדות יוכלו אולי לקחת את החוגים לשלב הבא? אולי אפילו לבנות קריירה דרך הכלים שאתם מספקים?

"אני חושב שדרך חוגי המצוינות שלנו, אפשר בהחלט לקחת את זה קדימה. למשל קבוצת האומנות שלנו, שבה הילדים כבר לגמרי עוברים שלב, וחלק מהם כבר לומדים בבצלאל. אז אנחנו לוקחים קבוצות כאלו ונותנים להם את הכוח הנוסף, בין אם זה במרכז הטכנולוגי, במחול, במנהיגות, או בכדורגל. אני לגמרי חושב שאנחנו צריכים לתת לכולם את היכול להעמיק ואת הערך הנוסף, ולחלוטין יש מקום לפתח את שלב החקר". "מעבר לכך", מוסיף שלומי – "אמנם בתפיסה שלנו, אנחנו מייצרים הרבה מאד אירועים גדולים, כמו פסטיבל סמילנסקי למשל, או מירוץ הלילה שהתרחש לפני כשבועיים. אבל זה לא מספיק, וכחלק משינוי התפיסה שדיברתי עליו מקודם, אני חושב שצריך לעשות יותר אירועים בתוך הקהילות עצמם, כי התמהיל הזה עם השילוב בין השניים הוא משמעותי ביותר לפיתוח של העיר, והדרך שבה באר שבע רוצה ללכת".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('f84b4a5b-10f3-48bf-a1d6-2f65c53c3176','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה