מה מפריע לסטודנטים של באר שבע?

$(function(){setImageBanner('dcd7bd07-a345-497a-a201-316b94bf4cc5','/dyncontent/2024/3/5/1d57ccb4-038a-4833-b07f-003c7cecb190.jpg',17582,'כללית 0324 אייטם',525,78,false,33969,'Image','');})

סטודנטים רבים שלומדים ומתגוררים בבאר שבע הביעו דעתם לגבי הדברים המפריעים להם ביותר בעיר, ולדעתם חשוב לשפר. מה הכי מפריע לסטודנטים? הלכלוך וחוסר הטיפוח? הזנחת השכונות? הפשע והפריצות? ההטרדות המיניות? או בכלל מצב בעלי החיים בעיר?

יש שיגידו שבאר שבע היא עיר הסטודנטים הגדולה בישראל. בעיר באר שבע לומדים כיום כ-30 אלף סטודנטים במוסדות האקדמיים השונים, מתוכם כ-20 אלף סטודנטים באוניברסיטת בן גוריון. עשרות אלפי סטודנטים מרחבי הארץ העתיקו את מקום מגוריהם מרחבי הארץ לעיר באר שבע שמציעה יתרונות רבים ביניהם שכר מחייה ושכר דירה נמוך יחסית לאזור המרכז, מסעדות, בתי קפה ופאבים סטודנטיאליים, כל אלו במרחק נגיעה.

לאורך השנים עשרות אלפי סטודנטים הגיעו לעיר באר שבע ושכרו דירה בקרבת אוניברסיטת בן גוריון בשכונות ג', ד' וב', וכן בקרבת מכללת סמי שמעון. סטודנטים רבים השקיעו בהתנדבות ובפעילות למען הקהילה, פתחו ביוזמות חברתיות, הקימו מסעדות ובתי קפה בקרבת מקום מגוריהם והפיחו חיים חדשים בשכונות הוותיקות הסמוכות. רבים מהם אף החליטו להישאר בעיר לאחר התואר האקדמי ולבנות את חייהם כאן בעיר באר שבע, אך בו בזמן, הם חושבים שיש כאן עוד הרבה מה לשפר.

צילום אילוסטרציה: פלאש90

-

סטודנטים, מה הכי מפריע לכם בעיר באר שבע?

סקר שנערך לאחרונה בקבוצת הפייסבוק "התקבלתי לאוניברסיטת בן גוריון" בדק מה הכי מפריע לסטודנטים בעיר באר שבע. על הסקר השיבו 1,333 מהחברים בקבוצה, מרבית חבריה סטודנטים באוניברסיטת בן גוריון.

מלוכלך כמו מדינת עולם שלישי

38% מהסטודנטים הכריעו כי הלכלוך וחוסר הטיפוח הוא הדבר שהכי מפריע להם בעיר באר שבע. מרבית הסטודנטים מתגוררים בשכונות הותיקות ד' וג', הסמוכות לאוניברסיטת בן גוריון, שכונות שסבלו לאורך השנים מהזנחה קשה. הליכה קצרה בשכונות חושפת כמויות עצומות של לכלוך, ביוב זורם ואשפה מפוזרת על הרצפה.

גם מצב הבניינים בעיר באר שבע לא מניח את דעתם של הסטודנטים, כאשר 8.5% השיבו כי מצב הבניינים הוא הנושא המפריע להם ביותר. מרביתם מתגוררים בשכונות הותיקות שהוקמו בעיר לפני למעלה מ-50 שנים, ובהן בניינים ישנים עם תשתיות מוזנחות, ביוב זורם ברחובות, צמחיה שעולה מהמדרכות ומראה מוזנח שנותן תחושה של עולם שלישי.

-

לא מרגישים בטוחים

הפשע, הגניבות והפריצות, וההטרדות המיניות גם הם עמדו כנושא חשוב לסטודנטים בעיר. כ-30% מהסטודנטים שהשיבו על הסקר ענו כי זהו הנושא המפריע להם ביותר, אפילו יותר מהלכלוך וחוסר הטיפוח. 3.4% מהסטודנטים שהשיבו לסקר העידו גם כי הנושא שהכי מפריע להם הוא מחסור בתאורות רחוב, שמרתיע סטודנטים רבים מלעבור בסמטאות חשוכות בשעות הלילה.

בחודשי הקיץ דווח על גל פריצות לדירות סטודנטים בבאר שבע, עשרות דירות נפרצו מהן נגנב רכוש יקר ביניהם מחשבים ניידים, טלפונים סלולריים ותכשיטים, חלק מהפריצות התרחשו בשעות הלילה בעת שהסטודנטים שהו בדירתם ובמזל לא התעוררו לאירוע שהיה יכול להיגמר גרוע הרבה יותר.

בנוסף, בקרבת האוניברסיטה דווח על מטריד מינית סדרתי שכונה "רונן המאונן". אותו מטרידן חשוד שהטריד במשך למעלה מ-5 שנים מאות סטודנטיות שהתגוררו בקרבת האוניברסיטה, בעיקר בדרך מצדה ובשכונה ב'. ביולי 2016 חשפנו בבאר שבע נט את מעללי המטרידן ולאחר מספר חודשים בהם הוגשו תלונות רבות על ידי סטודנטיות, המטרידן נעצר על ידי המשטרה. עם זאת, סטודנטיות רבות מדווחות כי בשכונות מסתובבים "חברים" שנוהגים להעיר להן הערות מיניות ומלחיצות, מה שמוכיח כי רחובות העיר כלל לא בטוחים.

-

תנו לחיות לחיות

עבור כ-7% מהסטודנטים הנושא הבוער ביותר הוא מצב בעלי החיים, שמתרבים בקצב מרתיע וממלאים את העיר בחתולי רחוב רעבים, כחושים, וחולים. פעמים רבות דיווחו סטודנטים על חתולים שנמצאו מוטלים ללא רוח חיים על שפת הרחוב וקוראים לטיפול בתופעה. כמו כן, בימים אלו מקדמים בעמותות השונות למען בעלי החיים ימי אימוץ כדי להעניק לבעלי חיים רבים בית חם ואוהב.

עיריית באר שבע הכריזה כי בקרוב יחל מבצע עיקור וסירוס חתולי הרחוב בעיר באר שבע, במהלכם יעברו החתולים טיפול רפואי שיכלול חיסון מפני מחלות, וכן סירוס או עיקור שימנע את התרבותם העתידית. לאחר מכן ישוחררו החתולים חזרה לשטח המחיה שלהם. מבצע העיקור והסירוס יביא בתקווה לטיפול בתופעת החיות המשוטטות ולשמירה על בריאותם של בעלי החיים וכן בריאותם ואיכות חייהם של תושבי העיר באר שבע.

הסטודנטים אוהבים לדאוג לבעלי החיים בעיר. צילום: שרון טל

-

אין חניה, חוטפים דוחות

נושא החניות והדוחות גם הוא נושא בוער בקרב הסטודנטים, 6.5% מהם השיבו כי זהו הנושא המפריע להם ביותר. רחובות רבים בקרבת אוניברסיטת בן גוריון ובית החולים סורוקה נצבעו בשנים האחרונות בכחול לבן והפכו לחניה בתשלום, מה שהוביל את תושבי האזור להוציא תווי תושב, והותיר סטודנטים תושבי באר שבע המגיעים מידי יום ללימודיהם באוניברסיטת בן גוריון במצוקת חניה. רבים מהם נאלצו לחנות בחניות עפר, בהן הם לעתים מקבלים דוחות חניה על סך מאות שקלים. לסטודנטים עומדת האפשרות להוציא תו דייר אך הינה מוגבלת לדייר אחד לכל דירה, מה שמותיר דירות שותפים בהן יותר מרכב אחד, ללא פיתרון.

מגמת החניה בתשלום נמשכת, כאשר לפני כחודש הכריזה עיריית באר שבע על הפיכת רחוב יצחק למדן לחניה בתשלום, זאת בעקבות כוונת חברת אזורים, בעלי מגרש החניה ב"מרכז הנגב" לבנות על המגרש שבבעלותם. בעקבות מחאת תושבים המתגוררים ברחוב יצחק למדן וברחובות הסמוכים שנשענים על החניות ברחוב, החליטו בעיריית באר שבע לדחות את המהלך במספר חודשים.

בנוסף, בעת האחרונה סטודנטים רבים קיבלו דוחות על חציית מעבר חציה באור אדום בשדרות רגר, בטענה שהרמזור נשאר אדום במשך דקות ארוכות על אף שהכביש פנוי לגמרי. רבים מהם זעמו על התופעה שלטענתם מנצלת פעילות לא תקינה של רמזור כדי לתת דוחות לאוכלוסייה שידה אינה משגת. במקביל, חניון רכבת מרכז הפך לאחרונה לחניון בתשלום, ועבור תושבים רבים שנהגו לחנות את רכבם בחניון ולקחת תחבורה ציבורית לעבודתם במרכז, נותרו ללא פיתרון. הפיכת חניון רכבת מרכז לחניון בתשלום עורר זעם ברחבי העיר, ולכן ניתן לראות נושא החניות והדוחות ממשיך להוות נושא שמפריע לא רק לסטודנטים, אלא גם ליתר תושבי העיר באר שבע.

