ראשי הערים והמועצות בעיריית באר שבע | צילום: יח"צ

ראשי רשויות מאזור הצפון והדרום, נפגשו השבוע בעיריית באר שבע בכדי לתכנן את המשך הפעילות להקמת נמל תעופה בנבטים. ראשי הרשויות חתמו על האמנה להקמת הנמל הבינלאומי המשלים, בנבטים במקום ברמת דוד.

בעוד קיים קונצנזוס רחב בקרב רובן המכריע של הרשויות בנגב לגבי הרצון להקים את שדה התעופה בנבטים, קיימת התנגדות גורפת בקרב הרשויות בצפון לגבי חלופת רמת דוד.

לאחרונה, הצטרפו רשויות רבות במרכז הארץ לקריאה להקים את שדה התעופה בנגב משהתברר שהקמתו בדרום תיקח פחות משנתיים, זאת לנוכח העובדה שהשדה בנבטים בנוי, מוכן ומאושר בתוכנית המתאר הארצית כשדה תעופה בינלאומי אזרחי. לזאת מצטרפת העובדה שבצפון ייקח יותר מעשור להקימו, אם בכלל יתאפשר הדבר לנוכח ההתנגדויות הרבות. בנוסף, פערי העלות בין האתרים, כאשר בצפון העלות גבוהה משמעותית, מצביעים על נבטים כאתר המועדף.

ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('65804f3c-b866-4cad-b651-019fa3bb53bf','/dyncontent/2019/12/5/6f7e85f8-c413-44a9-b416-0d7e7c21d126.jpg',9655,'',510,80,true,33035);},15],[function() {setImageBanner('65804f3c-b866-4cad-b651-019fa3bb53bf','/dyncontent/2019/12/8/490a40ab-5d35-4d73-bdab-fb7c82316d79.gif',9683,'',510,80,true,33035);},15],[function() {setImageBanner('65804f3c-b866-4cad-b651-019fa3bb53bf','/dyncontent/2019/11/28/05956719-662f-411e-b1fb-61618867c3e2.jpg',9610,'',510,80,true,33035);},15],[function() {setImageBanner('65804f3c-b866-4cad-b651-019fa3bb53bf','/dyncontent/2019/12/3/12d005b8-146c-47dd-94d9-4548addd3423.jpg',9640,'',510,80,true,33035);},15],[function() {setImageBanner('65804f3c-b866-4cad-b651-019fa3bb53bf','/dyncontent/2019/11/27/40fe7ede-ef79-4dfe-aa98-9385bba8be8e.jpg',9595,'',510,80,true,33035);},15],[function() {setImageBanner('65804f3c-b866-4cad-b651-019fa3bb53bf','/dyncontent/2019/12/1/968d85a2-2e18-4946-9b99-4093c05093d2.jpg',9625,'',510,80,true,33035);},15]]);

רוביק דנילוביץ', ראש עיריית באר שבע ציין: "אם מדינת ישראל באמת מתכוונת להקמתו של נמל תעופה בינלאומי משלים לנתב"ג, זה יכול להיות רק בנבטים, לא בשום מקום אחר. למעט הסוגייה הביטחונית, סוגיה חשובה, אך פתירה, כל היתרונות הם של נבטים. נפגשתי עם מפקד חיל האוויר לשעבר אמיר אשל, ביקשתי ממנו, אל תטילו ווטו, ללא שתגדירו מה המחיר. אל תגידו "לא יוקם בנגב", כי זה לא התפקיד שלכם. זה לא צבא שיש לו מדינה, אלא מדינה שיש לה צבא. נדרשת פגישה עם מפקד חיל האוויר הנוכחי עמיקם נורקין בה נמחיש לו מה החלטה כזו של הקמת נמל תעופה בנגב, יכולה לעשות למדינת ישראל – עד כמה גדולים היתרונות שבה. עד כמה חשובה הקמת נמל התעופה בנבטים למדינת ישראל כולה. אם נציג כך את הדברים, גם בפני מפקד חיל האוויר נורקין וגם בפני הרמטכ"ל כוכבי, אני מאמין שזה ייפול על אוזן קשובה".

אייל בצר, ראש מועצת עמק יזרעאל אמר: "עכשיו הגיע רגע האמת. כדי לקדם את הנמל צריך לא רק לבלום את רמת דוד, אלא להציג את היתרונות של נבטים".

טל אל על מ"מ ראש עיריית באר שבע הוסיף: "זה התחיל כמאבק קשה והוא עדיין קשה, אבל יש הרבה תקווה באופק. ב-2014 היה ניסיון לקבור סופית את סוגיית נבטים ובכל זאת הצלחנו להשאיר בחיים את אופציית נבטים בזכות נוכחות שלנו בכל צמתי ההכרעה. עוד לא הגענו ליעד, אבל עצם העובדה שהנושא נשאר על סדר היום הלאומי, זה הישג גדול".

יוהן אטלן, מנכ"ל מועצת הנגב סיכם: "יותר ויותר ראשי רשויות מצטרפים למאבק, גם ראשי רשויות ממרכז הארץ שמבינים את ההשפעה של הקמת נמל ברמת דוד שיביא לעוד עומסי תנועה באזורים עמוסים ופקוקים בין כה וכה. דו"ח של BDO מצביע על כשל מהותי בתכנון של הנמלים ברמת דוד ונבטים. הצורך הוא בנמל גדול שיישרת ב-2050 כ-40 מיליון נוסעים בשנה, הנחת הייסוד של המתכננים שצריך שני נמלים משלימים קטנים היא מוטעית. צריך נמל מרכזי אחד נוסף ואותו ניתן להקים רק בנבטים".