כך תתכוננו לשבוע חורפי

$(function(){setImageBanner('c33e8e57-48b8-4565-9479-418d53b62d4e','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

החורף הגיע לבקר אותנו לפני שבועיים ומאז החליט להישאר, כאשר לפנינו שבוע גשום וסוער במיוחד. לכן, אנו בבאר שבע נט איגדנו עבורכם את כל ההנחיות החשובות לשבוע חורפי

צילום: shutterstock אילוסטרציה

ד"ר פואד אסנע מנהל מנהלת נגב דרומי במחוז דרום מסביר על הסכנה וכיצד לשמור על חום גוף תקין: ״מאוד חשוב למנוע את ירידת חום הגוף (היפותרמיה) שבו טמפרטורת הגוף יורדת ל-35 מעלות כשהטמפ' התקינה היא 37 מעלות. הנה כמה צעדי מניעה יעילים ומשנה זהירות:

1. חימום הבית באמצעי חימום בטוחים, יש לוודא את בטיחות התנורים בדירה .חל איסור מוחלט להשתמש בתנורי בעירה, ואין להשאיר תנור דולק מכל סוג ללא השגחה! הטמפ' הרצויה היא 24 מעלות ולא פחות מ-21.

2. יש לדאוג ללחות בחדר באמצעות מכשיר אדים או הנחת כלי מים בחדר.

3. כדי שהחימום יהיה יעיל מומלץ לדאוג לאיטום טוב של פתחי הבית אך זכרו להשאיר אוורור.

4. עקבו אחר תחזית מזג האוויר, היערכו בהתאם, הימנעו מחשיפה מיותרת ומיציאה החוצה במזג אויר סוער או קר.

5. יש להקפיד על לבוש חם אך נוח ולא מסורבל ולהקפיד על פעילות ותנועה להמרצת מחזור הדם והגדלת חום הגוף.

6. שמירה על הרגלי בריאות ותזונה נכונה – אוכל מסייע על שמירת חום הגוף, הקפידו לאכול. אכלו מאכלים חמים ושתו יותר, (לפחות 8-10 כוסות מים)בחורף יש נטייה לשתות פחות ולהתייבש, כמו כן, המעיטו בצריכת קפאין ואלכוהול״. 

צילום: shutterstock אילוסטרציה

כיצד ניתן לזהות היפותרמיה אצל קשיש?

אם הבית קר והקשיש פעיל פחות מבדרך כלל, נדגיש כי בשלבים התחלתיים של ירידת חום גוף הקשיש לא יתלונן  על תחושת קור. יש לשים לב כי מדידת חום במדחום ביתי לא מאבחנת תמיד כי יש בעיה. אם יש חשד לירידת חום - אל תהססו, הזעיקו מיד עזרה רפואית. אם הבחנתם שעורו קר, אם יש הכחלה של האצבעות והשפתיים. ירידה בערנות, בלבול, דיבור לא ברור, אם הקשיש מבולבל וישנוני, עלול הדבר להצביע על ירידה בחום הגוף, העלולה לפגוע במערכות חיוניות בפרט בנשימה ובפעולת הלב ונדרשת פניה מיידית לבית החולים. 

היפותרמיה בילדים: 

אוכלוסיה נוספת הנחשבת לפגיעה מאוד למזגי האוויר ובייחוד לקור היא אוכלוסיית התינוקות והילדים. חום הגוף הפנימי נמוש בעיקר באזור בטן וחזה: לשים יד על החזה של הילד, אם  התחושה שהגוף קר מהרגיל, זה סימן מחשיד. עד גיל חודשיים היפותרמיה לרוב תגרום לשינה מרובה וחוסר תגובתיות לגירויים. כמו כן, עד גיל שנתיים ההיפותרמיה תגרום לבכי וישנוניות. במקרים האלו בחשד להיפותרמיה יש לחמם את החדר, להפשיט את הפעוט ולחפש על גופו כתמים כחולים ואדומים. ילדים בני שלוש עד ארבע עשויים להתלונן על כאבים בכפות הידיים ובכפות הרגליים וגם במקרה הזה חשוב מאוד לבדוק היטב את הצבע של הגפיים ולחפש כתמים כחולים או אדומים. 