מחכים דקות ארוכות ברמזור, חוצים באדום וחוטפים דוח. צילום: גולשים פייסבוק

-

חשוב לחזק את הקשר בין הסטודנטים לשאר תושבי העיר

3.5% מהסטודנטים נותנים חשיבות רבה לנושא הקשר בין הסטודנטים לתושבי העיר, שרבים רואים בו נתק מוחלט. מצד שני, סטודנטים רבים פועלים למען חיזוק הקשר עם תושבי העיר בפרוייקטים קהילתיים ובפעילויות חברתיות. כמו כן, 3.6% מהסטודנטים השיבו כי בבאר שבע קיים מחסור בשבילי אופניים ועדיין קיימת בעיה בנגישות הנמוכה לתחבורה ציבורית בעיר. עם זאת, ניתן כי בשנים האחרונות נמשכת מגמה של הקמת שבילי אופניים, ובחברת האוטובוסים "דן באר שבע" פועלים כיום לשיפור מענה התחבורה הציבורית בעיר לרווחת כלל התושבים.

הפיחו בשכונה חיים חדשים, שדרת רינגלבלום. צילום: עיריית באר שבע

-

אין עבודה, אז מייצרים עבודה בעצמנו

סטודנטים רבים אף הגיבו כי בבאר שבע גם קיים מחסור במקומות תעסוקה. ניתן לראות כי בהתאם למצוקה בשנים האחרונות נפתחים בקרבת האוניברסיטה בתי קפה ומסעדות באווירה סטודנטיאלית, ומעסיקים לא מעט סטודנטים המתגוררים באזור.

העיר באר שבע מתקדמת ככל שתהיה, עדיין נותרה בחלקה עזובה ומוזנחת. הסקר מעלה נקודות רבות למחשבה, איך נראית העיר באר שבע עבור תושבים המגיעים להתגורר בה מאזורים שונים בארץ? כיצד ניתן למגר את הפשע ברחובות, ומה ניתן לעשות לטובת בעלי החיים בעיר?

ניתן לראות כי כבר בימים אלו בעיריית באר שבע פועלים לחידוש השכונות הוותיקות ולשדרוג שכונות קיימות- חידוש כבישים ומדרכות, סלילת כבישי אופניים, התקנת תאורת רחוב ועוד. בין האיזורים שנמצאים בתהליך פיתוח ושדרוג הם רחוב שאול המלך, רחוב אברהם אבינו, רחוב אליעזר בן יהודה ונוספים שעברו ועתידים לעבור שדרוג בעתיד הקרוב.

עבודות חידוש, שיקום ופיתוח בשכונות הותיקות. צילום: עיריית באר שבע

כמו כן, בחודשים האחרונים פתחו במשטרה בפרויקט שוטרי מקוף שתפקידם להגביר את תחושת הביטחון של התושבים ולאכוף עבירות רכוש, פריצות וגניבות, תלונות רעש ועוד. גם מצב בעלי החיים בעיר נידון לאחרונה, ולכן החליטו בעיריית באר שבע על מבצע עיקור וסירוס של חתולי רחוב כדי למנוע את התרבותם העתידית. בנוסף, בבאר שבע פועל "מיזם 100", צוותים שמסייעים לתושבים מול גורמי האכיפה כדי לוודא שדיווח התושב לרשויות על התעללות בבעלי חיים זוכה לטיפול רציני.

העיר באר שבע עוברת שינויים רבים בשנים האחרונות. בעיר נבנים עשרות בניינים חדשים, מוקמות שכונות חדשות, השכונות הישנות עוברות פיתוח ושדרוג, סצנת חיי הלילה משגשגת, כוחות המשטרה מתפרשים ברחבי העיר, ונפתחים מוקדי בילוי ופנאי ברחבי העיר. כל אלו הם אבני היסוד עליהם נבנית העיר באר שבע העתידית, שעתידה להכפיל את אוכלוסייתה ולהפוך לאחת הערים הגדולות בישראל.






אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('3e729f80-fae1-426e-bb3b-074ee52a8934','/dyncontent/2024/3/17/a7a9b135-4a9e-4155-bd24-72abff96bf88.jpg',17627,'מכללה טכנולוגית 0324 אייטם',525,78,true,33971,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('3e729f80-fae1-426e-bb3b-074ee52a8934','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,true,33971,'Image','');},7]]);})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה