היום (21.6) מציינים ברחבי העולם את יום היוגה הבינלאומי, שהוכרז כיום חג על ידי האו"ם לפני חמש שנים בדיוק. לכבוד חגיגות היוגה החלטנו לבדוק עבורכם במה מדובר ולמי כדאי להתחיל להתאמן. מי שתסביר לנו על יתרונות היוגה היא טל קושניר, מלמדת יוגה  כעשור, במסגרת מועדוני כושר, בית הלוחם, גני ילדים ואף מוסדות לגיל השלישי. מזה 4 שנים טל היא הבעלים של הסטודיו "דו יוגה באר שבע". בסטודיו תוכלו להנות משיעורי יוגה בשיטות תרגול שונות למבוגרים, יוגה לילדים, לנערות ואפילו יוגה אווירית (תרגול מיוחד באמצעות ערסל בד התלוי מהתקרה).

יום היוגה הבינלאומי צילום באדיבות דו יוגה

מה זה יוגה?

יוגה היא שיטת תנועה שנולדה בהודו לפני יותר מאלפיים שנה. על פי המסורת, היוגים הראשונים התבננו בטבע, בצמחים ובבעלי חיים וניסו לחקות אותם ולכן אנחנו גם פוגשים ביוגה מנחי גוף שמכונים פעמים רבות בשמות של חיות: כלב, חתול, דג, עץ וכו'. יוגה מקושרת לפילוסופיה ולמסורת ההינדית, אך בניגוד למה שניתן לחשוב, היא איננה דתית אלא בעלת תפיסה אוניברסלית של שמחת חיים, שלווה ורוגע  אותם ניתן להשיג באמצעות תרגול נשימה, תנועה ומדיטציה. משמעות המילה עצמה בסנסקריט, (שפת הכתובים העתיקה בהודו), היא איחוד ואכן מטרת היוגה היא לאחד בין כל המרכיבים: גוף, מחשבה ותודעה.

היוגה היום נפוצה הרבה יותר מבעבר והיא נכנסה חזק לתרבות המערב כשהיא מסייעת לרבים מאוד בעולם להרגיש טוב יותר, לחזק את הגוף ולהגיע לשלוות נפש. למעשה בעשורים האחרונים, המערב "גילה" את היוגה ואת יתרונותיה ואכן שיטת התנועה הזו נעשתה מאוד פופלארית. כיום על פי הערכות שונות כמה עשרות מיליוני אנשים ברחבי העולם מתרגלים יוגה. ניתן בהחלט לומר שהמשיכה של בני האדם ליוגה נובעת לא מעט  מאורח החיים שלנו  והעובדה היא שרובנו יושבים במהלך רוב שעות היום במסגרת עבודתנו ובעקות כך נתונים גם ללא מעט לחצים ומתח מצטבר.

למה חשוב לעשות יוגה ?

כיום הוכח מחקרית שתרגול סדיר של יוגה מוריד לחץ דם, מפחית כאבים אורטופדיים, (למשל: גב, גפיים), ותורם לחיזוק השרירים וגמישותם. מעל לכל - יוגה עוסקת במודעות לנשימה. כלומר, היא מלמדת אותנו לשים לב לצורה בה אנחנו נושמים ומייעלת את תהליך הנשימה. כאשר אנחנו לומדים לנשום נכון, תפקוד האיברים הפנימיים והשרירים הופך לטוב יותר. נשימה היא פעולה שנעשית כל הזמן, 24/7 ומודעות אליה מיטיבה עם הגוף ומשפרת גם את הצד המנטלי, אנו רגועים יותר למשל כאשר כמות גדולה של חמצן נכנסת לגוף. ענף נוסף המתפתח במהירות בעולם היוגה בשנים האחרונות הוא תרגול יוגה על ידי ספורטאים מקצועיים. כיום ניתן למצוא מאות ספורטאים אולמפיים, שחקני כדורגל בכל הרמות ואתלטים מקצועיים שמקדישים לפחות שעה וחצי ביום לתרגול יוגה עם מורה מוסמך במסגרת תוכנית האימונים שלהם. 