באדיבות מד"א

במד"א מזכירים: 

צרו קשר עם בני המשפחה והשכנים המבוגרים: יש לתת תשומת לב לקרובי משפחה ושכנים קשישים המתגוררים לבד, לוודא כי הם מוגנים מפני הקור ומזג האוויר הסוער. במידת האפשר יש לסייע להם במטלות השוטפות (דוגמת קניות מזון, הבאת תרופות מבית המרקחת וכו') שכוללות יציאה מן הבית המחומם למזג האוויר הקר שבחוץ. 

נהיגה בטוחה: בימים גשומים, הכבישים חלקים מאוד, וסכנת ההחלקה קיימת גם במהירות נמוכה. הקפידו לשמור מרחק גדול מהרגיל מהרכב שלפניכם, ולנסוע במהירות נמוכה ובהתאם לתנאי הדרך. יש לשים לב לאדים המצטברים על שמשות הרכב ועלולות לגרום לפגיעה בראות. על כן, יש להקפיד על אוורור הרכב ועל הפשרת האדים באופן קבוע. על הנהגים להקפיד על הדלקת אורות דרך, בייחוד כאשר הראות לקויה. בנוסף לכך, עצירה בשול הדרך היא אסורה ומסוכנת. אין לעצור במקומות לא בטוחים אלא רק בתחנות ריענון מוסדרות. יש לתת תשומת לב מיוחדת להולכי רגל, בדגש על ילדים ובסמוך למוסדות חינוך, תוך מתן זכות קדימה. בנוסף, כלי רכב עלולים להיסחף בקלות במקומות מוצפים, והנהג עלול לאבד לחלוטין את השליטה על רכבו, ואף להסתכן בטביעה. חשוב לא להישאר ברכב בקור, על מנת להימנע מהירדמות וכן ממצב של היפותרמיה. 

צילום שמואל סרדינס

בכבאות והצלה מזכירים: 

בשל מזג האוויר הסוער, כמות המשקעים הגדולה ואירועי המוות הטראגיים בשבועיים האחרונים, בכבאות והצלה שבים ופונים אל כלל האזרחים לפעול על פי ההנחיות הבאות: 

במקרה של שטפונות והצפות אין לרדת לחניונים או לקומות הנמצאים מתחת למפלס הקרקע. בזמן שטפונות, יש להימנע משימוש במעליות הנמצאות בחניונים, במפלס הקרקע ומתחתיו מחשש להילכדות.   

אם אתם מתגוררים בדירה מתחת לפני הקרקע - צאו מיד מהבית ועברו למקומות בטוחים מעל פני הקרקע, שבהם כוחות הביטחון יוכלו להבחין בכם ולסייע במקרה הצורך.     

במקרה של שטפונות, אין להתקרב למקורות מים זורמים ולערוצי נחל מחשש להתמוטטות הגדות ובשל הזרימה החזקה, שעלולה לגרום להיסחפות בזרם המים.    

אין לחצות מקורות מים, ומקומות עם זרימת מים חזקה (גם עם רכבי שטח) - הדבר מהווה סכנת חיים ממשית! אין לחצות כבישים מוצפים שאין ביכולתנו לאמוד את עומקם.    

בכל מקרה של סכנה חייגו מיד ל-102 והזעיקו את לוחמי האש.

צילום: shutterstock

אל תשכחו את בעלי החיים:

בין אם יש לכם כלב, חתול או כל בעל חיים אחר זכרו גם להם קר בחורף. לכן, יש להצטייד מראש ולהתאים את סביבת מחייתם לחורף כל בעל חיים בהתאם לצרכיו ולאזור מחייתו. באופן כללי יש להכין מראש מקום מחסה ראוי מפני סופות וגשמים ולהותיר בו שמיכה נעימה המונעת מגע ישיר עם תחתית קרה.

כמו כן, יש לוודא כי לבעל החיים שלכם יש מספיק מזון שכן מרבית בעלי החיים (כמונו) צורכים יותר מזון בחורף. ישנם בעלי החיים הפוחדים מרעשי החורף ובזאת הברקים ורעמים המביאים איתם הבזקי אור ורעשי פיצוץ, אם יש באפשרותכם להכניס את בעלי החיים לביתכם רצוי לעשות זאת ולספק אווירה רגועה לצדכם. 

לבסוף, תרצו לפנק את בעל החיים שלכם? תוכלו לקנות לו בגד חורפי נעים אך לא כזה הצמוד מדי לגופו. 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('d498f3eb-961a-4408-9c7b-b0170e4325af','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה