יום המודעות לסרטן: "ישראל בין המדינות עם שיעור החולים הגבוה ביותר"

$(function(){setImageBanner('ed69944f-b851-4fd3-8170-0d9191488089','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,36411,'Image','');})

היום ה-4 בפברואר מציינים 20 שנה ליום הסרטן הבינלאומי, לאור זאת ארגון הסרטן הבינלאומי (ה-UICC) יצר סקר מיוחד המציג תמונת מצב קודרת מאוד. אילו סוגי סרטן נפוצים בקרב גברים ואילו בקרב נשים ומה אפשר לעשות כדי למנוע סרטן? כל המידע בכתבה המלאה

צילום: shutterstock אילוסטרציה

ארגון הסרטן הבינלאומי (ה-UICC), מציין היום בפעם ה-20 את יום הסרטן הבינלאומי, שמטרתו לאחד את העולם סביב קידום המאבק במחלות הסרטן, באמצעות העלאת המודעות למחלה ולדרכים המוכחות והיעילות להפחתת התחלואה והתמותה. במסגרת זאת הארגון הזמין סקר עולמי כדי לגבש תמונת מצב עדכנית של חוויות, דעות, והתנהגות הציבור בכל הנוגע למחלת הסרטן. הסקר בוצע על ידי מכון המחקר Ipsos, וכלל למעלה מ-15 אלף מבוגרים מ-20 מדינות.

"מאז שהוחלט על ציון יום זה, אנו עדים להתקדמות בתחומים רבים, החל בפריצות דרך מחקריות, התקדמות טכנולוגית, והבנה ציבורית רבה יותר של המחלה. עם זאת, ישנן עוד פעולות רבות שיש לעשות על מנת להתמודד עם אתגר הסרטן, וביניהן: הגברת מודעות והיענות לאמצעים המוכחים כיום להפחתת התחלואה והתמותה, הפרכת מיתוסים וכמובן, המשך קידום חקר הסרטן המוביל למענים טובים ויעילים יותר בדרך למיגור המחלה" אמר ד"ר קרי אדמס, מנכ"ל ה-UICC.

מהסקר עולה כי קיימים פערים בין קבוצות סוציו-אקונומיות בכל הנוגע למודעות לגורמי הסיכון למחלת הסרטן. ממצאי הסקר הראו כי אנשים בעלי הכנסה נמוכה הם בעלי סיכוי נמוך יותר לזהות גורמי סיכון לסרטן, מאשר אנשים ממשקי בית עם הכנסה גבוהה. כאשר הסקר מבהיר כי ללא קשר למוצאם, משתתפים חסרי השכלה אקדמית וכן בעלי הכנסה נמוכה הפגינו מודעות נמוכה יותר לגורמי הסיכון המרכזיים שקשורים לסרטן. בנוסף, הם גם נמצאו כבעלי סיכוי נמוך יותר ליזום בעצמם את הצעדים הדרושים בכדי להקטין את הסיכון שלהם לחלות בסרטן, מאשר בעלי הכנסה גבוהה או בעלי השכלה אקדמית.

הגורמים העיקריים לסרטן: עוד עלה מתוצאות הסקר כי שימוש בטבק (63%), חשיפה לקרינת שמש מזיקה (54%), חשיפה לעישון טבק בסביבה (50%) הם גורמי הסיכון לסרטן המוכרים ביותר. אולם, הימנעות מפעילות גופנית (28%), חשיפה לווירוסים או בקטריות שונות (28%), ומשקל עודף (29%) הם גורמי הסיכון לסרטן המוכרים פחות.

 צילום: shutterstock אילוסטרציה

"ישראל בין המדינות עם שיעור החולים הגבוה ביותר"

לכבוד יום המודעות לסרטן האגודה למלחמה בסרטן מפרסמת דוח נתונים על מצב התחלואה בסרטן בישראל, מהנתונים עולה כי מדי שנה מאובחנים בישראל כ-30,000 חולי סרטן חדשים. הסרטן השכיח ביותר בגברים יהודים הוא סרטן הערמונית, בעוד בגברים ערבים סוג הסרטן הנפוץ ביותר הוא סרטן הריאה (שיעור העישון בקרב גברים ערבים נמצא כגבוה משמעותית). בנשים מכלל האוכלוסייה היה סרטן השד השכיח ביותר.

פרופ' ליטל קינן-בוקר, מנהלת המרכז הלאומי לבקרת מחלות במשרד הבריאות מסבירה כי: "סוגי הסרטן העיקריים, האחראים ליותר מ-50% מכלל מקרי התחלואה בגברים בישראל, היו דומים ביהודים, בערבים וב"אחרים" וכללו את סרטן הערמונית, סרטן הריאה, סרטן המעי הגס והחלחולת, לימפומה שאינה הודג'קין וסרטן כיס השתן. גם בנשים היה דמיון בסוגי הסרטן השכיחים. בשלוש קבוצות האוכלוסייה הללו: גידולי השד היוו כשליש מכלל הגידולים וגידולי המעי הגס והחלחולת היוו 10-14% מכלל הגידולים. סרטן הריאה, סרטן בלוטת המגן (תירואיד), לימפומה שאינה הודג'קין וסרטן הרחם היו גם הם בין הגידולים השכיחים בנשים".

עוד עולה מהנתונים כי שיעור הסרטן בישראל גבוה מהשיעור הממוצע בעולם, וכי ישראל נמנית עם 50 המדינות עם השיעורים הגבוהים ביותר בעולם, אבל מבין אלה, היא נמצאת במקום האחרון (מקום 50). בהשוואה בינלאומית, שיעור התמותה מסרטן בישראל הוא במקום ה-92 בעולם, למרות ההיארעות (המקרים החדשים שאובחנו) הגבוהה יחסית. כמו כן, נצפתה ירידה מובהקת בשיעורי התמותה מסרטן בכל קבוצות האוכלוסייה והמין בין השנים 2017-1996.

לדברי מירי זיו, סגנית יו"ר האגודה למלחמה בסרטן: "יום הסרטן הבינלאומי הוא הזדמנות להזכיר מה כל אחת ואחד מאתנו יכולים לעשות על מנת להפחית את התחלואה והתמותה מסרטן. אימוץ אורח חיים בריא, הכולל פעילות גופנית, הימנעות מעישון ומהשמנה, לצד ביצוע הבדיקות המומלצות לגילוי מוקדם שהוכחו כיעילות וקבלת החיסונים המומלצים, הן הדרכים היעילות והמוכחות באמצעותן ניתן להפחית את התחלואה והתמותה מסרטן בכ-50%".

 אילוסטרציה. צילום: shutterstock

סרטן: שאלות ותשובות

באגודה למלחמה בסרטן פרסמו את התשובות לשאלות הכי נפוצות הנוגעות לסרטן:

מה ניתן לעשות כדי להפחית את הסיכון לסרטן?

בחירות בריאות הן המפתח להפחתת הסיכון לחלות בסרטן. יש להימנע כליל מעישון, לשמור על כללי 'חכם בשמש', להמעיט ככל הניתן בשתיית משקאות אלכוהוליים, לשמור על משקל גוף תקין, להעדיף תזונה בריאה ומאוזנת, ולבצע פעילות גופנית סדירה. יש להקפיד לגשת לבדיקות לגילוי מוקדם שהוכחו כיעילות, על מנת להגדיל את הסיכוי לריפוי, תוך קבלת החיסונים המומלצים. כמו כן, יש להיות ערים לשינויים בגוף ולפנות לבירור רפואי במידת הצורך.

מדוע אבחון מוקדם חשוב כל כך?

במקרים רבים, גידול סרטני מתפתח באיטיות רבה. ראשיתו בגוש קטן של תאים שאינו גורם לשום תופעות. עם הזמן, עלול הגוש לגדול ולחדור לרקמות שמסביבו, ואף להתפשט לאיברים מרוחקים. ככל שמצליחים לאתר את הגידול בשלביו הראשונים, סיכויי ההחלמה טובים יותר, ולכן יש חשיבות רבה לגילוי מוקדם של המחלה. ישנן תוכניות סריקה (Screening) שהוכחו כיעילות. ביחס לסרטן השד באמצעות ממוגרפיה, סרטן המעי הגס וסרטן צוואר הרחם, ובקבוצות הסיכון, ישנן המלצות מיוחדות.

האם מחלת הסרטן עוברת בתורשה?

נמצא כי חלק מהגידולים הסרטניים הינם בעלי נטייה תורשתית, כגון סרטן השד, השחלות, המעי הגס, הערמונית, סרטן עור מסוג מלנומה ועוד. אנשים שבמשפחתם אובחנו מחלות אלו נמצאים בסיכון גבוה לחלות בהן, ומומלץ כי ישקלו לפנות לייעוץ גנטי. יש לציין, כי רק בחמישה עד עשרה אחוזים ממחלות הסרטן התגלו עד כה גורמים גנטיים. עם זאת, יש לדעת, כי גם כשמתגלה גורם גנטי, עדיין אין הכרח שהמחלה תתפתח. הימצאות קשר גנטי משפחתי מעלה את הסיכון של בני המשפחה הבריאים לחלות בסרטן, ביחס לאוכלוסייה הכללית, ועליהם להקפיד על ביצוע בדיקות המעקב ובתדירות המומלצת להם.

