ציר טוביהו בבאר שבע הוא אחד הכבישים העמוסים בעיר, בייחוד בשעות הבוקר ואחר הצהריים, כשתושבים יוצאים וחוזרים ממקום עבודתם. עם ההתפתחות ותנופת הבנייה של העיר באר שבע בשנים האחרונות, גם גובר משמעותית העומס בכבישים. בשדרות טוביהו עצמן נבנה כיום פרויקט מגדלים של חברת אביסרור ובו 450 יחידות דיור, ופרויקט נוסף עליו מתנהל מאבק, עלול לקום על שטח החניה החיצונית של הגרנד קניון, ובו כ-300 יחידות דיור נוספות. בעתיד עם הקמת השכונות החדשות במערב העיר, שדרות טוביהו יגיעו למצב של אי ספיקה, וכולנו עתידים לשלם את מחיר הפקקים, אז למה לא מוסיפים נתיבי תחבורה כבר עכשיו?

בעיריית באר שבע הכריזו על שיפוץ של שדרות טוביהו בעלות של כ-50 מיליון שקלים, פרויקט משותף לעיריית באר-שבע, החברה הכלכלית ומשרד הבינוי והשיכון. אותו שיפוץ עתיד להימשך כשנה וחצי ולכלול את חידוש המרחב הציבורי, הקמת צומת מרומזר חדש בין הרחובות ביאליק-שדרות טוביהו- עלי דיוויס, חידוש הכבישים והחלפת מדרכות, הקמת מתקני משחק וכושר, סלילת שבילי אופניים, פיתוח נופי, נטיעת עצים ורצועות גינון חדשות, הצבת ריהוט רחוב: אשפתונים, ספסלים, ברזיות, פינות ישיבה, שילוט ייעודי ותאורה חדשה. בעיריה ציינו במהלך העבודות תתאפשר גישה מלאה להולכי רגל ולרכבים אל בתי המגורים ובתי העסק ברחוב.

בהודעת העירייה נכתב כי התשתיות החדשות צפויות להקל על התנועה ולשפר את הנגישות לרווחת התושבים ובעלי העסקים. אלא שבעת השיפוץ הנוכחי, אין בכוונת העיריה להוסיף נתיבי תחבורה, אלא רק בעתיד, כך לפי תגובת העיריה לשאילתה שהגשנו ב'באר שבע נט': "קיים תכנון עתידי להוספת נתיב שלישי לטובת תחבורה ציבורית ובכלל זה לטובת תכנון ציר נסיעה עבור הרכבת הקלה".

הדמיות להמחשה בלבד

נורית כספית, מהנדסת תחבורתית כתבה דו"ח לעיריית באר שבע על בדיקת השלכות תחבורתיות בעקבות הקמת מגדלי גראנד קניון. בדו"ח כתבה באופן חד משמעי כי "צומת טוביהו ידין כבר כיום נמצא בכשל. בשנת 2023 ובאכלוס מלא של הפרויקטים ציר טוביהו נמצא בכשל ללא נת"צ". על כן המליצה לקדם תכנון להרחבת ציר טוביהו ולהסדרת נת"צ. בעיריית באר שבע אמנם מתכננים לדבריהם נתיב תחבורה ציבורית שלישי, אך מדובר בתוכנית עתידית, שכידוע, במעגלי הבירוקרטיה עלולה להימשך עוד שנים רבות.

המשמעות היא ששדרות טוביהו יעברו בקרוב שיפוץ שימשך שנה וחצי ועלותו כ-50 מיליון שקלים, ובעוד מספר שנים, נעמוד בפני שיפוץ נוסף, שעלותו עשרות מיליוני שקלים. האם לא ראוי להשלים את התכנון קודם לכן, להוסיף את הנתיבים כבר עכשיו ולהקדים תרופה למכה?  

הפקקים בדרך. צילום ארכיון : רחל אלטר