הקשיבו נא – מה הקשר בין תוספי תזונה לבעיות ריכוז

$(function(){setImageBanner('c0833f37-78d7-486e-8e60-43d9c55a8aae','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,33373,'Image','');})

עלייתם של תוספי תזונה על המדפים אפשרה למיליוני בני אדם ברחבי העולם להשלים את הוויטמינים והמינרלים החסרים בגופם, ולאורך השנים נבדקה השפעתם של אלו גם על הפרעות הקשורות בבריאות הנפש ככלל, ובעיות קשב וריכוז בפרט

לירון טנא

 

מאז ראשית המאה הנוכחית, מככבים על מדפי הפארמים למיניהם תוספי תזונה, מוצרים המכילים מינרלים, ויטמינים ורכיבי תזונה חיוניים אחרים. צריכת תוספי תזונה – בין אם בצורת כמוסות, משקאות או טבליות – נועדה להשלים חומרים חיוניים ומחקרים לאורך השנים מצאו קשר חיובי בינה לבין שיפור באיכות החיים. מכאבים כרוניים דרך בריאות הנפש, שימוש נבון בתוסף תזונה יכול לסייע בהקלת התסמינים. בשנים האחרונות, עם הגידול בהבנה והכרה בהפרעות קשב וריכוז והתרחבות הדיון בנושא – בין היתר בזכות ידוענים כמו ג׳ים קארי או ליב טיילר שיצאו מארון הפרעות הקשב – נבדקה גם השפעתם של תוספי תזונה על הקלה בתסמיני ההפרעה. כיוון שהתסמינים מופיעים בילדות, ניתן לקבל אבחנה מדויקת בגיל צעיר ולהתאים את הטיפול התרופתי, הפסיכולוגי או האלטרנטיבי לפי הצרכים האישיים.

 

Shutterstock

 

הפרעות קשב וריכוז: לא רק אצל ילדים

הפרעת קשב נחשבת להפרעה ניורו-התפתחותית הבאה לידי ביטוי בקשיי קשב, קשיי ריכוז, פעלתנות יתר וחוסר עכבות המפריעים להתנהלות והתפקוד היום-יומיים. בעבר השתייכה הפרעת הקשב לתקופת הנעורים, אך מחקרים מודרניים מצביעים על הימשכותה גם בפרקי חיים מבוגרים יותר. חשוב לזכור שאף שלא מדובר בתרופת מרשם – צריכת תוספי תזונה היא פעולה שיש לבצע במקרים של מחסור ונטילתם צריכה להיות במידה.

 

לא רפואה – איכות חיים

תוספי תזונה אינם תחליף לתזונה מאוזנת ומסודרת, הם באים לתת חיזוק במקומות בהם ישנו חסר גדול ודרושה כמות גדולה יותר. לטענת הדיאטנית ליז רובין, תוספי תזונה לא מהווים תחליף לטיפול התרופתי, אבל הם בהחלט יכולים לעזור בטיפול בהפרעה אצל מי שסובל ממחסור בוויטמינים ומינרלים. בטור שפרסמה בערוץ המשפחה במאקו מסבירה רובין, כי מחקרים מצאו ש״תזונה נכונה משפיעה על ההתנהגות רק בילדים שקיימים להם חסכים תזונתיים, ולא בכלל האוכלוסייה״. כלומר, שיפור התפריט והסתמכות על תוספי תזונה מתאימה למי שנמצא בסיכון למחסור בוויטמינים, מינרלים ושאר אבות מזון חיוניים.

 

Shutterstock

 

ד״ר אסנת צפריר, רופאת ילדים ומוסמכת משרד הבריאות לאבחון ולטיפול בהפרעות קשב וריכוז, סקרה במאמר שפרסמה באתר ״בשביל הקשב״ שימוש בתוספי תזונה בהקשר להפרעות קשב וריכוז, לאחר שהבחינה שהטיפול התרופתי מעורר דיון ושאלות. לדבריה, מחקרים המבוססים על ניסויים מבוקרים גילו קשר בין הפרעת קשב לרמות נמוכות של ברזל וחלבון הפֶריטין. גם מחסור בוויטמין B12, החיוני לייצור DNA בתאים יכול להוביל או להחמיר את תסמיני ההפרעה. בנוסף, מחסור בוויטמינים אחרים עלול להשפיע לרעה, וההמלצה היא לבצע בדיקת דם פשוטה כדי לשלול את החוסרים.

 

מאבץ באנו ולאבץ נשוב

הדיאטנית הקלינית רובין מתייחסת גם למינרל האבץ, שאחראי לשיפור מערכת החיסון, מסייע בשמירה על החושים ודרוש לריפוי פצעים. לדבריה, נמצא שבקרב ילדים הסובלים ממחסור במינרל, נמצא שתוסף האבץ תרם לשיפור בהפרעת קשב. בנושא האבץ מוסיפה ד״ר צפריר, כי בניסויים שנערכו התגלה שיפור בסימפטומים של הטיפול בריטלין בקרב מי שסבל ממחסור באבץ ושילב טיפול תרופתי עם תוספי תזונה.

 

Shutterstock

 

אומגה 3 – אומגה לתחום הנורמה

גם השפעתה של חומצת השומן אומגה 3 נבחנה, ונרשם קשר מסוים בין נטילתה לטיפול בהפרעות נוירו-התפתחותיות שונות. המחקרים בהקשר של הפרעת קשב וריכוז הציגו תוצאות: בחלקם נרשם שיפור בסימפטומים ובאחד אף נצפה שיפור מסוים בתחום הלימודי. נכון להיום עומדת המלצת המחקרים על שימוש בתוסף אומגה 3 במקרה של מחסור ובשילוב עם טיפול תרופתי סטנדרטי.

 

 

לסיכום ניתן לומר שתוספי תזונה יכולים להשפיע לטובה על הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, במקרים בהם ישנו מחסור וחסך תזונתי. נמליץ לפנות לרופאה המומחית או רופא המשפחה ולבקש מהם הפניה לבדיקת דם. התייעצו עם הד״ר לאחר קבלת התוצאות בנוגע לשינויים בתפריט או נטילת תוספי תזונה לשיפור התסמינים. חיזוק נוסף תוכלו לשאוב מהאזנה למוזיקה קלאסית, (אל תירתעו, קטלוג היצירות עשיר בסגנונות, מקצבים וכלים - יש משהו לכל אחד) שהשפעתה החיובית על ריכוז כבר הוכחה לפני עשרות שנים.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('dda09fca-28bb-43cf-affc-89d6b0e373f7','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,33375,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה