ביום שנגיף הקורונה ינחת בישראל



בעוד שנגיף הקורונה מגיע למדינות שונות בעולם, בישראל עדיין לא תועד מקרה של הידבקות. אולם נוסעי 'ספינת הקורונה' שבו ארצה וכעת יש מי שחוששים

לאחר ימים של הסגר ב'ספינת הקורונה' הישראלים שנבדקו ונמצאו נקיים מנגיף הקורונה שבים לישראל. אך נזכיר כי ברגע האחרון אחד הנוסעים נמצא כנשא של הנגיף ונאלץ להישאר, בעוד שאישתו ששהתה עמו נמצאה נקייה מהנגיף ושבה ארצה. 

הסיפור המורכב של 'ספינת הקורונה' מעלה תהיות, מה יקרה ביום שנגיף הקורונה יגיע לישראל? משרד הבריאות בניסיון לענות על השאלות. 

מהו נגיף (וירוס) הקורונה?

נגיפי הקורונה הינם משפחה גדולה של נגיפים הידועים כגורמים למחלות בבעלי חיים ועלולים לגרום גם לתחלואה בבני אדם. את שמם הם קיבלו עקב הדמיון שלהם במיקרוסקופ אלקטרוני לכתר (קורונה בלטינית). חומרת הפגיעה בבני אדם משתנה בין הנגיפים השונים במשפחה ונעה ממחלה קלה כגון הצטננות, למחלות עם הסתמנות קלינית קשה, הפוגעות בריאות וגורמות לאי ספיקה רב מערכתית כגון, התסמונת הנשימתית המזרח התיכונית (MERS) והתסמונת הנשימתית החמורה (SARS). 

כיצד בני אדם נדבקים? 

הרוב המכריע של החולים הראשונים באירוע עבדו או ביקרו בשוק בעלי חיים ופירות ים בווהאן. מכאן עלתה הסברה כי הנגיף עבר מבעלי חיים לאדם. עד כה לא זוהה בוודאות איזה בעל חיים. ישנה העברה של הנגיף מאדם לאדם, ככל הנראה בחשיפה להפרשות מדרכי הנשימה בעת עיטוש או שיעול. טרם הוברר עד כמה המחלה מדבקת, אך בשלב זה נראה כי רמת הדבקה דומה לפחות לזו של נגיף השפעת. עדיין לא ברור האם אנשים יכולים להדביק לפני הופעת תסמינים, מצב שמוכר ממחלות נגיפיות אחרות.

מהם תסמיני המחלה?

סימני המחלה הנגרמת מנגיף הקורונה דומים לאילו של שפעת: חום, שיעול, קוצר נשימה וקשיי נשימה. למעשה, לא ניתן להבדיל בבדיקה קלינית בין הדבקה בנגיף הקורונה לבין מחלות נשימתיות רבות אחרות. המחלה עלולה להוביל לדלקת ריאות קשה, לתסמונת נשימתית חמורה, לאי ספיקת כליות ואף למוות. אחוז הסיבוכים הקשים מכלל הנדבקים טרם הוברר.

איך מאבחנים את המחלה?

אבחנת המחלה נעשית באמצעות בדיקה מעבדתית המתבצעת מדגימה של הפרשות מדרכי הנשימה. מופנים לבדיקה אבחנתית רק אנשים החשודים לחשיפה בנגיף המפתחים סימנים קליניים מתאימים. דגימה נשלחת רק דרך רופא מטפל בבית חולים בלבד ובאישורו של רופאי מחוזות משרד הבריאות. אין אפשרות לבצע את הבדיקה באופן פרטי.

האם קיים טיפול או חיסון למחלה הנגרמת על ידי נגיף קורונה?

אין טיפול ספציפי למחלת נגיף הקורונה. עיקר הטיפול בחולה הינו תומך וניתן על סמך מצבו הקליני של המטופל. וכן לא קיים חיסון נגד הנגיף. מספר קבוצות ברחבי העולם מנסות לפתח חיסון אך אין לצפות לחיסון יעיל בתקופה הקרובה. 

צילום: shutterstock אילוסטרציה

נציין כי משרד הבריאות הרחיב לאחרונה את הגדרת המקרה של חשד לנגיף הקורונה לצורך ביצוע בדיקת מעבדה לחוזרים מהיעדים הבאים: תאילנד, יפן, הונג קונג, סינגפור, מקאו, דרום קוריאה וטיוואן (בנוסף לסין). 

על פי ההגדרה החדשה, החשד עולה כאשר אדם עונה על אחד משני הקריטריונים הבאים:

1. שהה במגע הדוק עם חולה מאומת. 

2. שהה באחד מהיעדים שצויינו ובתוך 14 יום מהמגע עם החולה המאומת או מהחזרה מאחד מהיעדים האמורים, הופיעו אצלו: חום מעל 38 מעלות, שיעול, קושי בנשימה או תסמין נשימתי אחר. על מי שעונה לקריטריונים אלה יש לגשת למרפאה או לבית חולים, בתיאום והודעה מראש על הגעתם, תוך כיסוי האף והפה במסכה או בבד, להימנע ממגע עם הסובבים, להימנע מנסיעה בתחבורה ציבורית ולפעול בהתאם להוראות המפורטות באתר המשרד.

באחד מהמקרים הנ"ל מבהירים במשרד הבריאות כי יש לפנות לרופא המטפל בקופת החולים או בחדר המיון, וליידע מראש טלפונית את המרפאה או חדר המיון על הגעת חולה ששהה ביעדים אלו. גם במצב רפואי אחר, הדורש טיפול, יש ליידע מראש טלפונית את הגורם המטפל, על הגעת מטופל ששהה ביעדים אלו. בכל מקרה יש לכסות את הפה והאף במסיכה כירורגית או בבד זמין אחר, ולהימנע מנסיעה בתחבורה ציבורית.

בנוסף, מציינים במשרד הבריאות הנחיות למי שחזרו מאחד היעדים שצוינו ואינם חולים: כל תקופת שהות נחשבת כביקור, ולכן נדרש להשאר בבידוד בית עד להשלמת 14 ימים ממועד השהייה בארצות שצויינו. 

מוקד קול הבריאות 5400* מרחיב את שעות הפעילות על מנת לתת מענה לשאלות בנושא הקורונה ויפעל בין השעות 08:00 - 21:00. 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה