"לכולם בלי יוצאי מהכלל היו שאריות פלסטיק במערכת העיכול"

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('b5de7d56-3bcf-4804-ac2c-6a1f3b21ef60','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,33743,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('b5de7d56-3bcf-4804-ac2c-6a1f3b21ef60','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,33743,'Image','');},7]]);})

אחרי שגדל לחיי שמירה על כדור הארץ ובעלי החיים ונחשף למחקרים מטלטלים, שבסופם התברר כי לכלל הנבדקים נמצאו שאריות פלסטיק במערכת העיכול, החליט גיל ביתן שהוא חייב לעשות מעשה ועכשיו הוא זקוק לעזרתכם!

גיל בייתן צילום: אדי ישראל

בשנה האחרונה עלתה משמעותית המודעות לשמירה על כדור הארץ, כאשר ילדה בת 16 משוודיה, גרטה תונברג, הפכה לאקטיביסתי הפועלת לעצירת התחממות כדור הארץ ושינויי האקלים. במסגרת ההרצאות הרבות שערכה הבהירה כי עלינו לתקן את הנזקים שנעשו ובכך לדאוג לדורות הבאים. 

אך כיצד ניתן להסביר לילדים קטנים את המשמעות הכה חשובה של שמירה על כדור הארץ? כיצד יבינו כי הפחתה מידית של שימוש בפלסטיק ואי שיתוף פעולה על שימוש מוגבר בתחבורה אישית במקום ציבורים, דבר המוביל להתגברות פליטת גזי חממה הם חשובים ונרד לבצעם באופן מידי? 

תכירו את האיש שבימים אלו ממש מנסה לעשות בדיוק זה ולהוציא ספר ילדים חשוב ומשמעותי מאוד, בו יעסוק בנושא שמירה על איכות הסביבה למען הדורות הבאים.  

גיל ביתן, בן 28, יליד באר שבע, נשוי ואב ל-3. ביתן הינו סטודנט באוניברסיטת בן גוריון שנה ג' בתכנית 'צוערים לשלטון המקומי' מטעם משרד הפנים.

ובימים אלו ממש הוא יוצא בקמפיין מימון המונים שיסייע לו להוציא לאור את הספר "נולי הדולפין והמדוזות השתקניות" ויסייע לכם להסביר לילדיכם את החשיבות בשמירה על כדור הארץ ובעלי החיים. 

נולי הדולפין והמדוזות השתקניות ספרו של גיל ביתן

באיזה גיל התאהבת בכתיבה?

"מגיל מאוד צעיר ובעקבות אבי התחלתי לכתוב. אני כותב כמעט כל דבר ומצליח להביע את עצמי בצורה המיטבית דרך כתיבה. סיפורים קצרים, שירים, כתבות לכל מיני עיתונים ועוד. מאז שאני זוכר את עצמי תמיד קפצתי על הזדמנויות לנסח מכתב, בכל נושא. עוד בבתי הספר היסודי והתיכון בעיר, אהבתי מאוד את מקצועות הכתיבה כמו ספרות והיסטוריה. זהו כלי חזק מאוד ובכל מקום שאני מגיע אליו אני מנסה להשתמש בו ולהשפיע דרכו". 

איך עלה הרעיון לכתוב את הספר "נולי הדולפין והמדוזות השתקניות"?

"הרעיון לכתוב את הספר נולד משלושה עניינים שהם מאוד מרכזיים בחיים שלי. הילדים שלי, שיש לי איתם חיבור מאוד מיוחד ואוהב. הכתיבה, שדיברתי עליה קודם, והחיבור שלי לסביבה ולטבע. השילוב של השלושה התחברו יחד לכדי רעיון לכתוב ספר ילדים בנושאי סביבה ופלסטיק. אלו נושאים כל כך חשובים ומשמעותיים לאנושות כולה, ולמרבה ההפתעה לא קיים ספר ילדים כזה. ספר הוא כלי עוצמתי מאוד, בטח אצל ילדים שאצלם הדמיון קיים ופועל באופן משמעותי. אני מקווה שבזכות האיורים המדהימים של האוקיינוס שמופיעים בספר, ובזכות הסיפור שובה הלב – הילדים יחשפו במעט לנושאים החשובים הללו ונגדל דור שמודע וחשוף לבעיות הסביבה".

למה דווקא הנושא הזה בוער בך?

"שאלה טובה, כי יש באמת הרבה נושאים חשובים שאפשר לדבר עליהם. ושוב אני חוזר לילדות – בתור ילד קטן, לא הייתי אוהב פירות. בכלל. אמא שלי הייתה מביאה לי פרי, והיה לי מאוד כואב לזרוק אותו למרות שלא התכוונתי לאכול אותו. הייתי מחזיק אותו בכף ידי כמה שעות עד שהפרי היה נרקב ואז ורק אז, היה לי את המצפון לזרוק אותו לפח... החיים המודרניים הביאו איתם דברים טובים ואיכות חיים שלא זכינו לה מעולם. עם זאת, חלק מהתרבות שאימצנו לעצמנו, קנייה של מוצרים רבים ללא צורך, שימוש בכלים חד פעמיים למשך כמה דקות ועוד – הובילו לכדי מצב מאוד קשה בסביבת החיים שלנו.

א. התחממות כדור הארץ (שכולנו חשים בו). ב. כמויות פסולת אדירות שכבר בשנת 2050 יהיה יותר פלסטיק בים מאשר דגים ויצורי ים(!). אם נמשיך בקצב הזה, בעוד 20 שנה העולם שאנו מכירים לא ייראה אותו דבר וזה בהחלט נושא שאנו חייבים לדבר עליו. בטח עם הדור הצעיר". 

נושא איכות הסביבה הפך לחם רק בשנה האחרונה בארץ ובעולם, אתה חושב שאולי נזכרנו מאוחר מדי? 

"אני מכיר ושותף לחלק מהמאבקים שישנם. אני יותר מעדיף את המאבק ההסברתי שמגיע דרך חינוך לילדים. הם הדור הבא. הם הדור שהולך לייצג אותנו שם במקומות שמקבלים החלטות ולכן זה קריטי שנחשוב על דרכים יצירתיות להנגיש להם את הנושא. בדיוק כמו שהספר שלי שואף לעשות. ולא, לא מאוחר מידי, עדיין לא ניצלנו את משאבי הטבע באופן מלא והאוקיינוסים עדיין חיים ומגוונים ביצורי ים ודגים רבים. כך גם ביבשה. אבל כל יום שעובר, ובו אנו ממשיכים את ההתנהגות שלנו כלפי הטבע, יגרום לכך שנצטרך להשקיע יותר ויותר כדי לכפר על כל ההרס הזה. אם בכלל זה יהיה בר תיקון. לכל אחד ואחת מאתנו יש את הכוח להשפיע על המצב.

והדרכים לעשות זאת, קודם כל, להפסיק את השימוש בחד פעמי. לא ייתכן שאדם שותה כוס מים למשך 10 שניות וזורק אותה לפח להטמנה ולהתכלות שלוקחת בערך 500 שנים. ישראל היא המדינה שמשתמשת בהכי הרבה פלסטיק ביחס לגודלה(!). הפכנו למעצמת פלסטיק, בעוד שבמדינות רבות בעולם כבר נאסר השימוש בו כי הבינו שהמצב באמת חמור.

כמו כן, לשימוש בפלסטיק יש גם השלכות בריאותיות קשות - בארה"ב נערך מחקר בקרב 300 אמריקאים. לכולם בלי יוצאי מהכלל היו שאריות פלסטיק במערכת העיכול. בתיאבון. עד לפני 30 שנה לא היה דבר כזה פלסטיק והסתדרו מצוין בלי זה. לכו לחנות הכלים הקרובה ותקנו לכם סט כלים רב פעמיים. רק בפעולה הזאת תחסכו מאות כלים חד פעמיים שהיו נזרקים לפח מידי יום ותשפיעו על המצב באופן מידי! תחשבו שאם אתם רק מחליפים את הכוס קפה שלכם לכוס רב פעמית אתם חוסכים בממוצע 100 כוסות פלסטיק שהיו מושלכות לפח מידי חודש. וזה רק הקפה. זה לגמרי בידיים שלנו!". 

מסר לציבור?

"לכל מי שמאמין ברעיון, התמיכה בהוצאת הספר היא קריטית. עשרות אלפי ילדים יקראו את הספר ויחשפו לנושא החשוב אולי בפעם הראשונה בחייהם, עניין שיהווה מקפצה גדולה והשפעה נרחבת למאבק העולמי בנושאים הללו. רק אם נגיע ל- 100% הספר ייצא לאור. כרגע עומדים על 70% ורק בזכותכם נגיע ליעד. כל תמיכה מעניקה עותק מהספר הקסום והמתוק". 

מעוניינים לקחת חלק בפרויקט החשוב? >> נולי הדולפין והמדוזות השתקניות << 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('e3f2aea5-244a-40ad-ad31-7e17f41e41ef','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה