האלשיך הקדוש אומר: עניין מתנות איש לרעהו הם לעילוי נשמת משה רבנו עליו השלום.

צריך להבין, מדוע עניין "מתנות איש לרעהו" זה לעילוי נשמת משה רבנו? אפשר לבאר ולומר: מובא במדרש שאליהו הנביא בא אצל משה רבנו וסיפר לו על הגזרות הקשות שגזר המן וביקש ממנו שיתפלל להקב"ה לבטל את הגזרה, משה שאל אותו אם יש איזה צדיק בעולם שישתתף עמו בתפילה, ואמר לו אליהו הנביא: יש צדיק אחד ומרדכי שמו. ואמר משה רבנו לאליהו שיאמר למרדכי שיתפלל, ובאותו עת שמרדכי יתפלל, גם הוא יתפלל מהשמים, ועל ידי תפילת שניהם תהיה הגאולה, וכך היה.

על כן תיקן מרדכי שבכל שנה בפורים יתנו צדקה ומתנות לאביונים עבור נשמת משה רבנו.

לכן, כשמחלקים מתנות איש לרעהו ונותנים צדקה בפורים, הצדקה הזאת היא מתקנת מרדכי היהודי לעילוי נשמת משה רבנו, בגלל שבזכות משה רבנו הייתה הגאולה הגדולה בפורים.

הנה, ידוע שכוחו של משה רבנו גדול ביותר, שכל פעם שיש קטרוג גדול על עם ישראל, הכח של משה עולה ומתחזק ומכניע את הקטרוג שיש על עם ישראל.

וכך מצאנו על משה רבנו בגמרא במסכת סוטה (יג:): ״והיכן משה קבור? בחלקו של גד דכתיב "וירא ראשית לו וגו' " (דברים לג, כא) ומחלקו של ראובן עד חלקו של גד כמה הוי - ארבעה מילין, אותן ארבעה מילין מי הוליכו? מלמד שהיה משה מוטל בכנפי שכינה ומלאכי השרת אומרים "צדקת ה' עשה ומשפטיו עם ישראל" (דברים לג, כא) והקדוש ברוך הוא אומר "מי יקום לי עם מרעים מי יתיצב לי עם פועלי און" (תהלים צד, טז). ושמואל אמר "מי כהחכם ומי יודע פשר דבר" (קהלת ח, א). ורבי יוחנן אמר "החכמה מאין תמצא" (איוב כח, יב). ורב נחמן אמר "וימת שם משה וגו' " (דברים לד, ה). סמליון אמר וימת שם משה ספרא רבה דישראל. תניא רבי אליעזר הגדול אומר: שנים עשר מיל על שנים עשר מיל כנגד מחנה ישראל בת קול משמיע ואומר "וימת משה ספרא רבה דישראל". ויש אומרים לא מת משה, כתיב הכא "וימת שם" וכתיב התם "ויהי שם עם ה' " (שמות לד, כח) מה להלן עומד ומשמש אף כאן עומד ומשמש״.

אם כן, משה רבנו עומד ומליץ יושר תמיד על עם ישראל, ובפרט בפורים שבזכות תפילתו עם ישראל נושעו.

וגם המן ידע שכוחו של משה חזק ביותר באותה תקופה, ולכן הלך ובדק מתי נפטר ומתי נולד משה, וכל המחשבות שלו והפחד שלו היו ממשה רבנו, כי המן ידע שכל פעם שיש קטרוג גדול על עם ישראל וסכנת כליה, משה עומד ומליץ יושר ומגן על עם ישראל.

וכך מובא בתוספות (מסכת סוטה (יד.) ד"ה ‏מפני מה נקבר מול בית פעור כדי לכפר על מעשה פעור): "ומדרש אגדה: בכל שנה ושנה בעת שחטאו ישראל בבנות מואב באותו פרק בית פעור עולה למעלה כדי לקטרג ולהזכיר עוון, וכשהוא רואה קברו של משה חוזר ושוקע שמשה רבינו שקעו בקרקע עד חוטמו וכל שעה שעולה חוזר ונשקע למקום ששקעו משה רבינו. מתוספת רבי". ע"כ.

אם כך, המן פחד מאוד מכוחו של משה וניסה לחפש זמן שכוחו של משה לא חזק, ושם באותו יום לגזור את הגזרה. אבל מרדכי היהודי עורר בשמים את כוחו של משה, וכח של משה יחד עם כח של התפילות למטה עמדו לעם ישראל, ועם ישראל נושע בכוחו של משה ומרדכי.

ולכן בפורים מרבים מתנות לאביונים לעילוי נשמת משה רבנו, וכשאדם נותן מתנות לאביונים יכוון בדעתו לעילוי נשמת משה רבנו וכך כוחו של משה עם כל גדולתו עולה ומתחזק מעלה מעלה.