בתי כנסת, זבל ועצבים: זה מה שקרה אמש במועצת העיר

$(function(){setImageBanner('d0e68218-46c9-4fb8-a65e-1822e5892696','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

האם בתי כנסת ברחבי באר שבע נסגרים בגלל קושי לשלם חשבונות או בגלל שאין מניין? | הבשורות החדשות בתחום האשפה | והאם העירייה מוחקת חובות מהסיבות הלא נכונות?

ישיבת מועצת העיר שנערכה אתמול נפתחה בהצעה לסדר של חבר המועצה מר משה ינאי, לעזור כספית לבתי כנסת בעיר באר שבע שלא עומדים בתשלומי המים והחשמל. בעבר המועצה הדתית הייתה משלמת את תשלומי המים, אך החל משנת 2019 התמיכה נפסקה ומעתה בתי הכנסת יצטרכו לשלם בעצמם. "אני מכיר מספר בתי כנסת שנסגרו כי לא יכלו לעמוד בהוצאות, קודם של החשמל, עכשיו גם של המים", אמר ינאי. הוא הוסיף כי מדובר בבתי כנסת בשכונות הוותיקות בהם האוכלוסייה מבוגרת, ובית הכנסת משמש כמקום מפגש לאנשים המבוגרים, המגיעים אליו הרבה לפני התפילה, מין מקום בילוי לכל דבר. "אתה הקמת למען הצעירים בבאר שבע את חברת כיוונים, תעזור גם לוותיקים", פנה לראש העיר מר רוביק דנילוביץ'.

מועצת העיר

על ינאי חלקו שתי חברות המועצה, הראשונה שבהן יסמין סקס פרידמן, שאמרה כי בתי כנסת הם עמותות, ואין סיבה לעזור רק להם מבלי לתמוך גם בעמותות מתחומים אחרים. אליה הצטרפה עורכת הדין מינה קלמן חדד, שאמרה כי למגזר הדתי לא חסר ייצוג בעירייה ואין הצדקה לעזור יותר ממה שכבר עוזרים. לאחר מכן דיבר חבר המועצה, הרב גדי מזוז, שסיפר כי בתי כנסת נסגרים בשכונות הוותיקות בגלל חוסר מניין, הקהילות התרוקנו כי הצעירים עברו לגור בשכונות החדשות. "זה לא נכון שבתי הכנסת האלה סוגרים בגלל כסף, אין דבר כזה" קבע.

רוביק פתח את דבריו ואמר כי ראשית, בתי הכנסת הם חוויה רוחנית שלא שייכת רק לדתיים, אלא לכולם, ועיריית באר שבע מתקצבת את הדת בבאר שבע בנדיבות בגלל שהיא שלנו. הוא המשיך ואמר כי הוא מבקר בבתי כנסת באירועים של הכנסת ספרי תורה וכדומה, ובבאר שבע יש בתי כנסת מפוארים שלא סובלים משום בעיה תקציבית. "יש בעיה עם מספר מועט של בתי כנסת בשכונות הוותיקות, לדעתי מספרם לא עולה על 10-15 בתי כנסת" (בישיבה הובא הנתון כי בבאר שבע יש כ-260 בתי כנסת). רוביק הבטיח למנות ועדה עם נציגי המועצה הדתית, המחלקה המשפטית ושאר הגורמים המתאימים שתבדוק האם בתי הכנסת סגורים בגלל חוסר מניין או קושי לשלם חשבונות, וינסו לעזור למי שבאמת זקוק, "אבל אני לא לוקח מהרווחה והחינוך" הבטיח נחרצות.

סופן של מכולות הזבל ("צפרדעים") בבאר שבע

ההצעה לסדר השנייה הייתה גם כן של משה ינאי, ונגעה לפחי הזבל בעיר. תחילה טען כי העירייה הזיזה מיכליות למחזור קרטון באזורי מסחר כמו העיר העתיקה ללא הודעה לסוחרים, מה שגרם להם להשאיר קרטונים בחוץ ולקבל קנסות. לצורך העניין הובא לישיבה פקח בכיר שקיבל מיקרופון ואמר כי שום קרטוניה השייכת לעירייה לא הוזזה "על קרטוניות פרטיות אין לנו שליטה". ינאי התעקש כי מדובר בקרטוניות עירוניות שהוזזו ללא הודעה, וחבר המועצה שישב לצידו ויאצ'סלב רוזנברג אמר כי בעמק שרה הוזזה קרטוניה עירונית ללא הודעה "כל הקרטוניות בעמק שרה הן פרטיות" אמר הפקח.

לאחר מכן דיבר ינאי על מכולות הזבל הגדולות ("צפרדעים"), הוא אמר כי העירייה אף פעם לא שוטפת את המכולות האלה, מה שמגביר את הלכלוך והזוהמה. הפקח אמר כי המכולות נשטפות פעמיים בשנה, לפני ראש השנה ופסח, בתגובה ינאי הציע לרוביק שזה יקרה פעם בחודש. בתוך הדברים נחשף כי בתוך שנתיים לכל היותר כבר לא יהיו מכולות זבל בבאר שבע "איפה שהן עדיין קיימות אנחנו נעבור להטמנות קרקע או פחים מדגם חדש" אמר הפקח.

ינאי העלה גם את העניין של חדרי האשפה המטונפים בבנייני רבי הקומות החדשים בבאר שבע, "נכנסת פעם לחדרים האלה? זה פחד אלוהים" אמר לרוביק, שענה כי הבעיה ידועה "מודל חדרי האשפה בבאר שבע נכשל" הודה, ואמר כי למרות שחדרי האשפה הם באחריות ועדי הבית של הבניינים, עיריית באר שבע ישבה עם אנשי המשרד להגנת הסביבה ותוביל מהלך להסבת חדרי האשפה למטמנות קרקע, ואם הדבר לא מתאפשר תיעשה הסבה של חדר האשפה לחלל מסוג אחר שישמש את הבניין, ומטמנת קרקע תוקם מחוץ לבניין. "למרות שאלה חדרים פרטיים, העירייה תיקח את זה על עצמה". אחד מחברי המועצה ציין בהערת אגב כי עלות ההקמה של מטמנת קרקע היא כ- 50 אלף ש"ח.

עצבים בחלק האחרון של הישיבה

לאחר הדיונים בהצעות לסדר, נערכה בחלק האחרון של הישיבה הצבעה על אישור החלטות פרוטוקולים של ועדות העירייה. לרוב מדובר בהליך בירוקרטי משעמם בו כל ההחלטות מאושרות פה אחד וכולם מתכוננים להתקפל.  אלא שאישור החלטה בשם "אישור מחיקת חובות והסכמי פשרה" גרמה למשה ינאי לנהל מחאה שארכה כ- 40 דקות, וגלשה לטונים גבוהים כפי שניתן לראות בסרטון.

זה נראה לכאורה כי ינאי רמז שיש חברי מועצה אשר יושבים בוועדת הנחות וסידרו למקורבים שלהם מחיקת חובות של העירייה. לטענתו של ינאי הוא הצביע למחיקת חוב רק במקרה של חייבים שמתו או פשטו רגל.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('4a8ec773-0407-47b7-a090-a55c94816676','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה