האם העיר באר שבע מאפשרת חופש מדת?



תנועת "ישראל חופשית" ערכה השוואה בין הערים הגדולות בארץ כדי לבדוק מי מהן מאפשרת חופש מדת. אז מי הגיעה למקום הראשון ואיפה ממוקמת באר שבע?

לקראת הבחירות לרשויות המקומיות שיערכו בסוף החודש, תנועת "ישראל חופשית" פרסמה את מדד החופש העירוני לשנת 2018 המציג את השפעת העיריות ביותר מ-20 ערים בישראל על חופש הדת  והחופש מדת של תושביהן. הנתונים במדד מציגים אילו ערים מאפשרות מסחר, תחבורה ציבורית בשבת וכדומה. המדד חושף את הערים המפתיעות בראש הרשימה ואת הערים המאכזבות, שלמרות תדמיתן החילונית, נמצאות בתחתיתה. אז באיזה מקום ברשימה מדורגת העיר באר שבע?

באר שבע. צילום: שרון טל

תנועת "ישראל חופשית" היא תנועה אזרחית, לא מפלגתית, הפועלת למען שינוי מערכת היחסים בין הדת והמדינה, הבטחת חופש במרחב הציבורי ולכינון חברה חופשית, פלורליסטית ודמוקרטית ברוח הציונות ומגילת העצמאות. בשנים האחרונות מובילה התנועה מאבקים ציבוריים משמעותיים רבים בכל הנוגע לנושאי הדת במדינה. הפעם, החליטה התנועה לפרסם את מדד החופש העירוני, כאמור, ובו נמצא כי באר שבע מדורגת במקום השמיני ברשימה (56.5% אחוז חופש). כיאה לעיר גדולה, עיריית באר שבע תומכת במגוון קהילות, כמו יהודיות לא אורתודוקסיות ולהט"בים. ועדיין ישנם מקומות בהם העירייה לא פועלת לטובת החופש בעיר, כמו תחבורה ציבורית בשבת. העיר הכי חופשית מדת בישראל היא מודיעין (80.4%), לעומת בני ברק שמדורגת במקום האחרון (8.70%).

ב"ישראל חופשית" הסתמכו על נתונים כלליים אודות הערים מתוך מאגרים ממשלתיים ועירוניים, בהם נתונים רשמיים וגלויים. בכל אחד מהקריטריונים, הערים קיבלו ניקוד המשקף את מצבן בטווח של 0 עד 10, למשל: תחבורה ציבורית בשבת, מסחר בשבת, תקציב דת, להט''ב, הפרדה מגדרית במרחב הציבורי, קבורה אזרחית שמתבצעת מחוץ לחברות קדישא, שלילת תעודות כשרות, פלורליזם יהודי. הנתונים הללו רלוונטיים במיוחד בחברה הישראלית, אשר מרבה לקיים דיונים ציבוריים נרחבים ומאבקים פומביים בנוגע לסוגיית הדת במדינה במרחב הציבורי. הפעם, באמצעות מדד זה, "ישראל חופשית" מאפשרת לנו מבט מיקרו על תפקידן של הרשויות המקומיות בעיצוב אופיין הדתי של הערים בארץ.

באר שבע. גרף מתוך "ישראל חופשית"

כך למשל, בכל הנוגע לתחבורה ציבורית בשבת, קיבלה באר שבע את הדירוג 6. אין בעיר תחבורה ציבורית בשבת אך כן ישנן מוניות שירות מחוץ לעיר ובעונת הקיץ תחבורה שיתופית "ימבוס" לאשקלון, ללא השתתפות העירייה. בפרמטר מסחר בשבת באר שבע קיבלה 4. החוק מאפשר פתיחת מסעדות, אך אוסר על פתיחת חנויות, מרכולים, בתי קולנוע ואולמות תרבות בשבת. החוק לא חל על מי שאינו יהודי. יש מסחר בשבת באזורים ייעודיים ובתי הקולנוע פועלים. לעומת באר שבע, ערים כמו תל אביב ועכו קיבלו את הציון 10 בפרמטר זה.

עוד פרמטר שנבחן הינו היחס של העירייה לקהילת הלהט"ב בעיר. בפרמטר זה הציון הגבוה ביותר האפשרי הוא 6, ועדיין נראה כי אין חופש מוחלט בתחום בכל הארץ וכמעט חצי מהערים עושות את המינימום הנדרש מהן על פי החוק. בבירת הנגב הדירוג עומד על 4, כשהעירייה תומכת באירועי גאווה בעיר ובבית הגאה בסעיף תקציבי ייעודי. כמו כן, קיימות קבוצות איגי פעילות בעיר ופעילות ארגונים נוספים בעיר אך ללא תמיכת העירייה. בפרמטר שבחן את מידת הפלורליזם הדתי, הדירוג עמד על 2 מתוך 3, כשקיימת קהילה קונסרבטיבית פעילה, "אשל אברהם". בכל הנוגע להפרדה מגדרית באירועים ציבוריים, לעירייה אין נוהל שאוסר או מגביל הפרדה כזו אך היא נמנעת מתמיכה באירועים בהפרדה מגדרית (ציון  1.5 מתוך 3).

באר שבע. גרף מתוך "ישראל חופשית"

אז האם לדעתכם באר שבע נחשבת לעיר המאפשרת חופש דת וחופש מדת? ספרו לנו.

הנתונים לקוחים מתוך אתר "ישראל חופשית"

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה