צל"ש השבוע: ניקיטה טיומקין

$(function(){setImageBanner('8d79f9cf-8f90-4074-868a-387a728a0afa','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

מנער בסיכון שגדל בשכונות בבאר שבע, הצליח ניקיטה טיומקין להתגבר על המכשולים, והפך למשפטן ויזם חברתי שעוזר לנערים בסיכון להתגבר על הקשיים

ישנם תושבים הידועים בעשייה החברתית המאפיינת אותם, והפעם אנחנו רוצים לפרגן להם. מידי שבוע נחלק את 'צל"ש השבוע' לאלו שראויים לפרגון על העשייה החברתית שלהם למען האחר. השבוע, אנחנו רוצים לפרגן לניקיטה טיומקין, אשר נולד וגדל בבאר שבע. ניקיטה, כיום בן 26, עלה לארץ מחבר העמים וחי בשכונת מצדה בתור ילד. החוויות שעבר כאן בעיר עיצבו אותו והשפיעו על חייו. ניקיטה נכנס מספר פעמים למעצר והורשע במשפט, כשהוא עוד לא בן 18. ועדיין, לא ויתר, הצליח לשנות את חייו וכעת משפיע על חייהם של נערים בסיכון כמוהו ומנסה לסייע להם.

ניקיטה טיומקין. צילום: שחר אור

"עליתי בשנת 1998 עם המשפחה כשהייתי בן 6 וגרנו בשכונת מצדה בבאר שבע. בתור נער, חייתי במציאות לא פשוטה, היה בשכונה הרבה אלימות, סמים, פשע, זה קיים שם בכל מקום. היה קשה להתרחק מזה. כבר בגיל 12 פתחו לי תיק במשטרה", נזכר ניקיטה. הוא זוכר שהיו עורכים עליו חיפוש בתור ילד, שהוא כבר היה מוכר למשטרה. "כשהייתי ילד ועד גיל 18 הייתי מתאגרף, היה מועדון אגרוף בנחל עשן שנתן לילדים להתאמן בחינם עד גיל 18, כדרך להוציא אותנו מהשכונה והסביבה הקשה", מספר לנו ניקיטה. הוא גר מגיל 16 לבד עוד בבאר שבע, וכעבור שנה הורחק מבאר שבע ועבר למעצר בית באזור כפר סבא, "שם נפתחו עיניי והבנתי שאפשר לחיות אחרת".

מתחיל מחדש

ניקיטה הבין שהוא רוצה חיים חדשים בשביל עצמו וחלם להתגייס לצה"ל. אבל זה לא היה כל כך פשוט, הצבא סירב לגייסו בגלל עברו הפלילי והוא נאלץ להילחם במשך שנה כדי להצליח להיכנס לתכנית נוער בסיכון של צה"ל כחייל מקא"ם (מרכז קידום אוכלוסיות מיוחדות). "הגעתי לבסיס חוות השומר, שם נלחמתי שמונה חודשים נוספים עד שהגעתי להיות לוחם בגדוד צבר בגבעתי. במהלך השירות הצבאי הייתי לוחם ומפקד מצטיין. חזרתי מחופשת השחרור כדי לקחת חלק במבצע צוק איתן", מספר ניקיטה. הוא נלחם במשך 18 ימים עם חבריו לגדוד בעזה ורק אז השתחרר. "אחרי שסיימתי את השירות הצבאי ויצאתי לאזרחות בעצם גיליתי ששום דבר לא השתנה, עדיין היה לי רישום פלילי ולא יכולתי אפילו לעבוד בעבודות אבטחה".

טיומקין לא הסכים להשלים עם המצב והתחיל תהליך של בקשת חנינה מהנשיא למחיקת עברו הפלילי, במקביל להשלמת הבגרויות במכינה קדם אקדמאית. הוא מספר לנו על שלושת הבשורות שקיבל ששינו לו את החיים: "קיבלתי חנינה מלאה מהנשיא ועברי הפלילי נמחק. התקבלתי בעקבות זאת לפקולטה למשפטים במכללה למנהל והתחלתי להגשים את החלום להיות עורך דין. בנוסף, קיבלתי גם מלגה יוקרתית מטעם 'קרן הישג' שמימנה לי את התואר ובזכותה יכולתי ללמוד. בעצם הבנתי שאני יכול להתחיל את החיים מההתחלה". מעבר לכך, ניקיטה החליט שהוא רוצה לתרום מעצמו לחברה, לעזור לנערים בסיכון, כמוהו, לשנות את חייהם ולהיות שם בשבילם לאורך הדרך.

ניקיטה טיומקין. צילום באדיבות המצולם

נותנים את הכלים לשינוי

תחילה, ניקיטה פעל לקידום החוק למחיקת רישום פלילי לחיילים שביצעו עבירות לפני גיוסם. החוק מחייב את הצבא להביא לידיעת המתגייסים את פרטי ההסדר סמוך למועד גיוסם, כדי להראות להם מוקדם ככל האפשר כי שירות צבאי תקין עשוי לסייע להם למרק את עברם הפלילי שנעשה טרם גיוסם. "אני לא ידעתי על החוק הזה כשהתגייסתי. ביקשתי מידע מדובר צה"ל על 10 השנים האחרונות וגיליתי שמתוך 1500 חיילים שמתגייסים כל שנה, רק פחות מ-100 חיילים מבקשים חנינה. הבנתי שאף אחד לא יודע שיש תהליך כזה, אין מספיק מידע בנושא. החוק מחייב את הצבא להודיע לחיילים על כל הקריטריונים ועל האפשרות שלהם לקבל חנינה ומחיקת רישום פלילי" ניקיטה מסביר. החוק עזר לאלפי חיילים וחשף אותם לחוק שיכול לעזור להם לצאת באזרחות לדרך חדשה.

וזה לא הכל, ניקיטה מתנדב בעמותת "אח גדול למען חיילים בודדים", דרכו הקים את פרויקט 'רוח עז'. פרויקט מיוחד בו מעבירים מרצים ומרצות, ביניהם ניקיטה, הרצאות לבני נוער בסיכון במטרה לעזור להם ולהעניק להם את הכלים לשינוי. "הפרויקט קיים כבר 3 שנים, יש לי מרצים ומרצות שמגיעים בעצמם מרקע קשה, הם היו גם נערים בסיכון והם חוו הצלחה בחייהם ועשו שינוי. אלו אנשים שיכולים להיות מודל לחיקוי לנערים והנערות האלו", משתף ניקיטה. ניקיטה וצוות המרצים העביר הרצאות ליותר מ-5,000 בני נוער בכל הארץ, כשהם מספרים את סיפור חייהם ומנסים לעורר השראה.

למען החיילים. צילום: פרטי

מה חשוב לך להעביר לבני הנוער בהרצאות?

"אנחנו מנסים לגעת בכמה שיותר בני נוער, מדברים מניסיון החיים שלנו, חושבים מה היה עוזר לנו באותה תקופה... לתת כמה שיותר כלים, לתת מוטיבציה לאותם בני נוער כך שיראו את הכוח שיש להם. אלו ילדים עם לב ענק, ברגע שהם לוקחים את הכוח שיש להם והופכים אותו למשהו חיובי- אין גבול ליכולת שלהם. כי לא משנה מה נקודת הפתיחה שלך, הכל תלוי בך ואתה יכול להשיג הכל. יש אימפקט מטורף ופידבק חיובי מאוד מההרצאות, אני מקבל שיחות בכל שבוע על הצלחה ושינוי שנער או נערה עשו. זה כיף גדול. כיף לשמוע את זה, לקבל את התגובות האלה ולראות שאתה משפיע על חיים של אחרים".

"לקחת את החיים בידיים"

פרויקט נוסף שעשה ניקיטה הוא קישור בין נוער בסיכון שאין להם כסף לבין מאמני כושר וספורט. "אני מביא לנערים והנערות מאמנים שמוכנים לסייע להם ולתת להם להתאמן בחינם, בתמורה להתנהגות חיובית אותה הם קובעים מראש. למשל, הגעה של אותו נער לכל השיעורים בבית הספר", מסביר ניקיטה. הוא נזכר בתכנית האימונים באגרוף שעשה בעצמו כילד, כשספורט היה חלק מרכזי בחייו. האגרוף בעיניו היה מקום לברוח מכל הצרות שמסביב, מקום שנותן תחושה של בית. "זה מקום להיות בו במקום במציאות הקשה שיש בשכונה. לכן, חשוב לי להשיג מקום כזה עבור נערים ונערות אחרים. הכלים שהם יקבלו מההתמדה וההשקעה בספורט יסייעו להם כל החיים". ניקיטה, שכעת סיים את התואר ומבצע התמחות באחד ממשרדי עריכת הדין הגדולים והמובילים בארץ, מספר שהוא משתמש בכלים שלמד באמצעות הספורט גם כעת ולאורך כל נקודה בחייו.

צילום באדיבות המצולם

מה מבחינתך הייתה נקודת המפנה בחיים שלך?

"צה"ל, השירות הצבאי שעשיתי. זו הייתה חוויה מיוחדת, להיות מפקד, להגן על המדינה שלנו, לתת מעצמי בשביל לשמור על אחרים. היו לי חיילים ואזרחים לדאוג להם. הניסיון הזה והחוויה הזו שאתה לוקח על מישהו אחריות זו החוויה הכי טובה שקרתה לי. זה חלק גדול מהשינוי שאני עברתי והדרך בה התפתחתי. עכשיו אני רוצה לתת לאחרים כל מה שלא היה לי. אני חושב תמיד – איזה דברים אני בתור נער הייתי צריך לשמוע כדי לרצות לעשות שינוי, כדי לקחת את החיים בידיים ולהתקדם בכיוון חיובי. מאוד קשה להגיע לנערים והנערות האלו, הם נמצאים בנקודה חשוכה בחייהם. אני בעצמי הייתי ילד כזה, שנקודת ההתחלה שלו הייתה מאוד קשה. אף פעם לא למדתי בבית ספר וכעת אני אחרי תואר במשפטים שסיימתי בהצלחה, עם עבודה מסודרת. אני מגיע מהמקום שלהם והרבה יותר קל להם להתחבר אליי ואל המרצים בפרויקט".

מה החשיבות בעיניך של עשייה חברתית ועזרה לאחר?

"העברתי השבוע הרצאה לחיילים מגדוד צבר. אמרתי להם שהמתנה שהם מקבלים בשירות הצבאי היא שהם לוקחים אחריות על מישהו אחר. כשאתה לוחם אתה לוקח אחריות על האנשים שסביבך, על האזרחים, על מישהו מעבר לעצמך. אנחנו חיים בחברה, במציאות מסוימת, ואנחנו חייבים לשנות את המציאות שאנחנו חיים בה, לעשות אותה טיפה יותר טובה בכל יום. מתחילים קודם כל מעצמנו ואז מתחילים לעזור לאחרים. הכל בידיים שלנו בעיניי, יש לנו מספיק כוח כדי לשפר את הסביבה שלנו ולעזור לאנשים אחרים. אני עוזר לנוער בסיכון כי אני יודע איך, הייתי שם בעצמי. כל אחד יכול לעשות את זה בתחום שהוא מכיר ואיתו הוא מזדהה. אי אפשר כל הזמן לדאוג רק לעצמנו, חייבים להסתכל על מי שסביבנו ולעזור לאחרים, לאלו שזקוקים לנו, אין דבר יותר טוב מזה".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('8cbc8dcd-b5a5-4dab-8c52-b912875e247f','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה