פסולת יקרה מדי: רוצים לבנות? תשלמו יותר  

$(function(){setImageBanner('97dc51a2-dc9a-4c7a-b3f8-ec2280d6c199','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,39323,'Image','');})

במסכת הבירוקרטית המייגעת של הקמת עסק עצמאי, נדרשים בעלי העסקים לאישורים רבים במסגרת טופס 4 המאשר את תקינות המבנה והפעלתו. בין השלבים נדרשים לבצע פינוי פסולת בנייה כאשר התשלום עליה מוסדר מראש. מדוע בעלי העסקים נדרשים לשלם מראש על פסולת שטרם פונתה? ומה קורה לכסף ששילמו לאחר סיום הקמת העסק? תחקיר מיוחד.

כידוע בעלי עסקים המעוניינים להקים את עסקיהם בעצמם, החל מבניית המתחם ועד הבאתו לכדי פעילות נדרשים לעבור תהליך ארוך, מורכב ומייגע עד להשגת כלל האישורים הנדרשים. אחד מהשלבים הראשוניים בתהליך הוא ביצוע הערכת פסולת על ידי אדריכל או מהנדס ותשלום עבור הערכה זאת מראש ובהתאם לחוק.

אלא שברוב המקרים מתברר כי בפועל ההערכה הגסה גבוהה בהרבה מכמות הפסולת שמפונה בפועל, כך שמי שמפסידים הם בעלי העסקים. כפי שקרה לליאור מימון בעל עסק עימו שוחחנו שסיפר כי כאשר החליט להקים את העסק שלו, הביא לידיעת המהנדס שעמו הוא עובד את כלל הנתונים הנדרשים. לפיהם, ביצע המהנדס הערכה כללית בנוגע לכמות הפסולת אשר יידרש בעל העסק לפנות בסוף תהליך הבנייה.

צילום באדיבות: פינוי פסולת בניין | ר.ע. אופק בע"מ

נציין ונבהיר כי לא ניתן לדעת באופן מדויק את כמות הפסולת אותה נפנה ממקום הבנייה הרצוי: כפי האמור בלשון החוק - מתוך נוהל לאכיפת פינוי מוסדר של פסולת בנייה, של המשרד להגנת הסביבה.

בלית ברירה נאלץ בעל העסק לשלם את אשר נדרש כחוק ועל פי הערכת המהנדס המשיך בדרכו אל עבר היעד להקמת עסק. לימים כאשר התקרב מועד סיום ההקמה של העסק הבין בעל העסק כי כל הפסולת שנדרש לפנות לא הגיעה לסכום ששילם בתחילת הדרך לאתר דודאים. על כן החליט לבדוק כיצד הוא יכול לקבל החזר על ההפרש - הסכום שלא נוצל, אך להפתעתו הרבה גילה בעל העסק כי אתר דודאים איננו משיב הפרש למי שעובד עם קבלן, אלא משיבים אך ורק לאדם פרטי שעושה את התהליך הארוך והסבוך בעצמו. כלומר, רוב האנשים נעזרים בקבלן ועל כן הם אינם מקבלים את ההפרש שנותר בסיום הבנייה.

אז איפה הכסף?

האם הקבלנים שעובדים מול אתרי הפסולת מקבלים החזרים? מבדיקה שערכנו מתברר שגם הקבלנים לא זכאים לקבל כסף בחזרה, אלא מתאפשר להם להעביר את היתרה לפרויקט אחר, מה שמסביר את הסיבה בגללה הם לא יכולים להשיב לאדם שעבד איתם את ההפרש שנותר.

אם כך, לאן הולך הכסף? הכסף שנותר מכלל ההפרשים שנשארים ברוב הבניות, מתגלגל פעם אחר פעם בידי הקבלנים, שאומנם לא מקבלים כסף, אך כן מקבלים את האפשרות להעביר את ההפרשים שנותרו מעבודה אחת לשנייה. בשונה מאנשים פרטיים שעל פי תגובת אתר דודאים רשאים לבקש את כספם חזרה אם שילמו באופן פרטי ולא דרך קבלן.

על כן, ניסינו לקבל תשובות מהמשרד להגנת הסביבה בכדי להבין מדוע נדרש תחילה לשלם על פינוי עתידי במקום לשלם במועד הפינוי עצמו? בנוסף ניסינו לברר מה עולה בגורלו של הכסף שנותר במידה ולא נוצל עד תום ולא שב לבעליו?

תגובת המשרד להגנת הסביבה:

"הנוהל לאכיפת פינוי מוסדר של פסולת בנייה של המשרד להגנת הסביבה נועד להסדיר את מהלך הטיפול בפסולת הבנייה (במסגרת החוק לתכנון והבנייה) מרגע היווצרותה ועד לטיפולה במתקן הקצה. מטרתו היא להבטיח שפסולת הבנייה המיוצרת במקום הבנייה תגיע לפתרון הקצה במלואה למען הגנה על הסביבה. בהתאם כולל הנוהל את פרטי יצרן הפסולת, הערכת כמויות פסולת הבנייה הצפויות ואת פרטי פתרון הקצה המוסדר והמאושר".

באשר לגורל הכסף ענו מהמשרד להגנת הסביבה: "ההתקשרות בין יצרן הפסולת למתקן הקצה היא אך ורק בין הצדדים והמשרד להגנת הסביבה אינו צד בעניין. במסגרת ההתקשרות נקבעים התנאים השונים, בהם התנאים הכספיים, לרבות התבססות על כמויות פסולת הבנייה הנוצרות בפועל".

לכך הוסיפו: "רקע: הנוהל לאכיפת פינוי מוסדר של פסולת בנייה גובש על-ידי המשרד להגנת הסביבה בשיתוף כלל הגורמים הרלוונטיים לסוגיית פסולת הבנייה, בהם: המרכז לשלטון מקומי, משרד הפנים, מינהל התיכנון, איגוד המהנדסים, התאחדות בוני הארץ והמשרד להגנת הסביבה. הנוהל כולל פרטים מלאים של יצרן הפסולת (שם, מס' היתר בנייה, גוש, חלקה ועוד), כאשר הערכת כמויות הפסולת היא ממוצעת ולא מקסימלית".

לאור זאת החלטנו להמשיך ולפנות למתקן אליו מגיעה פסולת הבנייה בדרום – אתר דודאים ולאיגוד הקבלנים בישראל, במטרה להבין בכל זאת מה עולה בגורל הכסף המשולם בגין פסולת בנייה.

צילום באדיבות: פינוי פסולת בניין | ר.ע. אופק בע"מ

תגובת אתר דודאים:  

"במהלך השנה נעשים בערך כ-10 החזרים לאנשים פרטיים, כל החזר שונה בסכום שלו. לגבי קבלנים- הם מנצלים את היתרות בהמשך העבודה שלהם על פרויקטים נוספים ולכן אין החזרים".

תגובת איגוד הקבלנים בישראל:

"לארגון הקבלנים לא הגיעו תלונות בנושא. הנוהל הוא שמתקבלת כמות מדויקת של פסולת בניין ואם נשארה יתרת פסולת שלא נוצלה, הקבלן מקבל זיכוי לטובת הפרויקט הבא. הבונה אמור לחתום על הסכם ואם יהיה לו זיכוי הוא יקבל אותו מקבלן הפסולת".

רשות הרישוי תוודא שכמות הפסולת הכלולה בהצהרת מבקש ההיתר תואמת לאומדן חישוב כמות פסולת בניה מינימלית, כמפורט בסעיף הבא. כמויות הפסולת לסילוק בהיתרי הבנייה יתחלקו לקבוצות ייחוס על פי ייעוד הבניה כדלקמן:

.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('9bccf309-e6ae-40e6-9ca9-7afd74df8afe','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,39325,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה