Shutterstock

מאת זאב נחמנזון

ככל שמדובר במוסיקה – אנחנו חיים בתקופה נהדרת. אנשים יכולים להיות חלוקים על סגנונות מוסיקליים, על איכויות יצירה ועל מסחריות. אבל זה משהו שהיה כאן במשך דורות, ולא נראה שזה הולך להשתנות אי פעם. עם זאת, הדרך שבה אנו מקבלים את המוסיקה שלנו וכפועל יוצא גם החוויה עצמה – משתנות ומתפתחות. היום, אם אתם רוצים ליהנות ממוזיקה טובה באיכות גבוהה, יש חשיבות עליונה בבחירת חבילות הסלולר למכשיר הנייד שלכם. ואף כדאי שזו תהייה מחברה אמינה עם נפח גלישה רחב ומהיר, מכיוון שהיום זה למעשה מה שיקבע אם תשמעו את השיר שאתם אוהבים באופן מידי או שתצטרכו להמתין לגלגל הטעינה – בדיוק בחלק של השיר שאתם הכי אוהבים. חבילות סלולר 100 גיגה תעשה את העבודה.

 3 דורות לאחור, הרבה לפני הסמארטפונים, ההורים שלנו היו קונים תקליטים בחנויות גדולות עם מגירות ומדפי עץ עבים, והיו הופכים את התקליט בחרדת קודש שלא יישרט. משם הגיעו הקלטות בעלות הסרט המגנטי שכיכבו בכל בית בשנות השבעים והשמונים, עם יכולת ראשנה להקליט ולערוך באופן עצמאי את המוסיקה שאנחנו אוהבים. לאחר מכן, ואני לא אשכח את זה לעולם – כשהגעתי לגיל עבודה המלווה ביכולת לקנות לעצמי מוסיקה – עמדתי משתאה מול הטלוויזיה, שם שדרן צעיר בשם יואב קוטנר החזיק בידו קומפקט דיסק, נענע אותו ואמר: "אתם רואים, אנשים, זה כמו תקליט, אבל באיכות הרבה יותר טובה, וזה לא נשרט. פשוט לא נשרט".

ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('f6267d2b-631a-4fe8-9281-660e3c6b9bfd','/dyncontent/2019/12/8/490a40ab-5d35-4d73-bdab-fb7c82316d79.gif',9683,'',510,80,true,39324);},15],[function() {setImageBanner('f6267d2b-631a-4fe8-9281-660e3c6b9bfd','/dyncontent/2019/12/1/968d85a2-2e18-4946-9b99-4093c05093d2.jpg',9625,'',510,80,true,39324);},15],[function() {setImageBanner('f6267d2b-631a-4fe8-9281-660e3c6b9bfd','/dyncontent/2019/11/27/40fe7ede-ef79-4dfe-aa98-9385bba8be8e.jpg',9595,'',510,80,true,39324);},15],[function() {setImageBanner('f6267d2b-631a-4fe8-9281-660e3c6b9bfd','/dyncontent/2019/12/3/12d005b8-146c-47dd-94d9-4548addd3423.jpg',9640,'',510,80,true,39324);},15],[function() {setImageBanner('f6267d2b-631a-4fe8-9281-660e3c6b9bfd','/dyncontent/2019/12/5/6f7e85f8-c413-44a9-b416-0d7e7c21d126.jpg',9655,'',510,80,true,39324);},15],[function() {setImageBanner('f6267d2b-631a-4fe8-9281-660e3c6b9bfd','/dyncontent/2019/11/28/05956719-662f-411e-b1fb-61618867c3e2.jpg',9610,'',510,80,true,39324);},15]]);

אז הדיסקים, או כפי שקראו להם אז תקליטורים נשרטים גם נשרטים, אבל זה לא גרע לרגע מחוויית הכניסה לחנות הדיסקים, ההליכה לאיבוד בשלל הסאונד וצבע, ורכישת הדיסק שהולך לבלות שבועות לכל הפחות בתוך הנגן. זה הרגיש כמו משהו שלא יחלוף לעולם. היום שום נגן כבר אינו תומך בפורמט של CD.

קצב המוסיקה וקצב הגלישה

אנחנו חיים בתקופה נפלאה, ככל שזה קשור למוסיקה. לטוב ולרע, את כל המוסיקה הקיימת היום בעולם, וזו שעוד שמורה מההיסטוריה – ניתן לאחסן ב"מחשב על" אחד, לגבות אותה בשרתים, ולשדר אותה.

לכולנו יש טלפון חכם, ולכולנו יש חבילות גלישה שמלוות אותנו לכל מקום. זה אומר שאנחנו יכולים לשמוע איזה מוסיקה שנרצה מתי שנרצה. שירות הסרטונים YouTube הוא עדיין המרכז הדיגיטלי בו העולם צורך את המוסיקה שלו. אבל אם תשימו לב – בערוץ הזה נספרות צפיות, ולא השמעות.

ה-YouTube במהותו הוא ערוץ הזרמת סרטונים, מכל הסוגים והעולמות, והצפייה בו היא חלק אינטגרלי בדיוק כמו ההאזנה. בערוץ הנפלא הזה כל אחד יכול לפתוח משתמש ולהעלות כל העולה על רוחו ואפילו להפוך לכוכב רשת שמכניסים מיליונים מדי יום, והכל בזכות כמות הצפיות. בדיוק כמו שהמדיה הזו יכולה לייצר כוכבים ברגע – היא יכולה גם להפוך ליער עצום של אמנים ושאר אנשים מוכשרים הנחבאים בכל מיני פינות קסם באתר. החוויה של ללכת לאיבוד בין מאות מליוני הקישורים ולהגיע לאיזו גרסת קאבר חובבנית של זמר ביתי יכולה להיות מרגשת לא פחות מלהיכנס לחנות דיסקים ולקנות את "החדש של".

על נגנים ועננים

שירותי מוסיקה דיגיטלית קיימת כבר למעלה מ-10 שנים, עוד הרבה לפני YouTube, אולם רק לאחרונה הם תפסו מקום מרכזי בתרבות הצריכה שלנו. בהתחלה היו אלו האלבומים הדיגיטליים שהיו מקבילים מבחינת התוכן שלהם לאלבומים הפיזיים על גבי תקליטורים ואפילו על גבי תקליטי ה"ויניל", שעשו קאמבק מפתיע. בגלל עלויות הפקה נמוכות המחיר של האלבומים הדיגיטליים היה זול משמעותית משל אחיו המודפסים, והפך נגיש בהרבה.

נגישות גבוהה מביאה להצפה, וכפועל יוצא אנשים התחילו לצרוך מוסיקה בכמות רבה בלי להתעמק יותר מדי בתוכן, אלא במה שצד אז אזנם מהרגע הראשון. בשילוב הערוץ החינמי ועתיר הפרסומות של YouTube – היה ברור כי צריך להמציא את דרך רכישת המוסיקה מחדש. שירותי הסטרימינג של היום מציעים לנו את המוסיקה שאנו אוהבים או רוצים להכיר, באינספור קטגוריות המחכות לבחירתנו.

ההעדפות שלנו, האהבות והאכזבות נשמרות ומגובות עבורנו ביחד עם השירים ששמענו במגוון עננים ופלטפורמות. כיום אין תאגיד תקשורת שלא מחזיק בבעלותו נגן או פלטפורמה ייחודית למוסיקה, בשיטות תמחור שונות – מנוי חודשי, פרסומות, תשלום עבור אחסון ועוד. Spotify כובשת את העולם ואת ישראל עם שירות הזרמה עשיר מאד והתאמה מאד טובה למשתמש. זאת בזכות בינה מלאכותית שמציעה לכם סגנונות מוזיקליים, שרוב הסיכויים תאהבו, באמצעות למידת העדפות ההאזנה שלכם. Amazon, שהתחילה כחנות ספרים ודיסקים מקוונת מחזיקה ביד רמה את השוק האמריקאי, ו-Apple Music, מיותר לציין בבעלות מי –  טומנת גם היא את ידה בצלחת. כל אלו ועוד מתחרים על לבכם, אוזניכם וחבילת האינטרנט שלכם.

לסיכום, צאו מנקודת הנחה שלא משנה באיזו מהן תבחרו – אתם בדרך לאינסוף מוסיקה איכותית שהולכת לחדש, להזכיר, לרגש ולמלא אתכם. אנחנו חיים בתקופה נהדרת.