ישנם תושבים הידועים בעשייה החברתית המאפיינת אותם, והפעם אנחנו רוצים לפרגן להם. מידי שבוע נחלק את 'צל"ש השבוע' לאנשים ופרויקטים חברתיים שראויים לפרגון. השבוע אנחנו רוצים לפרגן לתכנית המעבר 'יוצרים עתיד' של עמותת מעגלי שמע ולרכזת התכנית בבאר שבע, טל בוהדנה. 'יוצרים עתיד' הינה תכנית מעבר למתבגרים חרשים וכבדי שמיעה המתמקדת בעתידם בהיבטי קריירה, תעסוקה, צבא ושירות לאומי. במסגרת התכנית מקבלים בני הנוער כלים שיאפשרו להם להתחיל את דרכם העצמאית יותר בקלות. התכנית מתקיימת גם בבאר שבע בבית הספר התיכון מקיף ו', ומרכזת אותה טל בוהדנה, סטודנטית לעבודה סוציאלית.

צילום פרטי

"מעגלי שמע" הינה עמותה הפועלת למען ילדים ובוגרים חרשים וכבדי שמיעה. העמותה נוסדה מתוך מיזוג של שתי עמותות ותיקות שפעלו בתחום כ – 50 שנה, "שמע" ו"המכון לקידום החירש". העמותה החדשה מפעילה תכניות ופרויקטים רבים ומגוונים בכל רחבי הארץ. אחת מהתכניות הללו הינה 'יוצרים עתיד', תכנית המעבר אותה מפעילה העמותה, מלווה ומפוקחת על ידי משרד הרווחה, ומתמקדת בעתידם של מתבגרים חרשים וכבדי שמיעה בהיבט של עבודה וקריירה. תכנית זו הינה תכנית התערבות אישית, רב מערכתית, ממוקדת תוצאה, המעודדת את המתבגר עם המגבלה לבחור בחירה בעלת משמעות של מסלול המשך לצד רכישת מיומנויות רוחב תעסוקתיות.

התכנית שמה לה למטרה להעביר את המתבגר עם הירידה בשמיעה תהליך של העצמה אישית, רכישת ידע והתנסות תעסוקתית. התכניות מלוות על ידי צוות רב מערכתי המורכב מצוותים חינוכיים במקיף ו' ביניהם דפנה שוורץ ושרי בנימין, אשר עובדות בשיתוף פעולה מלא עם העובדת הסוציאלית במעגלי שמע ועם טל, רכזת התכנית. מלבד התכנים אותם מקבלים משתתפי התכנית, מושם דגש רב על קיום אירועי שיא חווייתיים (ביקורים במקומות עבודה או במוסדות להשכלה) וליווי אישי ומותאם משתתף. "המטרה של הפרויקט היא לעזור לנערים ונערות בכיתות י' עד יב' להבין מה זה חיים עצמאיים ולסייע להם במציאת עבודה", מסבירה טל בוהדנה, רכזת התכנית בבאר שבע.

צילום פרטי

בתכנית בני הנוער הללו עוברים למשל הרצאות על זכויות שמגיעות להם, התמודדות עם בירוקרטיה, ניהול פיננסי נכון, איך להתחיל בתהליך הגיוס או השירות הלאומי וכדומה. "אנחנו מסייעים להם בכל השלבים, גם עוזרים להם עם דברים בסיסיים כמו להוציא רב קו... אלו דברים שהם לא הכירו בעבר וזה עוזר להם לפתח עצמאות לקראת החיים מחוץ למסגרת הבית ספרית", אומרת טל. בבאר שבע התכנית פועלת בבית ספר מקיף ו', שם קיים מתחם מיוחד עם כיתות מונגשות לכבדי שמיעה וחירשים, בו הם לומדים. לכיתות הללו מגיעים בני נוער מכל אזור הדרום ובפרויקט בבאר שבע ישנם בכל שנה כ-20-30 תלמידים.

איך את חווה את התכנית? עד כמה היא תורמת לבני הנוער?

"הפרויקט מאוד משמעותי עבורי, אני רואה תוך כדי את השינוי הגדול שהם עוברים לאורך השנה. זה מאוד מאתגר אבל אם אני למשל מצליחה ללוות נער, למצוא לו עבודה ולסייע לו להפוך לעצמאי זו תחושת סיפוק גדולה. הם מאוד מעריכים את העזרה ואני רואה כמה המקום הזה עוזר להם. קיים צורך גדול בתיווך עבורם, בינם לבין שאר החברה. העזרה הזו בשלבים הראשונים תגרום להם אחר כך לעשות דברים באופן עצמאי, תוך אמונה ושאיפה להיות הכי טובים שהם יכולים ויכולות. את רואה שהם לומדים מהפרויקט, למשל כשאני רואה שאחד מהנערים התחיל לעבוד והוא רואה שהוא לא מקבל את מה שמגיע לו ממקום העבודה שלו ויודע להעיר על זה, הוא מבין יותר מה מגיע לו, את הזכויות שלו, זה מספק עבורי, בזכות התכנית יהיה לו את הביטחון לעמוד על שלו בעתיד. אלה כלים שמסייעים להם אחר כך בחיים האמיתיים בהמשך הדרך".

 צילום פרטי

מה החשיבות בעינייך של שילוב אנשים עם מוגבלות בחברה?

"יש לזה חשיבות גדולה כי יש המון אנשים עם מוגבלויות שונות והשילוב שלהם בחברה הוא מהותי. כחברה אנחנו צריכים להראות שאנחנו מקבלים את השונה, חשוב שאנשים יבינו שלא צריך לשים תוויות ואיקסים על אנשים בגלל המוגבלויות שלהם. היה נער אצלנו שחיפשנו לו עבודה המון זמן, הוא התקבל לעבודה והמעסיק שלו אמר לנו שבדיעבד הוא לא מרגיש הבדל בינו לבין אחרים ושהוא אחד העובדים הטובים שלו. צריך להסתכל על כל בן אדם כבן אדם, לא רק על המוגבלות שאולי יש לו, לא לשפוט ישר... ולצערי זה לא קורה מספיק. אנשים צריכים לתת להם את הצ'אנס הראשוני ואז יבינו שזה בעצם היה מובן מאליו וצריך לקבל אותם כמו כל אחד אחר. זה יכול לעשות רק טוב לכל הצדדים".