מקצוע המתמטיקה ידוע כמקצוע הפחות אהוב על ילדי ישראל מבין כלל מקצועות הלימוד בבתי הספר, אך בכל זאת מדובר במקצוע חשוב המהווה בסיס למרבית תחומי העיסוק בחיינו. בשל כך, בסוף שנת 2015 החל שר החינוך נפתלי בנט בקמפיין "לתת חמש" במטרה לחזק את הישגי תלמידי ישראל במקצוע המתמטיקה ולעודד את ילדי ישראל לגשת לבגרות 5 יחידות, אך האם הפרויקט של שר החינוך הצליח גם בדרום?

נתוני בוגרי 5 יחידות מתמטיקה בדרום הארץ

אמש פורסמה "מפת המצוינות של ישראל" שעיבדה "קרן טראמפ" והתבססה על נתוני "שקיפות בחינוך" שהתפרסמו ביולי האחרון על ידי משרד החינוך. מפת המצוינות כוללת השוואה בין ההישגי תלמידי ישראל מקיץ 2017 להישגים משנת 2012 וכמו כן, הנתונים מתייחסים למצב הסוציואקונומי בכל ישוב.   

ערי הדרום נמצאות במגמת עלייה

מנתוני מפת המצוינות עולה כי כלל ערי הדרום נמצאות במגמת שיפור, כאשר ישנן שלוש ערים שהכפילו את שיעור בוגרי 5 היחידות במתמטיקה מאז שנת 2012 והן: באר שבע שבשנת 2012 עמדה על 5.5% ובשנת 2017 הגיעה ל-11.5% מסיימי 5 יחידות מתמטיקה, נתיבות שבשנת 2012 עמדה על 4.2% ובשנת 2017 עלתה ל-8.1% ואשקלון שבשנת 2012 עמדה על 7.3% ובשנת 2017 עלתה ל-16.4% עלייה משמעותית של תלמידי אשקלון שהובילה את העיר לחציית הממוצע הישראלי העומד על 14.3% נכון לשנת 2017.

חמש יחידות מתמטיקה בבאר שבע

מנגד, מי שדורגו בהישגים הנמוכים הם הישובים החדרים בהם לא נמצא אף מסיים בגרות 5 יחידות במתמטיקה והישובים הבדואים, שאומנם הכפילו את מספר מסיימי 5 יחידות מתמטיקה, אך עדיין מדובר על מספרים נמוכים משמעותית. הישובים הבדואים המדוברים הם: חורה שם הכפילו את מספר מסיימי 5 יחידות במתמטיקה מ-2.6% בשנת 2012 ל-6.9% בשנת 2017, כמו גם רהט שעלתה מ-1.2% ל-3.7% והישוב תל שבע שם נרשמה עלייה קטנה מ-0.4% ל-1% בלבד. 

חמש יחידות מתמטיקה באשקלון

חמש יחידות מתמטיקה בתל שבע

אם משווים את נתוני ההישגים של תלמידי הפריפריה לאלו של תלמידי המרכז, ניכר כי קיים פער גדול ומשמעותי בהישגים, אך מדובר בפער שניתן לצמצום אם משקיעים נכון במשאבים החינוכיים. כפי שהסביר אלי הורביץ, מנכ"ל קרן טראמפ שפועלת לחיזוק לימודי המתמטיקה והמדעים בבתי הספר, בראיון לאולפן ynet:  "יש ערים שלקחו את הנושא הזה ברצינות. הן הבינו שהנוסחה השתנתה. פעם הם רדפו אחרי הזכאות לבגרות. כל ראש עיר לפני הבחירות התגאה ב-90-95 אחוזי זכאות לבגרות, אבל היום זה כבר לא שובר השוויון של החינוך. ראשי ערים שלקחו את העסק ברצינות משקיעים במורים ובשעות ומציבים יעדים שאפתניים, ואנחנו רואים ערים כמו סכנין, בית שאן, נהריה, ואשדוד שפשוט לקחו את העסק בידיים. במרכז תפסו את העניין מהר יותר, בפריפריה לקח זמן, אבל הזינוקים מאוד מרשימים".