מגדלי 'גרנד קניון': הוועדה המחוזית סותרת את המלצת העיריה ולא רואה כשל תחבורתי בציר טוביהו

$(function(){setImageBanner('f92cab1a-fd96-4440-80d5-dfc66074ff98','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33754,'Image','');})

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום סותרת את המלצת מהנדסת התחבורה שמצאה כשל תחבורתי בציר טוביהו, ואף סותרת הוועדה את המלצת עיריית באר שבע להתנות את הקמת מגדלי 'גרנד קניון' בגני ילדים שישמשו את דיירי המגדלים בלבד. האם עיריית באר שבע תצא נגד הוועדה המחוזית?

תושבי העיר באר שבע מכירים היטב את עומס התנועה והפקקים בבוקר ובשעות אחר הצהריים, פקקים שהלכו וגברו בשנים האחרונות עם תנופת הבנייה המסיבית בעיר, עד כדי מצב שתושבים נאלצים לעמוד כחצי שעה בפקקים בשעות העומס, ולעתים אף יותר מכך. בשנה האחרונה נלחמים תושבי השכונות הסמוכות לגרנד קניון - שכונה ט', נאות לון, שכונה ה' ועוד, בתוכנית להקמת פרויקט מגדלי 'גרנד קניון' ובהם כ-300 יחידות דיור, על שטח החניה החיצונית של הגרנד קניון. ההתנגדות הרחבה הינה בשל מצוקת החניה באזור, עומס התנועה והפקקים, וגם מחסור במוסדות ציבור – גני ילדים, מעונות יום ומרכזים רפואיים.

האם יצליחו התושבים למנוע את הקמת התוכנית? צילום: פרטי

בעניין זה התקיים בשבוע שעבר דיון בר חשיבות בכתלי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום, דיון הנוגע לעתיד תושבי העיר, דיון בהתנגדויות להקמת מגדלי 'גרנד קניון'. כזכור, לאחרונה החליטה הוועדה להפקיד את התוכנית למרות יותר מ-130 התנגדויות תושבים שהוגשו, לצד המלצת היועץ התנועתי ד"ר דניאל מורגנשטרן, וגם המלצתה של מהנדסת תחבורתית בלתי תלויה שגויסה לתת חוות דעת בעניין – אינג' נורית כספית, מומחית שלאחר עבודה יסודית קבעה כי קיים כשל תחבורתי חמור בשדרות טוביהו, ועם הקמת המגדלים, הכשל התחבורתי צפוי להחריף, כפי שכתבה בדו"ח "צומת טוביהו-ידין כבר כיום נמצא בכשל. בשנת 2023 ובאכלוס מלא של הפרויקטים ציר טוביהו נמצא בכשל ללא נתיב תחבורה ציבורית" אותו המליצה לקדם בהקדם.

אלא שבדיון הקודם המלצתה של נורית כספית לא נמסרה לידי חברי הוועדה, ולכן הוחלט על דיון נוסף בעניין, אך בעיני הוועדה, ככל הנראה אין בהמלצת המומחית הוכחה מספיק טובה לכשל בציר טוביהו "על פי חוות דעת יועץ התנועה ללשכת התכנון, הבחינה התחבורתית הנוספת לא הוכיחה כשל בצמתים וזאת למרות הנטען במסמך" נכתב במסמכי הוועדה. בוועדה סבורים ככל הנראה, כי הפקקים בהם נאלצים לעמוד תושבי העיר החולפים מדי יום בשדרות טוביהו, כמו גם הבנייה הצפויה בעתיד הקרוב, לא מהווה עילה למניעת פרויקט הקמת המגדלים. אך לא רק נגד המהנדסת התחבורתית יצאה הוועדה, אלא גם נגד המלצת עיריית באר שבע.

הצירים הסמוכים לגרנד קניון עמוסים ופקוקים. צילום: שרון טל, רחל אלטר

"גני הילדים לא יהיו לטובת דיירי המגדלים בלבד"

בשבוע שעבר פרסמנו לראשונה ב'באר שבע נט' את המלצתה של עיריית באר שבע לשינוי התוכנית של מגדלי 'גרנד קניון'. בהמלצת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, ביקשה העיריה לבטל את ייעוד גני הילדים במתחם "אשל אברהם" ברחוב עין גדי, ולהעביר אותו אל שטח המגדלים העתידיים, כתנאי להקמתם, ושימושם בידי דיירי המגדלים בלבד. הגנים היו אמורים על פי המלצת העיריה, לשמש רק את דיירי המגדלים, תוך הפקעת שטח של כחצי דונם לטובת חצרות הגנים, אך בוועדה לתכנון ובנייה חשבו אחרת.

בדיון בהתנגדויות לתוכנית מגדלי "גרנד קניון" סתרה הוועדה המחוזית את המלצת עיריית באר שבע להתנות את השימוש בגני הילדים לדיירי המגדלים בלבד "בפועל חסרים רק 2 כיתות גן ותחנה לבריאות המשפחה. לפיכך, שוקלת הוועדה להוסיף שימוש לגן ילדים בתחום התכנית. הוועדה מבהירה כי גני הילדים לא יהיו לטובת דיירי הבניין בלבד אלא פתוחים לכל" נכתב בהחלטות הוועדה המחוזית.

בנוגע למענה רפואי לתושבים ציינה הוועדה כי "תחנה לבריאות המשפחה יכולה להינתן בשטחים המסחר המאושרים בתחום ה'גראנד קניון'. יחד עם זאת קובעת הוועדה כי בהוראות התכנית יוגדר כי ניתן להשתמש ב- 200 מ"ר משטחי הבניה המותרים לטובת 'שירותי בריאות'. לאור כל האמור לעיל עולה כי התכנית אינה יוצרת פגיעה בנושא של צרכי ציבור לתושבי השכונה" נכתב. בהתאם להחלטת הוועדה ומסירתה לעיריית באר שבע, תהיה אפשרות להגיש עדכון התנגדויות ופרסומם תוך 30 ימים.

בשדרות טוביהו אין כשל תחבורתי? תלוי את מי שואלים. צילום: שרון טל

האם בעיריית באר שבע יתערבו ויהפכו את הקערה?

המלצת הוועדה המחוזית כאמור סותרת את זו של עיריית באר שבע, האחרונה רואה סכנה בטיחותית ותחבורתית בפתיחת גני הילדים לכל, כיוון שזה ידרוש מענה תחבורתי להורדה ואיסוף מגני הילדים, במקום שהינו צפוף גם כך, מלבד הסכנה הבטיחותית של חצרות גני ילדים ליד מגדלים בגובה עשרות מטרים. כעת המושכות בידיים של עיריית באר שבע, שביכולתה להתנגד לוועדה במישור המשפטי כדי למנוע את הקמת המגדלים בתוואי התואם את המלצת הוועדה המחוזית.

כאמור, שינוי התוכניות של המגדלים החדשים יאלץ את היזמים לחזור לשולחן השרטוטים ולתכנן מחדש את חלוקת השטחים, עלול להפחית ממספר יחידות הדיור המתוכננות, ואולי אף להביא לביטול התוכנית בעקבות ההתניות החדשות. לעיריית באר שבע הכוח להפוך את הכף, וימים יגידו האם מאבק התושבים נגד התוכנית, ינחל הצלחה. כפי שאמרה ל'באר שבע נט' ד"ר אושרה ספיר "זה יהיה מבחן המנהיגות האמיתי של רוביק, ערב מערכת הבחירות המוניציפליות".

עתיד התושבים בידיה של עיריית באר שבע. צילום: שרון טל

במערכת 'באר שבע נט' פנינו לעיריית באר שבע באשר לצעדיה המתוכננים בעניין, ונפרסם תגובתה כשזו תתקבל.

 

 

 

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('1076b6f1-2a7c-46b3-9b2a-5b773f86c592','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33757,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה