מנתוני משטרת ישראל שהגיעו לידי עמותת אור ירוק עולה כי בעשרת החודשים הראשונים של שנת 2018 נרשמו 6,213 דוחות לנהגים שיכורים לעומת 5,408 דוחות שנרשמו בתקופה המקבילה בשנה שעברה – עליה של 15%.

למרות העליה במספר הדוחות ניתן לראות כי בחמש השנים האחרונות חלה ירידה חדה במספר הדוחות שחולקו לנהגים שיכורים. בשנת 2013 נרשמו 8,529 דוחות לנהגים בגין נהיגה בשכרות/סמים ואילו בשנת 2017 נרשמו 6,707 דוחות לנהגים בגין נהיגה בשכרות/סמים – ירידה של 22%.

בשנת 2017 חולקו במחוז הדרומי – 313 דוחות בגין נהיגה בשכרות/סמים והוא המחוז השלישי במספר הדוחות שחולקו, לפניו מחוז תל אביב עם 1,380 דוחות ומחוז המרכז עם 596 דוחות שחולקו לנהגים שיכורים.

צילום ארכיון אדיבות "אור ירוק"

פי חמישה יותר דוחות בתל אביב-יפו מאשר בירושלים

מהנתונים שהגיעו לידי עמותת אור ירוק עולה כי בשנת 2017 רשמו שוטרי אגף התנועה 2,993 דוחות בגין נהיגה בשכרות/סמים במחוזות (לא כולל משטרת התנועה הארצית), לעומת 3,154 דוחות שנהרשמו במחוזות בשנת 2016 – ירידה של 5%. 1,380 דוחות בגין נהיגה בשכרות/סמים נרשמו לנהגים בתל אביב-יפו, לעומת 274 דוחות שנרשמו לנהגים בירושליםפי חמישה יותר. מספר הדוחות הנמוך ביותר שנרשם לנהגים בגין נהיגה בשכרות/סמים בשנת 2017 היה במחוז שי.

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "נהיגה בשכרות היא אחת מהעבירות הקשות והחמורות שיש. נהג בוחר במודע לשתות אלכוהול, לעלות על ההגה ולמעשה לסכן באופן חמור את החיים של שאר משתמשי הדרך. המשטרה חייבת למקד את האכיפה כנגד נהגים שיכורים בכל השנה ולא רק בליל הסליבסטר כדי להגביר את ההרתעה ולמנוע מנהגים שיכורים לסכן את החיים של כולנו בכביש. במקביל, יש למקד אכיפה בקרב הנהגים הצעירים ולמגר אותה כך שנהג עד גיל 24 לא ישתה אפילו טיפת אלכוהול וינהג. חייבים לדעת מהם היקפי הנהגים הצעירים שנוהגים בשכרות ולהקצות משאבים מיוחדים לצמצום התופעה בקרבם".   

תגובת המשטרה כפי שנתקבלה לדרישת עמותת אור ירוק: "בנוגע למס' הדוחות שנרשמו בגין נהיגה בשכרות/בהשפעת אלכוהול לנהגים לגביהם חל רף אלכוהול בריכוז העולה על 10 מיליגרם אלכוהול ב 100- מיליליטר דם או על 50 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף, בשנים 2010-2017 בפילוח לפי שנים וסוג הבדיקה- במערכות המשטרתיות לא קיימים הנתונים בפילוח המבוקש, אשר על כן יש צורך לעבור על אלפי דו"חות שכרות לשם ביצוע הפילוח המבוקש, דבר הכרוך בהקצאת משאבים בלתי סבירה, לפיכך אנו דוחים בקשתך לקבלת המידע לעניין זה כפי האמור בסעיף בסעיף 8(1) לחוק, הקובע כאמור כי רשות ציבורית רשאית לדחות בקשה לקבלת מידע כאשר הטיפול בה מצריך הקצאת משאבים בלתי סבירה".