תנופת הפיתוח והבנייה בעיר באר שבע בעשור האחרון הביאה עמה צרה חדשה שתושבי העיר טרם הכירו – פקקים ומצוקת חניה. מספר המכוניות בעיר עולה משנה לשנה, העומס בכבישים גובר, ומקומות החניה באזורי ביקוש ביחס למספר הרכבים, מצטמצם.

לפי נתוני חברת הייעוץ הכלכלי צ'מנסקי בן שחר ושות', מחיר חניה ממוצע בבאר שבע זינק ב-43% בין השנים 2011-2016, מ-51 אלף שקלים בממוצע, ל-73 אלף שקלים בממוצע ב-2016. בעיר באר שבע לא נפוצה תופעת מכירת מקומות החניה, אך בערים צפופות בארץ כמו תל אביב, גבעתיים, ירושלים, רמת גן ועוד, זוהי תופעה מוכרת. אנשים פרטיים מוכרים מקומות חניה למרבה במחיר, ומסתבר שיש מי שמוכן לשלם מחירים גבוהים במיוחד.

מספר הרכבים גובר, והחניה באזורי ביקוש הופכת קשה להשגה.  צילום: שרון טל

מנתוני החברה ניתן לראות כי מחירי החניה בעיר תל אביב זינקו מ-80 אלף בממוצע ב-2011, ל-500,000 שקלים בממוצע ב-2016, עלייה בלתי נתפסת של 525% ב-5 שנים. בממוצע עלה מחיר החניה בכ-85,000 שקלים בכל שנה. בגבעתיים גם נצפה זינוק משמעותי של כ-322% בממוצע, מ-64 אלף בשנת 2011, ל-270 אלף בשנת 2016, כמו גם בערים נוספות באזור גוש דן ובירושלים.

חניה במחיר דירה?

בהשוואה לבאר שבע, ניתן לראות כי מחיר החניה בתל אביב ב-2011 (כ-80 אלף), גבוה במעט מזה של באר שבע ב-2016 (73 אלף). בעוד ששוק הנדל"ן בקיפאון, שוק החניות חוגג. האם בעוד 5 שנים מחירי החניה בבאר שבע יהיו כחצי מיליון שקלים, כמו מחיר דירת 2 חדרים בבאר שבע כיום?

מחירי החניה זינקו בבאר שבע בלמעלה מ-40% תוך 5 שנים. צילום: באר שבע נט

בעיר באר שבע ככל הנראה לא נראה ציפוף כמו בתל אביב, לפחות לא בעשור הקרוב. ועדיין, ביקורת רבה נמתחת סביב הבנייה המסיבית באזורים מסוימים בעיר בבאר שבע, חלקם באזורים צפופים גם כך, וללא מענה תשתיתי מתאים, כך לדוגמה הביקורת סביב התוכנית להקמת מגדלי גרנד קניון בלב שכונה ט' הצפופה, ומגדלים בשכונת פלח 5 על גבול פלח 7.

התפתחותה של באר שבע הביאה עמה בעשור האחרון בשורות טובות ורבות - מקומות בילוי ופנאי, מרכזי קניות גדולים וחדישים, התחדשות עירונית ועוד. אך לצד זאת גם חוותה העיר פגיעה קשה בעסקים בשל ריבוי מרכזים מסחריים ביחס לכוח הקנייה, בנייה מסיבית שהובילה לעומס ופקקים, ועלייה חדה של מחירי הדיור ביותר מ-50% ברחבי העיר. החשש הוא מהפיכת באר שבע לתל אביב גם במובנים השליליים, של יוקר מוגזם ועומס בלתי נסבל, ולפני שנמצא את עצמנו בתל אביב, כדאי לעשות חושבים כדי שלפחות נוכל לחנות בחינם בעיר שלנו, ולא נשלם על חניה חצי מיליון שקלים.