כנס "עוצמה מקומית" – הקהילה והרשויות המקומיות הערביות בנגב מובילות פיתוח

$(function(){setImageBanner('d7ee9101-2d3f-41d8-9ac2-09c8a48e33f8','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

שותפות משמעותית של קהילה, ארגוני חברה אזרחית והרשויות המקומיות הערביות בנגב יצאה אתמול לדרך. השותפות תפעל לקידום תכניות פיתוח ברשויות והקהילה, ותפעל לבנייה והטמעה של דרכי פעולה חדשניות בתכניות אלו

אתמול התקיים בבאר שבע כנס עוצמה מקומית – קהילה ורשויות מקומיות בנגב מובילות פיתוח. בכנס הושקה תכנית רחבה לעבודה עם רשויות מקומיות, קהילה וארגוני חברה אזרחית לקידום תהליכי הפיתוח החברתי-כלכלי-מרחבי וחיזוק מערך השירותים ברשויות המקומיות ביישובים הבדואים בנגב. התכנית, שנקראת Building Public Administration Capacity for Negev Bedouin Municipalities מתקיימת בתמיכת MEPI (Middle East Partnership Initiative) של שגרירות ארה"ב בישראל, ושותפים לה שני ארגונים מקומיים: שתיל, ואג'יק-מכון הנגב.

צילום: יחצ

בכנס השתתפו עשרות אנשי הרשויות המקומיות הערביות בנגב, נציגי הקהילה ונציגים של ארגוני חברה אזרחית הפעילים בנגב.

בפתח הכנס הוצגו תוצאות סקר שנערך ע"י שתיל כשלב ראשון בהכנת תכנית העבודה ובחירת הנושאים שיטופלו. תוצאות הסקר מראות כי סוגיית האמון ברשויות והקהילה וביניהן לבין גופי הממשל היא סוגיה מרכזית. 85% מהמשיבים ציינו כי הדברות מלאה ורציפה עם הקהילה ומנהיגותה חיוניות לתהליכי הפיתוח בישובים; 88% ציינו כי רוצים לראות חיזוק המערכים והמנגנונים המקצועיים ברשויות המקומיות.

הדוברים בכנס, ביניהם טל אלעל, סגן ראש עיריית באר שבע, עו"ד מודר יונס, ראש מועצת ערערה ויו"ר ועד הרשויות הערביות, ד"ר חנא סוויד, ח"כ לשעבר ומנהל המרכז הערבי לתכנון אלטרנטיבי, פרופ' ג'יהאד אלסנע מאוניברסיטת בן גוריון, וד"ר מוחמד אלנבארי, ראש המועצה המקומית חורה לשעבר, ציינו כולם את הצורך לבנות יחסי אמון עם הקהילה, והצורך במנהיגות ציבורית שמובילה דיאלוג עם התושבים, כך שהשינויים המוצעים יתאימו באופן מלא לתרבות ולשאיפות של הקהילה. דגש נוסף ניתן לצורך לבנות עתודה ניהולית איכותית ברשויות המקומיות, אשר תכלול גם נשים, כתנאי להצלחת תהליכי החדשנות והפיתוח בישובים השונים.

צילום: יחצ

התוכנית שהושקה אתמול בכנס תפעל לקידום שותפויות רב רשותיות, ורב מגזריות, ולקידום חדשנות מוניצפלית מעוגנת קהילה בתהליכי הפיתוח, באמצעות שני הגורמים המובילים אותה:

פרויקט עוצמה מקומית בשתיל, אשר הוקם במטרה לקדם פיתוח חברתי - כלכלי - מרחבי, בהובלת הקהילה והרשויות המקומיות בחברה הבדואית בנגב. לצורך כך פועל הפרויקט עם רשויות מקומיות, קהילה וארגוני חברה אזרחית בשתי דרכים עיקריות: 1. תמיכה וחיזוק למנגנוני תיאום ושיתוף המאפשרים להביא לידי ביטוי את המשאבים והנכסים המשותפים ברשויות ובקהילה ולקדם במשותף מדיניות תומכת. 2. הפעלת המעבדה לחדשנות מוניצפלית קהילתית כמרחב בו מתכנסים ופועלים צוותי פיתוח שיתרגמו רעיונות איכותיים לתכניות עבודה ויוזמות מעשיות שרשויות מקומיות, וגורמים נוספים, יוכלו ליישם בשטח. צוותי הפיתוח יפעלו ליצירת 'ארגז כלים' עדכני וחדשני המניע תהליכי צמיחה מתוך נכסים קהילתיים ותרבותיים, ומתוך היכרות עם האתגרים הניצבים בפני הישובים והקהילה.  

מבאדרה - מיזם לייעוץ וליווי לשלטון המקומי ברשויות הבדואיות בנגב, אשר נוסד ע"י אג'יק-מכון הנגב בסוף שנת 2017 בהקשר של החלטת ממשלה 2397 על הענקת תקציבי פיתוח לרשויות הבדואיות בנגב. הייעוץ שניתן לרשויות ע"י מבאדרה מתמקד בשלושה מרכיבים: פיתוח קהילתי, פיתוח כלכלי ופיתוח עירוני וקיימות, ומבוסס על מקצועיות ומקומיות. הייעוץ והתוכניות נבנות תוך התאמה לכל רשות ורשות באופן הייחודי לה. מבאדרה עובדת מתוך ועם הקהילה המקומית ולמענה, בתפיסה הוליסטית המשלבת פיתוח פיסי עם שינוי תודעה קהילתית כתנאי להצלחה. מבאדרה פועלת כעסק חברתי ללא מטרות רווח אשר ההכנסות ממנו יושקעו בתכניות נוספות לטובת הקהילה הבדואית. כחלק מתפיסת המקומיות והקהילתיות מכשיר המיזם צעירים אקדמאים מוכשרים מתוך הקהילה עצמה, במטרה לפתח כוח מקומי- מקצועי לעתיד.

צילום: יחצ

מנאל חדאד, מנהלת תכנית MEPI בשגרירות ארה"ב, ברכה את משתתפי הכנס. חדאד ציינה כי שגרירות ארה"ב, אשר לה קשרים ארוכי שנים הן עם שתיל והן עם אג'יק בפרוייקטים שונים, מאמינה בפרוייקט החדש ורואה את חשיבותו לנגב כולו.

סולטן אבו עובייד, מנהל שתיל דרום, אמר כי "הכנס הביא לידי ביטוי את מה שחשנו באופן ברור בשטח בשלב הראשוני של תהליך המיפוי וההתייעצות הציבורית – שהרשויות המקומיות נחושות להיות מחוללות תהליכי השינוי והפיתוח, בהיותן הגורם שמכיר וחי את צרכי הקהילה".

ח'יר אלבז, מנכ"ל משותף באג'יק-מכון הנגב, הוסיף כי "כיום, הרשויות המקומיות לא רק מבינות את הצורך להוביל את השינוי, אלא גם את החשיבות ביצירת שיתופי פעולה שיכפילו את הישגיהן ויצעידו אותן קדימה. אלבז סיכם את הכנס ואמר כי "עם הכוח שיש כאן, נצליח להזיז הרים".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('21bcff68-0f6a-4d2f-ab0f-9d6f652bd89b','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה