צל"ש השבוע: מרכז 'יד לתומך'

$(function(){setImageBanner('5876fe1c-ceda-4d07-9148-20211c1c0ccf','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

מרכז 'יד לתומך' מציע תמיכה לאנשים המטפלים באדם חולה ומסייע להם להתמודד עם התחושות הרבות והעומס שהם חווים. הכירו את רכזות 'יד לתומך'

תושבי באר שבע והסביבה ידועים בעשייה החברתית המאפיינת אותם, והפעם אנחנו רוצים לפרגן להם. מידי שבוע נחלק את 'צל"ש השבוע' לתושבים שראויים לפרגון על העשייה החברתית שלהם למען האחר. השבוע, אנחנו רוצים לפרגן למרכז 'יד לתומך' של ארגון 'יד שרה'. את 'יד לתומך' מרכזות שולמית וולפיש, עובדת סוציאלית ומנחת קבוצות, וטל דגן, תרפיסטית באומנות ומנחת קבוצות. במקרים רבים עיקר האחריות בטיפול בחולה, מוטלת על אחד מבני המשפחה, והוא מכונה "המטפל העיקרי". העול המוטל על המטפל העיקרי הינו כבד ומורכב ולשם כך הוקם המרכז, לסייע לאותם אנשים שעסוקים בעצמם בעזרה לבני משפחותיהם זמן רב.

צילום באדיבות המצולמות

מסייעים למטפלים

לאור ריבוי התפקידים של המטפל העיקרי, הוא חש לעתים תחושות של בלבול, לחץ, בדידות ואף מקרים של אובדן ה"עצמי" וכתוצאה מכך עלול לחוש עומס פיזי ורגשי, היכולים לגרום לשחיקה, דיכאון ואף לחולי. על מנת שיוכל להמשיך לסייע לבן משפחתו בצורה היעילה ביותר, מומלץ שיקבל סיוע טכני ותמיכה נפשית, שיאפשרו לו להתמודד עם המורכבות והקשיים הכרוכים בטיפול בבן המשפחה וזהו תפקידן של רכזות 'יד לתומך'. "אנחנו דואגים למטפל העיקרי, לבני משפחה שמטפלים בבן משפחה שלהם שסובל ממחלה כרונית קשה. למשל אצלהיימר, פרקינסון, סוכרת לא מאוזנת, בעיות עיוורון וכדומה. לרוב מדובר בבעל, אישה או הורה", הן מסבירות.

למרכז בבאר שבע יש שלושה סוגי פעילות: ליווי אינדיבידואלי, מפגשים קבוצתיים ומועדון 'פסק זמן'. בליווי האישי מדובר במפגשים אחד על אחד של המשתתפים עם מתנדבים שמגיעים מרקע טיפולי מתאים. במועדון 'פסק זמן' מדובר במפגשים שמתקיימים אחת לשלושה שבועות בין כל המשתתפים ובוגרי המרכז, שם הם עוברים פעילות קבוצתית ועוברים הרצאות אורח. מעבר לכך, הפעילות העיקרית של המרכז היא המפגשים הקבוצתיים אשר מתרחשים מידי שבוע למשך שעה, אותם מעבירות שולמית וטל. "מדובר בקבוצה סגורה בה אנחנו בדרך כלל משלבות תרפיה באומנות עם הנחיה פסיכו דינאמית. הקבוצה היא מקור של תמיכה, העלאת מודעות, מקום לאנשים לשתף בקשיים שלהם", הן אומרות.

כוח להמשך הדרך

בקבוצה יש עשרה משתתפים שמגיעים מידי שבוע, לזמן שהוא נטו בשבילם. "הם מאוד אוהבים להיות בקבוצה, זו שעה בשבוע שמוקדשת להם, לא לאף אחד אחר. שעה בה הם לא צריכים לטפל במישהו אחר, אלא רק בעצמם. כל זה באווירה תומכת, מקבלת ולא שיפוטית", מסבירות הרכזות. הן נותנות דוגמה לאחת מהפעילויות שמבצעים במרכז: "עשינו למשל פעילות של שדונים. לכל אחד יש "שד", משהו שממרמר לך את החיים מבפנים, מקשה עלייך, ורצינו לגרום להם ללמוד לדבר בקול של השד. כל אחד דיבר כאילו הוא השד של עצמו, ככה הם רואים איך השד משתלט על האדם ומה יש לו להגיד לאותו אדם. למשל שד יכול להיות דיכאון או המצפון הנוקשה... בהתחלה זה קשה אבל בסוף זה עוזר להם להשתחרר ולהכיר את עצמם".

איך הפידבקים מהמשתתפים בקבוצה?

"הפידבקים חיוביים, הם מרגישים שזה עוזר, זה סוג של תמיכה. בהתחלה יש כאלה שחוששים מהחשיפה לאחרים, אבל לאט לאט עם הזמן וההתנסות אנשים נפתחים. יש מישהי שאמרה שהיא יוצאת מהמפגשים רעננה יותר. זה נותן להם כוחות להמשיך הלאה, זו המטרה שלנו. אנחנו רוצים למלא אותם בכוח ותחושה של ערך עצמי, תחושה שלמרות החיים הקשים שלהם הם צריכים לחפש משהו משמעותי שמשמח אותם. רוב האנשים יוצאים מכאן כשהם מבינים שחשוב ומותר להם לעשות משהו עבור עצמם".

במפגשים מנסות טל ושולמית לגרום למשתתפים להרגיש טוב יותר עם עצמם, להשלים עם מה שקורה, לפתח את השאיפות שלהם ולהיות טובים יותר. השתיים לא הכירו לפני כן, אך גורם הנהלה ב'יד שרה' החליט שהן מתאימות לרכז את הפרויקט יחד והן כאן כבר שלוש שנים, הכל בהתנדבות מלאה ובאהבה גדולה. "אנחנו מרגישות מאוד נתרמות, זו תחושת סיפוק גדולה. לפני שלוש שנים הייתי במקום אחר מאשר היום. כשאני רואה שאני יכולה לעזור למישהו אחר, זו תחושה נהדרת".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('14c3fd80-9283-4dea-9d89-7dd612746263','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה