depositephoto

אפיון העסק ובניית תכנית עסקית

בטרם תתחילו בכל ההליך הבירוקרטי, חשוב לאפיין את העסק שאתם עתידים להקים באופן יסודי ומפורט, תוך הגדרת מטרות ויעדים. הקמת עסק טומנת בחובה לא מעט עבודה, לכן חשוב להגדיר את העסק ולאפיין אותו ברמה מעמיקה.

את האפיון יש לבצע תוך הגדרת תחום העסק (ומתן שם למותג), קהל היעד שאליו אתם מעוניינים לפנות והגדרת המוצרים והשירותים שאתם מתכננים להעניק ללקוחותיכם. כמו כן, חשוב שתתכננו את תהליך העבודה בעסק, לרבות ההוצאות הכלכליות הנלוות להקמתו ורשימת הציוד שנחוץ לכם על מנת שתוכלו להתחיל לעבוד. יתרה מזאת, חשבו על המבנה הארגוני, על התפקידים והמשרות להם אתם זקוקים בכדי שהעסק יתפעל היטב ויוכל לצמוח מבחינה כלכלית.

לאחר שאפיינתם את העסק והבנתם כיצד הוא עתיד להיראות ולהתנהל, מוטב שתבנו תכנית עסקית ראשונית, שתסייע לכם לתכנן את המהלכים שלכם ברמה הכלכלית וברמה השיווקית. ערכו מסמך מפורט הכולל את מכלול ההוצאות הראשוניות (והוצאות שוטפות), לרבות ההון הראשוני שתזקקו לו, כמו גם את ההכנסות הצפויות לכם בשנה הראשונה.

נוסף לכך, אם אין ברשותכם את ההון הראשוני הנחוץ להקמת העסק – חשוב שתחשבו על הלוואות או מקורות מימון שעשויים לעזור לכם.

רישום העסק ברשויות המס

בכדי להפוך את העסק לחוקי, חלה החובה לפתוח תיק ברשויות המס השונות: מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי. בטרם תגיעו לפתוח תיק ברשויות, חשוב שתבינו מה עתיד להיות מחזור העסקאות של העסק, זאת בכדי שתוכלו לסווג אותו על הצד הטוב ביותר, למשל עוסק פטור הוא כזה שמחזור העסקאות השנתי שלו אינו עולה על סכום שנקבע בחוק (משתנה משנה לשנה) ויש לו תנאים וזכויות שונות מעוסק מורשה או מחברה בע"מ. לכן חשוב להגדיר מראש את סוג העסק ולהבין מה עתיד להיות מחזור העסקאות השנתי שלו. מעבר לזה, מחזור העסקאות העתידי יקבע את סך המקדמות שעליכם לשלם לרשויות, כלומר התשלומים הללו משולמים מראש (כל חודש או חודשיים), ובסוף השנה, בהתאם להכנסות בפועל, נערכת השוואה לפיה תצטרכו לשלם את ההפרשים או לקבל החזרים. יתרה מזאת, ישנם עסקים שנדרשים להחזיק ברישיון עסק בכדי לפעול – בררו אם אתם זקוקים לרישיון זה ובצעו את כל הפעולות הנדרשות להשיגו.

עם הגעתכם לרשויות השונות, הצטיידו בכל המסמכים הרלוונטיים, לרבות צילום תעודת הזהות שלכם. נוסף לאלה, רצוי לפתוח חשבון בנק עסקי בסניף הבנק שלכם, תוך הצטיידות במסמכים חיוניים.

ניהול שוטף של העסק

ניהול שוטף של העסק מכיל כמה וכמה שלבים, החל משלב גיוס העובדים וניהולם, ניהול מלאי ואף ניהול הלקוח. כדאי להיעזר בשלל פתרונות תקשורת לעסקים מאחר והם עשויים לסייע לכם לנהל את העסק באופן המיטבי.

דבר נוסף שתצטרכו לקחת בחשבון, הוא הנהלת החשבונות בעסק. חשוב לבצע רישום הוצאות והכנסות באופן מסודר. בסוף השנה תיאלצו להגיש לרשויות מסמכים שונים, לכן מחובתכם לשמור את כל הקבלות והחשבוניות הרלוונטיות ולערוך רישום מדויק. שירות הנהלת חשבונות באינטרנט יכול לסייע לכם באופן משמעותי, זאת משום שכל ניהול החשבונות נעשה על ענן, כך שהתיעוד וצילומי הקבלות נגישים עבורכם מכל מחשב או טלפון סלולרי.

אלמנט נוסף שיצריך מכם השקעת משאבים וזמן, הוא שיווק העסק ופרסומו. אל תקלו ראש באסטרטגיה השיווקית של העסק, מאחר והיא זו שתסייע לכם לגייס לקוחות פוטנציאליים ולגרוף רווחים. כבר במהלך בניית התכנית העסקית, כדאי לחשוב על תכנית שיווקית לפרסום העסק, אך תחום השיווק בעסק הוא דינמי ועלול להשתנות, לכן הוא רלוונטי תמיד. חשבו על כל הדרכים לשיווק ופרסום העסק, כמו למשל שימוש ברשתות החברתיות והקמת נכסים דיגיטליים עסקיים. כדאי להיעזר בשירותו של מעצב גרפי בכדי שיעצב עבורכם שפה עיצובית קבועה ולוגו ייחודי לעסק. בתהליך השיווק כדאי לקחת בחשבון את כל היתרונות של העסק על פני המתחרים, כך תדעו מהן נקודות החוזק שלכם ומה השירותים הייחודיים לכם – אלה יסייעו לכם להגיע לקהל היעד ולפרסם את העסק על הצד הטוב ביותר.

 

הקמת עסק היא אמנם תהליך שוטף, אך עם תכנון נכון ושיווק יעיל, אין ספק שתצליחו להגיע לתוצאות הרצויות ולהצליח לצמוח כלכלית. בהצלחה!