אורית שרביט בכנס העולמי | צילום: באדיבות עמותת יחדיו

לראשונה בישראל התכנס השבוע הקונגרס הבינלאומי לפנימיות והשמה חוץ ביתית, בנושא אתגרים בחינוך וטיפול בילדים, בני נוער וצעירים בחברה רב תרבותית, אליו יגיעו נציגים מ-50 מדינות (מיפן במזרח, אתיופיה וקניה באפריקה, קנדה וארה"ב, אמריקה הלטינית, אירופה וישראל).

בכנס שערך בקריה האקדמית אונו, השתתפו כ-500 אנשי אקדמיה בתחום החינוך, הרווחה והטיפול, מנהלי פנימיות וכפרי נוער מהארץ ומחו"ל.

בין המשתתפים עו"ס קלינית אורית שרביט, מנהלת פנימיית בית מזור המופעלת על ידי עמותת יחדיו בפיקוח משרד הרווחה, פסיכותרפיסטית לילדים ומתבגרים, שתציג מודל חדשני וייחודי שפיתחה לשיפור תפקוד והישגים לימודיים בקרב ילדים בפנימיות הפועל בבית מזור. המודל הינו מקיף ומבוסס על תפיסה הוליסטית הרואה את האדם כמהות שלמה המורכבת מגוף, נפש ורוח ובכל הרמות פועל כוח הריפוי הטבעי שאיתו ניתן לרתום לעזרה. הוא מבוסס על הפסיכולוגיה ההומניסטית שרואה כל אדם כשואף לצמוח, להתפתח ולהקדם מן המצב שבו הוא נמצא אל מצב מספק יותר. המודל מורכב מ-13 מרכיבים המחולקים ל-7 קטגוריות: קשרים, יציבות, משאבים, התמקצעות, הנעה, ציפיות גבוהות ושליטה. את המודל המלא תציג שרביט בכנס בפני מאות אנשי מקצוע מהעולם.

setImageBanner('296975ff-1045-45cd-9b5d-7d1f3a6e0980','/dyncontent/2019/11/19/9adac678-7cd6-4dce-9ea5-1aa3ecc2a092.jpg',9488,'',510,80);

אורית שרביט מתארת את הסיבות לפיתוח המודל הייחודי: "בראשית דרכי כעו"ס בפנימייה באמצע שנות ה- 90 נחשפתי לאתגרים בתחום הלימודי. פעם אחר פעם עמדנו מול הבעיה – שיעורים גבוהים של ילדים בעלי צרכים של חינוך מיוחד, שיעור גבוה של ילדים עם פערים לימודיים של מעל שלוש שנים, תפקוד לקויי בבית הספר, אי פניות ללמידה, קשיי ריכוז וקשב וחסכים עמוקים בעקבות קיפוח סביבתי. הסברה אז הייתה כי אי פניות רגשית ללמידה בעקבות אירועי החיים שחוו היא הסיבה למצב ולא פעם כאשר הצוות הטיפולי לא דרש, לא אתגר ולא האמין ביכולת הילדים לעמוד באתגר". מעגל זה, לדעתה, הוביל לחוסר השיפור בהישגים הלימודיים של הילדים. המודל שפיתחה מעפיל על כל אלה ומוכיח כי באמצעות השימוש בו ילדים הפנימיות יכולים להגיע להישגים לימודיים גבוהים ואף מצוינים.

בישראל חיים היום כ-350 אלף ילדים ובני נוער המוגדרים בסיכון (כ-16% מכלל הילדים ובני הנוער). כ-10 אחוז מהם, בגילאי 5-18 נמצאים במסגרות ובסידורים חוץ ביתיים (כ-22,000 בכ-50 כפרי נוער של המנהל לחינוך התיישבותי במשרד החינוך; כ-7,500 בכ-130 פנימיות של משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים; וכ-3,500 במשפחות אומנה).