יוגה עושים רק באמצעות מורה מומחה צילום באדיבות דו יוגה

מאיזה גיל מומלץ להתחיל לתרגל יוגה?

אחד היתרונות הגדולים של תרגול יוגה הוא מגוון הגילאים בהם התרגול הוא מומלץ. היוגה מותאמת לכל גיל ולכל מצב בריאותי ואכן אפשר להתחיל לתרגל יוגה מגיל ינקות (בייבי יוגה) ועד לגיל הזהב. אין גיל ממולץ וניתן להתחיל בכל גיל, (זקן תלמידיי למשל הוא בן 72 שהחל לתרגל רק בשנה האחרונה). לכן, ניתן לומר שיוגה מומלצת לכולם, בתנאי כמובן שמתרגלים נכון, אם התאמות למצבים בריאותיים ולמאפיין הגיל. למשל: ילדים צעירים לא יתרגלו עמידת ראש משום שזה מסוכן מדי לאזור עמוד השדרה הצווארי ולשרירי הצוואר שלהם. קשישים יתרגלו בעיקר בישיבה. (כמובן שגם כאן ישנם יוצאי דופן, כל אחד לפי יכולתו ולפי מצבו הבריאותי). בשנים האחרונות יוגה נפוצה יותר ויותר בבתי ספר, גני ילדים, מרכזי יום לקשישים ובתי אבות. בבאר שבע למשל, מתקיים שיעור שבועי שמועבר בהתנדבות, על ידי קבוצת מורים מבורכת של ארגון 'יד שרה' ושם השיעור מותאם לאנשים הנמצאים בשיקום בעקבות פגיעות ראש.

האם יוגה מסייעת לטיפול בבעיות רפואיות?

בהחלט. אנשים הסובלים מבעיות אורטופדיות שונות כגון בלטים ופריצות דיסק, בעיות ברכיים, לספורטאים אחרי פציעות ועוד מקרים שונים, יוגה בהחלט יכולה לסייע. במצבים מסוימים אפילו נפנה ליוגה טיפולית. כמובן גם האנשים שסובלים מסטרס וחרדות יוכלו להיעזר ביוגה בפן הטיפולי. שימו לב, חשוב מאוד לתרגל עם מורה מוסמך שיש לו ידע וניסיון מוכחים, מאחר וישנן שיטות תרגול יוגה רבות ולא כל שיטה תתאים לכל אדם. חשוב להתנסות ולבדוק מה הכי מתאים לכם ולקבל את הייעוץ הנכון בעיקר כאשר ישנה אבחנה רפואית מסוימת. חשוב להבין, שיעור יוגה בשיטה מסוימת יכול להיות מאוד שונה משיעור בשיטה אחרת וישנם שיעורים 'איטיים' ו"רכים" יותר וישנן שיטות דינמיות שבהן חלק מהשיעור יכול להיחשב כאימון אירובי. הכל עניין של העדפה ויכולת. 

וודאו כי השיעור מתאים למצבכם הרפואי וליכולות צילום באדיבות דו יוגה

אילו שינויים חלו בתחום בשנים האחרונות?

ניתן לומר שיוגה השואבת את שורשיה מידע אנושי קדום, התפתחה לצד התפתחות התרבויות העתיקות בעמק ההינדוס בהודו. כמה אלפי שנים של התפתחות הותירו ביוגה את אותותיהן. במהלך השנים הארוכות הללו נוספו לתרגול מנחי גוף חדשים, (יש למעלה מ- 6000 כאלה), ומן הסתם לא כולם מתאימים לכל מתרגל באותה צורה. שיטות תרגול חדשות נולדו, ונולדות במערב כל הזמן גם היום, הרבה בזכות הכסף הגדול שטמון בענף, אבל הדבר המחבר את כל היוגה וזה שמאחד את שיטות התרגול השונות הוא הדגש על הנשימה, ההתבננות והמודעות לתנועה ולגוף ברמה היומיומית.

 

מעוניינים להתחיל לתרגל? מוזמנים להתייעץ איתנו ונמצא עבורכם את השיטה הטובה ביותר בהתאם למטרות שלכם, גילכם ומצביכם הבריאותי >> דו יוגה <<