Shutterstock

אם מסתכלים על הסטטיסטיקות, הפער באחוזים בין כמות ימי הגשם בישראל לגידול כמות התאונות בימים האלו הוא לא פחות מהזוי. מאד קל לבוא ולהתייחס לכך כאל "נזקי טבע", או להאשים גורמים סביבתיים אחרים כמו תשתיות גרועות, אבל בשורה התחתונה, גם לנו כנהגים יש חלק מאד משמעותי בגרימת התאונות האלו, ואנחנו צריכים לעשות כל שניתן כדי לצמצם את המעורבות שלנו ולקחת אחריות.

להחליק כל הדרך אל הבנק

בעת חידוש הביטוח, אם תבצעו השוואת ביטוח מקיף אונליין, שווה לכם לבדוק בנוסף למחיר אם הפוליסה כוללת כיסויים כמו חילוץ או רכב חלופי, כי החורף כבר כאן, והסיכוי שלכם להיות מעורבים בתאונה בחורף, לא עלינו – גבוהים יותר. לכן ביטוח רכב מקיף הכי זול הוא לא תמיד הפתרון במקרה שתרצו להיות מכוסים מכל כיוון. בחורף, הכבישים בוציים ורטובים יותר, מה שמגדיל את הסיכונים בחלקה על הכביש. למעשה, גשמים בהפוגות של 4-5 ימים מסוכנים יותר מגשם רציף, משום שהכבישים מתייבשים וסופגים מחדש את הלכלוך והזיהום היוצאים מרכבים, כך שבכל פעם שהם נשטפים – נוצרת שכבה שומנית של פסולת, ואחיזת הכביש יורד בעשרות אחוזים. הדבר מסוכן פי כמה לרכבים דו גלגליים ולרכבים שהצמיגים שלהם שחוקים, לא מנופחים דיים או לא מאוזנים. לפני החורף, ולפני שמחליקים – בדקו שהצמיגים שלכם תקינים. אם הם לא – החליפו אותם בהקדם.

שיר הראות

אדים, קור, וכמובן גשם גשם מטפטף, יעמדו בינכם לבין שמשת הרכב שלכם וממנה החוצה, לכבישים, לצמתים, לרכבים ולהולכי הרגל. הראות בחורף ירודה ומוגבלת, ובגשם סוער השטח שלה יכול להסתכם בכמה מטרים בודדים. במקרים כאלו רוב הנהגים מאטים את נסיעתם מאד, וחשוב להתאים את המהירות שלכם למצב. אם הראות מונעת מכם לנהוג בביטחון מלא – הורידו אותה לרמה שתחושו בטוחים. אם אתם לא מרגישים בטוחים גם במהירות נמוכה ביותר – עצרו בצד והמתינו. עוצמת הגשם לא נשארת כזו זמן רב מדי, ולא שווה לקחת את הסיכון. מעבר לכך, כדי שתוכלו לראות משהו כדי שיהיו לכם מגבים, תקינים ועובדים. בקיץ הלוהט והמפויח לגומי במגבים יש נטייה להתייבש ולהיסדק, וברגע האמת המגבים לא יגרפו את הגשם והתוצאה תהיה מסוכנת מאד. אם עבר זמן רב (כחצי שנה -שנה) מאז שהחלפתם מגבים – נקו אותם והעבירו עליהם יד. אם הם עדיין גמישים ושלמים – סעו לשלום, אם הם כבר לא – ניתן להחליף אותם כמעט בכל תחנות דלק, ובכמה עשרות שקלים בודדים.

על בלימה

גם לחלק הזה היה ברור שנגיע, ופה גם אם נראה כי זה עניין מורכב יותר – זה לא, ותיכף נסביר.

אם שמשות, מגבים וצמיגים הם עניין שעבר מעט מאד שינויים טכנולוגיים – בלמי הרכב עשו פריצות דרך של ממש והיום תמצאו מספר מערכות בלימה בטכנולוגיות מגוונות. בשורה התחתונה – בין אם מדובר במערכת בלימה אוטונומית או מערכת בלימה מבוקרת – בסופו של דבר מדובר במגע בין רפידות ודסקיות שונות ויצירת חיכוך המוביל לעצירה של הרכב. כאשר הרפידות או הדסקיות האלה מתבלות – הבלמים אינם תקינים, הרכב אינו בטיחותי ומדובר בסכנת חיים של ממש. את הבלמים בדוקים ומחליפים בדרך כלל בטיפולים שוטפים, אבל אם אתם שומעים חריקה, או חשים רעידה בזמן הבלימה – אל תחכו לטיפול, וגשו למוסך שלכם בהקדם.

ולסיום אורות

אורות הרכב מקבלים ערך מוסף בחורף, לא סתם החוק מבקש להדליק אותם גם ביום בתקופה זו. אורות הנסיעה אשר מודלקים בשעות היום לא באים לעזור לכם באופן ישיר ולהאיר את הדרך, אלא לסמן לרכבים הבאים ממולכם ולפניכם שאתם בתנועה לכיוונם. מצד שני, זה מאד יעזור לכם להיראות היטב על הכביש הגשום ולהימנע ממפגש עם רכב אחר או חלילה מכך – הולך רגל. במקרים של גשמים כבדים במיוחד או ערפל ניתן להשתמש באורות ערפל ואף באורות גבוהים כדי להיחשף בצורה טובה יותר. רק וודאו כמובן שכל הפנסים תקינים, אינם משופשפים, הנורות עובדות והאורות מאוזנים. נסיעה נעימה ובטוחה.