Shutterstock

יובל בנר

מומחים רבים סוברים כי אנו עומדים לחזות בפני טלטלה אדירה בעולם הרכב אשר תשנה אותה ללא היכר. הרכב הפרטי, זה שתרם כה רבות להיווצרות החברה המודרנית כפי שאנו מכירים אותה, יצטרף למועדון התקליטים הישנים וספריות הוידאו ופשוט יתחיל להיעלם מהעולם. זוהי לא תחזית רחוקה, אלא שינוי שככל הנראה יתחיל לקרות ממש בעוד כעשור, בתחילה בארצות הברית ובהמשך בשאר העולם. מה שאולי נשמע לחלק מאיתנו כבלתי נתפס, הוא כבר חלק מהמציאות עבור לא מעט כבר עכשיו. שכן, בעיקר במטרופולונים הגדולים, אנשים רבים מעדיפים לחסוך את הכסף הרב שבאחזקת מכונית פרטית ולהשתמש בתחבורה ציבורית או בשירותי השכרת רכב כאשר יש צורך ברכב צמוד למספר ימים או לכמה שעות.

מה משתלם במכונית פרטית?

כאשר מסתכלים על השינוי הקרב בצעדי ענק, צריך להבין קודם כל מאין הוא מגיע. צריך להבין כי רכב פרטי, על כל ההוצאות הנובעות ממנו, הוא ההוצאה הגדולה ביותר למשק בית (אחרי רכישת דירה) וללא כל מתחרה ההשקעה הגרועה ביותר האפשרית. אנו משלמים כ 2500 ש"ח בחודש על מכונה בה אנו עושים שימוש כשעה ביום ולמעשה עומדת בחנייה 11.5 חודשים בשנה, הממוצע. אך בכל זאת, לרוב הישראלים ובכלל, אנשי העולם, אין ספק בקשר לכך שיחזיקו מכונית. למה זה? כי נכון להיום בנויה החברה שלנו בצורה כזו שנצטרך מכונית פרטית בצורה זו או אחרת, באופן יומיומי או לשימוש כלשהו ואלטרנטיבה טובה עדיין אין בנמצא, לפחות לא בארץ. אבל משתלם? ממש לא, לפחות לא כלכלית.

מהי תחבורה אלטרנטיבית?

תחבורה אלטרנטיבית היא שם כולל לכל סוג של אמצעי תחבורה אשר אינו נמצא בבעלותו של הנוסע בה. אם נשים רגע בצד את התחבורה הציבורית הישראלית, זו המתאפיינת בפיתוח מקרטע וענן עשן מזהם, ניווכח כי העולם עושה שימוש בדרכים שונות ויצירתיות כדי לשנע אנשים ממקום למקום. החל באופניים או קורקינטים משותפים, דרך מערכות הסעה משותפת כמו אובר, גט או מוניות אוטונומיות עתידניות וכלה במערכות עירוניות מתקדמות לשינוע מספרים גדולים של אנשים ברכבות מתקדמות או אוטובוסים מדוייקים. המשותף לכל אלה, מעבר למחירם הזול והאטרקטיבי לאין ערוך למול המכונית הפרטית, הוא יכולתם להיות מדוייקים וזמינים עבור המשתמשים בכל זמן, יום ושעה, קריטריון קריטי מאין כמוהו להצלחת תחבורה אלטרנטיבית.

מה קורה אצלנו?

בארץ המצב מעט מורכב. בעוד ישנן מאות חברות העוסקות בתחום התחבורה האלטרנטיבית, ענף הרכב הפרטי בישראל הוא פרה חולבת יעילה של מיסים המכניסה לקופת המדינה מיליארדי שקלים בשנה. אז אולי לא כתוצאה מקשר ישיר לכך, אך חברות אלה נתקלות בהררי ביורוקרטיה כאשר הן מנסות לפעול בתוך תחומי המדינה, מה שמביא לכך שרוב פעולותיהן נעשה מעבר לים. נכון להיום, באופן הזוי למדי, לא ניתן להפעיל בישראל באופן חוקי כל צורה של מערך נסיעות משותפות, מוניות חכמות או כל שירות דומה. זהו מצב שאין דומה לו במדינות מקבילות או מפותחות פחות מישראל. במקרה שכזה, אין מה לסמוך אפילו על פרוייקטים כגון הרכבת הקלה, שכן בהיעדר מערכת חכמה מקבילה, עדיין לא יתבטל הצורך שבאחזקת רכב פרטי, לפחות עבור רבים החיים בפריפריה הקרובה לגוש דן, שלא לדבר על איזורים מרוחקים יותר.

לסיכום, נכון להיום, התחבורה האלטרנטיבית בעולם מתקדמת בצעדי ענק. נרצה או לא נרצה, היא תהפוך ליעילה, זריזה וזולה בעתיד הקרוב. הרכב הפרטי, כתוצאה מכך, יחזור למקומו הריאלי ויהווה תחביב משעשע לחובבי הנהיגה העצמאית או סמל סטטוס לכאלה שבאמת מעוניינים להראות את כוחם הכלכלי. כדי לעשות רוד-טריפ בכבישי הגולן והגליל, נחפש השכרת רכב בצפון ואליה נגיע ברכבת מהירה ומונית נטולת נהג שהשתלום עליה יהיה כנראה זול לאין ערוך מהמחירים אותם אנו נוהגים לשלם היום. ובכלל, גם את הטיול הזה לא בטוח שתנהגו בעצמכם אלא הרכב ינהג בעצמו ולכם ישאר רק ליהנות מהנוף.