לאחרונה, התקבלה החלטה במסגרת ועדת סל התרופות לשנת 2020, לאפשר בדיקה לגילוי נשאות למוטציות בגנים BRCA1/BRCA2 אצל נשים בנות 65-30 ממוצא אשכנזי. את הבקשה להכללת הבדיקה בסל הגישה פרופ' אפרת לוי-להד, מנהלת המכון לגנטיקה רפואית, המרכז הרפואי שערי צדק, המרכזת (עם פרופ' איתן פרידמן) את הקונסורציום הישראלי לגנטיקה של סרטן השד, בו פועלים 12 מרכזים גנטיים מכל רחבי הארץ, שהוקם ופועל ביוזמת ובסיוע האגודה למלחמה בסרטן.

האם סוגי מזון מסוימים עלולים לגרום לסרטן?

למזון שאנו צורכים יש, כנראה, תפקיד חשוב בהעלאת הסיכון למחלת הסרטן או בהפחתתו. תזונה דלה בירקות ודגנים מלאים, עתירת שומנים, בייחוד שומן רווי מן החי, מעלה את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס. צריכה גבוהה של מלח ומזון מעושן קשורה להתפתחות גידול סרטני בקיבה. לעומת זאת, תזונה מאוזנת מאוכל שאינו מעובד, מדגנים מלאים, עשויה להיות מפחיתת סיכון לחלות בסרטן. ההמלצות התזונתיות העיקריות הן: להרבות באכילת ירקות ופירות טריים (במיוחד צהובים, כתומים וירוקים), להפחית בצריכת שומן, ולהגביר צריכת סיבים תזונתיים, במיוחד אלה הנמצאים בירקות, פירות, דגנים וקטניות מלאים (כגון חיטה מלאה, דגני בוקר, אורז מלא, שעועית, אפונה, עדשים, חומוס, פולי סויה ועוד).

האם אישיות האדם או מצבי מתח בהם הוא נתון עלולים לגרום לסרטן?

אין הוכחה מדעית מוצקה לכך שתכונות אופי עלולות לגרום למחלת סרטן. גם אין הוכחה מדעית לכך שסיכוייהם של אנשים הנמצאים בלחץ או במתח לחלות בסרטן גבוהים יותר מאלו של אנשים רגועים. כמו כן, לא הוכח עדיין כי מצבי לחץ גורמים להתפשטות מהירה יותר של מחלת סרטן קיימת. לחץ ומתח נפשי עלולים לגרום לנזק למערכות שונות בגופנו ולבעיות רפואיות אחרות באופן כללי, לא בהכרח דווקא למחלות סרטן. ככלל, למען בריאותנו ואיכות חיינו, יש לשאוף להפחתת המתח והלחץ הנפשי ככל שניתן.

האם חלה עלייה במספר המחלימים ממחלות הסרטן?

ההתקדמות המדעית בחקר הסרטן הביאה לכך שכיום ניתן לרפא חולי סרטן רבים, לגבי המחלות השכיחות סיכויי הריפוי תלויים במידה רבה בסוג הגידול הסרטני ובשלב בו התגלתה המחלה. במחלות השכיחות בישראל, ככל שהמחלה מתגלה בשלב מוקדם יותר, סיכויי הריפוי טובים יותר.

האמצעים החדשים לאבחון ולטיפול, התרופות החדישות והאפשרויות המתקדמות בתחום הכירורגיה, תורמים רבות להארכת חייהם של חולים, שבעבר נחשבו כחשוכי מרפא. ממחקר שנערך בשנת 2017 במימון האגודה למלחמה בסרטן, נבדק חיזוי ההחלמה מסרטן בשנים הקרובות. מסקנת המחקר שהתקבלה הראתה כי ניתן לחזות שמספר המחלימים עתיד לגדול בלמעלה מ-10,000 איש ואישה לשנה (באגודה למלחמה בסרטן מתקיימת פעילות ענפה למחלימים, כגון סדנאות 'מחלימים לחיים בריאים', קבוצות תמיכה וחוגים, כמו גם חוברות הסברה ועוד והכל ללא תשלום).

האם בעתיד ניתן יהיה למנוע ולרפא את כל סוגי הסרטן?

עם השנים וההתקדמות הטכנולוגית מצליחים בעולם המדע להגיע להבנה טובה יותר של התהוות הגידולים הסרטניים ולפתח אמצעי מניעה וטיפול טובים ויעילים יותר, כך שבעתיד נוכל למצוא דרכים למנוע את המחלה ביתר יעילות ולרפא עוד יותר חולי סרטן.

לסיכום לנו נותר לבקש, אנא הקפידו להיבדק גילוי מוקדם מציל חיים!

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('2737ad14-91f7-459b-b1ed-9a81c3400288','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,36412,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה