חדשים בעיר: הכירו את מרקוס, פלורה ופאונה, האריות הלבנים מהונגריה

$(function(){setImageBanner('c436ebd4-d84c-4aad-8718-94b700444f56','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

אחרי מבצע מורכב וארוך, הגיעו ביום חמישי האחרון שלושה אריות לבנים נדירים מהונגריה ל"נגב zoo" בבאר שבע. אז מתי תוכלו להגיע לצפות בהם בתצוגה? כל הפרטים בכתבה

הפעם האחרונה בה נראו אריות בנגב ובכלל בארץ ישראל היתה אי שם לפני 700 שנה. מאז הם נכחדו בגלל פעילות בני האדם כאן, אבל כעת הם חוזרים לנגב. שלושה אריות לבנים מיוחדים הגיעו לפני כשבוע, ביום חמישי בערב, אל ה'נגב זו', גן החיות בבאר שבע. המסע לקח ארבעה ימים, בהם יצאו האריות מהונגריה, עברו בגרמניה ורק אז הגיעו לישראל. בקרוב תוכלו לפגוש את מרקוס, פלורה ופאונה- שתי לביאות וזכר אחד- שלושה אחים, שמסתגלים כעת לביתם החדש בבירת הנגב.

מרקוס ואחיותיו פלורה ופאונה נולדו בהונגריה לפני כשנתיים. אריות אלה מכונים ״אריות לבנים״ בשל פרוותם הבהירה. אבות-אבותיהם הגיעו מהסוואנות וממדבריות אפריקה אך הם נוצרו בידי האדם בעזרת הכלאות מלאכותיות, כך שמעולם לא חיו בטבע. לכן ארגון שמירת הטבע העולמי מונע את שחרורם ורבייתם. בעקבות כך, פנו מגן החיות "סוסטו" שבהונגריה ל'נגב זו' בכוונה שיאמצו אותם, והם כמובן נענו בחיוב. "אנחנו ב'נגב זו' מהווים מקלט לבעלי חיים ודוגלים באימוץ בעלי החיים. רוב בעלי החיים אצלנו הם בעלי חיים שנפצעו בטבע ואינם יכולים לשוב לשם ואצלנו הם מקבלים בית. כעת, ה'נגב זו' הוא בית גם עבור שלושת האריות", מספר לנו ספי חורש, מנהל הדרכה ב'נגב זו'.

המסע לבירת הנגב

התהליך התחיל עוד לפני ארבע שנים, ביוזמה של ראש העיר רוביק דנילוביץ' ומפעל הפיס שהצליחו להביא תקציבים נוספים להקמת תצוגה חדשה ב'נגב זו'. "רצינו להקים תצוגת אריות ולהשיב את החיה הזו לנגב וכך היה. התחלנו בתהליכים בירוקרטיים כדי לקדם את המטרה- גיוס כספים, הוצאת היתרי בנייה, תכנון חלל התצוגה וכדומה", מסביר חורש. לאחרונה שמע גן החיות בהונגריה על תכניות הפיתוח של 'נגב זו' והציע להם לאמץ את האריות.

צילום: שי מישייב

ואכן, בשבוע שעבר, החל המבצע המורכב להבאתם ארצה. מרקוס, פלורה ופאונה הועברו בארגזים מיוחדים שנבנו עבורם מהונגריה תחילה לפרנקפורט שבגרמניה ורק משם בטיסה לישראל. "זה היה מבצע מורכב ולא פשוט להביא אותם אלינו. הם הועברו בארגזים שנבנו עבורם, קיבלו זריקת טשטוש כמובן והתחילו בנסיעה של 17 שעות לגרמניה. כל הנסיעה הייתה בליווי הצוות הישראלי מטעמנו, כשאנחנו דואגים לבדוק אותם ולתת להם אוכל בעצירות בדרך", משתף חורש. בגרמניה קיים מתקן מיוחד להטסת בעלי חיים שמאפשר לבצע בדיקות וטרינריות, בדיקות מכס וכדומה. אחרי כל הבדיקות והאישורים עלו האריות על מטוס מטען בדרכם לתל אביב. "בארץ הם שוב הועמסו על משאית מיוחדת שהביאו לנו מגן החיות התנ"כי בירושלים ונסענו איתם עד לבאר שבע. כעת הם מתרגלים לבית החדש שלהם, לומדים להכיר את האזור ואת המקום, את שגרת החיים החדשה", מסביר חורש.

לומדים להרגיש בבית

לכבוד הגעתם לארץ, נהרסו כלובי הבטון הישנים ובמקומם הוקמה תצוגת אריות ענקית ומרשימה, המדמה ככל הניתן את בית גידולם בטבע. כעת הם בעיצומו של תהליך הסתגלות שבסופו יוכל הציבור הרחב לצפות בטורפים הנדירים. ספי חורש מוסיף: "חשוב שהם יבינו שהמתחם זה הבית החדש שלהם, המקום בו הם מקבלים אוכל, שזה מקום חיובי. היה להם מסע מאוד ארוך ומלחיץ אז תקופת ההתאקלמות חשובה עבורם. הם כעת בתהליך של יצירת קשר אישי עם שי מישייב, מנהל מחלקת היונקים, הם צריכים לסמוך עליו וללמוד להכיר אותו".

צילום: שי מישייב

כמו ששלושת האריות לומדים להכיר את אנשי הצוות ב'נגב זו', כך גם קורה הפוך. בינתיים הצליחו לזהות אצל האריות התנהגויות מסוימות המעידות על האופי שלהם. "אני יכול לספר לכם שמרקוס למשל הוא די פחדן, מפחד מאנשים זרים, לא סומך על זרים וזה משהו שלמדנו משפת הגוף שלו והנהימות שעשה. פאונה מאוד ביישנית ולא מתקרבת לאחרים ואחותה פלורה דווקא מאוד חברותית ומרגיעה. כל פעם שמרקוס מתעצבן ונסער היא באה ומתקרבת אליו לנסות להרגיע אותו", משתף אותנו חורש. בינתיים האריות נמצאים בביתן הלילה שלהם ולאט לאט ירגיל אותם הצוות גם לחלל התצוגה הפתוח שנבנה במיוחד עבורם, החלל דרכו יוכל הציבור לצפות בהם.

"הכנו להם מתחם פתוח שידמה ככל האפשר את החיים בטבע, עם דשא, אגם מים קטן, מסלעות, אזור חול ובוץ, עצי שיטה כמו שיש בסוואנה ועוד", מספר לנו ספי. הציבור יוכל לצפות בחיות מבעד לזכוכיות גדולות שממוקמות במתחם. כדי לדאוג להפעיל את האריות, וכלל החיות ב'נגב זו', דואגים אנשי הצוות לעשות להם העשרות- להחביא להם את האוכל ולאתגר אותם בהשגתו, כך שלא ישעמם להם. "חיות בטבע רגילות בתשעים אחוז מהזמן שלהם לחפש מזון, ולכן חיות שמגיעות לגן חיות עלולות להשתעמם. לנו חשוב להפעיל גם את המוח וגם את השרירים של כל החיות וזו הדרך לעשות זאת", מסביר ספי.

צילום: שי מישייב

אז מתי תוכלו להגיע לצפות באריות הלבנים בתצוגה החדשה? ב'נגב זו' הודיעו כי התצוגה תיפתח עוד שבועיים, אך גם מדגישים כי זה כמובן תלוי בקצב ההסתגלות שלהם לביתם החדש. "קיבלנו כבר המון טלפונים, המון פניות בפייסבוק ואנשים שרוצים להכיר את האריות. ישנם גם אנשי צוות שלנו שעדיין לא הכירו אותם. כולם סקרנים אבל התצוגה תיפתח בקרוב ברגע שהם ירגישו בבית", מסכם ספי חורש. הודעה מסודרת לקראת הפתיחה הרשמית של תצוגת האריות תתפרסם בהקדם.

ברוכים הבאים!

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('9495e76c-89aa-45d8-a13a-e4d978082cd6','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה