לקוחות "כשירים" ולקוחות "מסווגים" – איך לנצל הזדמנויות ולהיזהר ממהמורות?

$(function(){setImageBanner('f69d67fb-a1e0-4518-8c11-4de328fe677f','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,39323,'Image','');})

למשקיעים בעלי הון המוגדרים בחוק משקיעים "כשירים" או "מסווגים" קיימות לא מעט אפשרויות למקסם את הרווחים שלהם באמצעות ניהול נכון וניצול מגוון המוצרים המתוחכמים והייחודיים שעומד לרשותם. לצד ההזדמנויות הרבות קיימת חשיפה ללא מעט סיכונים שמחייבת בדיקות מקיפות. סקירה מקיפה של ההזדמנויות לצד המהמורות שעומדות בדרכם של הלקוחות ה"כשירים" וה"מסווגים"

המונח "לקוח כשיר" הוגדר בחוק הייעוץ, חוק אשר מסדיר את העיסוק של בעלי רשיונות בייעוץ השקעות, שיווק השקעות וניהול תיקי השקעות. במסגרת החוק, ניתנות הקלות לבעלי הרישיון בהצעת מוצרים ללקוחות המוגדרים "כשירים". לקוחות מסוג זה יכולים לנהל את כספם ביתר קלות במוצרים מתוחכמים, מוצרים אלטרנטיביים ובקרנות הגידור למיניהן, מוצרים שאינם נגישים בקלות לכלל המשקיעים.

בנוסף, במסגרת החוק דן המחוקק בכל ההיבטים הרגולטוריים של בעל הרישיון, מה הם זכויותיו ובעיקר מה הם חובותיו. החוק נועד גם להגן על ציבור המשקיעים מפני מעשי מרמה ונוכלות.

גיל הרשקוביץ, מנהל קלי סוכנות לביטוח ושיווק השקעות, סניף דרום

במקביל לחוק הייעוץ קיים חוק נוסף – "חוק ניירות הערך", החוק קובע כי לא תינתן הצעה או מכירה של ניירות ערך לציבור, אלא על פי תשקיף שהרשות התירה את פרסומו. לצד זה, קיים פטור מחובת פרסום תשקיף אם מתקיימים תנאים מסוימים כגון הצעה למספר מצומצם של משקיעים שאינו עולה על 35 אנשים ו/או הצעה ללקוחות מסוג מסוים, במאמר זה אגדיר את אותם לקוחות כ"מסווגים".

חוק הייעוץ עוסק בלקוחות "כשירים” וחוק ניירות ערך עוסק בלקוחות "מסווגים". ההגדרה של אותם לקוחות מפורטת בחוקים השונים ולכל סוג לקוח קיימים  קריטריונים שונים.

לקוח "כשיר":

לפי חוק הייעוץ, אחת מהדרכים שניתן להגדיר לקוח יחיד כ "כשיר" אם הוא עומד ב 2 מתוך 3 הקריטריונים:

1.השווי הכולל של המזומנים שברשותו עולה על 12 מיליון ₪.

2.בעל מומחיות וכישורים בתחום שוק ההון או הועסק לפחות שנה בתפקיד מקצועי שדורש מומחיות בשוק ההון.

3.ביצע לפחות 30 עסקאות, בממוצע, בכל רבעון במשך ארבעת הרבעונים שקדמו להסכמתו להיחשב כלקוח "כשיר".

לקוח "מסווג":

לפי חוק ניירות ערך (שעודכן ב 2016), מגדיר המחוקק כי יחיד שעונה על קריטריון 1 מבין 3 מוגדר כלקוח "מסווג":

1.השווי הכולל של הנכסים הנזילים שבבעלותו עולה על 8 מיליון ₪.

2.גובה הכנסתו השנתית, בכל אחת מהשנתיים האחרונות, עולה על 1.2 מיליון ש"ח ליחיד או 1.8 מיליון ש"ח לתא משפחתי.

3.השווי הכולל של הנכסים הנזילים שבבעלותו עולה על 5 מיליון ש"ח וגובה הכנסתו השנתית בכל אחת מהשנתיים האחרונות, עולה על 600 אלף ש"ח ליחיד או 900 אלף ש"ח לתא משפחתי.

קיימים פטורים רבים לחברות המציעות את מוצריהם ללקוחות "כשירים" ו"מסווגים" כדוגמת פטור מחובת תשקיף, פטור מחובת הגילוי, פטור מדיווחים שוטפים ועוד. המוצרים המוצעים ללקוחות אלו אינם מפוקחים בהתאם לדיני ניירות הערך, הדבר מאפשר לחברות להציע לאותן לקוחות מוצרים "מתוחכמים" כגון מוצרים אלטרנטיביים וקרנות גידור אשר להם יכולה להיות קורלציה נמוכה לביצועי השוק. דבר זה תורם לפיזור עדיף יותר של ההשקעות עבור לקוחות בעלי ההון.

הזדמנות זו ניתנת לאותם לקוחות "כשירים" ו"מסווגים" מכיוון שהם עתירי אמצעים בעלי יכולת לבחון כל השקעה על ידי לקיחת יועצים אישיים, או שהינם בקיאים במיוחד בשוק ההון. לכן יש באפשרותם להגן מראש על האינטרסים שלהם, לבדוק ולפקח על פעילות מנהל ההשקעות ואינם זקוק להגנתה של רשות ניירות הערך.

הסיכונים הגלומים בהשקעות במוצרים מסוג זה אינם מעטים כדוגמת: חוסר שקיפות, נזילות מוגבלת, סיכוני מיסוי, שימוש במינוף ושיטות השקעה ספקולטיביות אחרות. על המשקיעים להיוועץ בבעל מקצוע ולבחון באדיקות כל מוצר טרם השקעה בו.

רשות ניירות ערך העניקה הקלות לחברות בגיוס הון מלקוחות כשירים, לקוחות אלו יכולים לנצל את המצב ולהשקיע במוצרי בוטיק ייחודים שאינם נמצאים "על המדף" לקהל המשקיעים.

מכיוון שמוצרים אלו אינם כפופים לפיקוח של רשות ניירות הערך, על המשקיע לקחת בחשבון את הסיכון הגלום בהשקעה ולהיזהר ממעשי הונאה ונוכלות ולכן מומלץ להיחשף למוצרים מסוג זה רק אחרי בדיקה קפדנית והמלצה של בעל רישיון.

הכותב הינו מנהל סניף קלי דרום, בעל רישיון לשיווק השקעות מטעם רשות ניירות ערך, בעל רישיון לשיווק פנסיוני מטעם משרד האוצר, מתכנן פיננסי

Cfp) Certified Financial Planner),

דוא"ל: [email protected]

*האמור לעיל אינו מהווה יעוץ או שווק השקעות ואינו מהווה המלצה לרכישה, החזקה או מכירה של ני"ע ו/או המלצה למדיניות השקעות. האמור לעיל הינו הצגת מידע בלבד. בחירה של מדיניות השקעות או ני"ע תעשה רק לאחר הליך שיווק השקעות ו/או פנסיוני לפי העניין, בהתאם לצרכיו האישיים של כל אדם ואדם.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('2562f113-25d3-48a5-9825-ffd5d04cada2','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,39325,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה