לפני קצת יותר משבוע נפטרה בטרם עת ליאם רחל ביטון, בת ה-13, שנפגעה מרכב חולף כאשר הייתה בדרכה חזרה הביתה. המקרה הזה איננו הראשון בעיר והוא מעיד על הסכנה הגדולה המצויה בכבישים עבור ילדים. בבאר שבע נפגעו 177 ילדים בתאונות דרכים בעשור החולף (2009-2018), מתוכם ילד אחד נהרג ושמונה נפצעו באורח קשה. בשנת 2018 נפגעו בעיר 18 ילדים בתאונות דרכים בשעות אחה"צ, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק.

השעות המסוכנות ביותר לילדים בכבישים בבאר שבע, הן שעות אחר הצהריים בין 16:00 ל-19:00. נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס חושפים כי בשנת 2018 נפגעו ברחבי הארץ למעלה מ- 740 ילדים בגילאי 0-14. מבין 18 הילדים שנפגעו בתאונות בבאר שבע בשעות אחר הצהריים בשנה האחרונה, חמישה היו בגילאי 0-4, שבעה בגילאי 5-9 ושישה בני 10-14. שלושה מבין 18 הנפגעים בשנה זו נפגעו כהולכי רגל, מהם אחד נפגע באורח קשה.

צילום שרון טל

מזג האוויר החמים והאור הממושך של שעון הקיץ מוציאים ילדים רבים מהבתים למגרשי המשחקים והגנים הציבוריים בשעות אחר הצהריים וחושפים אותם לסכנות שבכבישים. שעות אחר הצהריים בעלות מאפיינים מיוחדים: בהן מסתיימות הפעילויות במסגרות החינוך, הכבישים עמוסים בנהגים שחוזרים מיום העבודה, הילדים מסתובבים ומשחקים ברחובות ובמיוחד בחודשי הקיץ. מרבית הילדים הנפגעים וההרוגים בשנת 2018, נפגעו בתחומי הערים והישובים – 445 ילדים נפגעו במהלך שעות אחה"צ בתחום העירוני, מהם שבעה ילדים נהרגו ו-46 נפצעו באורח קשה.

בבאר שבע, כאמור, נפגעו מתאונות דרכים 177 ילדים בעשור האחרון. השנה הקטלנית ביותר בעיר הייתה שנת 2011 עם 26 ילדים שנפצעו קל, ובשנה שעברה (2018) נפגעו 18 ילדים. על פי הנתונים של עמותת אור ירוק, בכל שנה אפשר לראות כי מדובר במספר דו ספרתי של ילדים שנפגעים בתאונות הדרכים.

צילום: באדיבות עמותת אור ירוק

דוח מיוחד שהכינה עמותת אור ירוק בחודש נובמבר 2018, מעלה כי תאונות דרכים הן הסיבה המרכזית לתמותת ילדים בישראל ואחת הסיבות העיקריות להיפגעות ילדים בעולם. בחינת נתוני הילדים ההרוגים בישראל בתאונות דרכים לעומת המדינות המתקדמות בעולם חושפת כי ישראל נמצאת במקום השני הגרוע בשיעור מותם של ילדים בתאונות דרכים, רק איסלנד הציגה נתונים גרועים יותר. ממוצע הילדים ההרוגים בתאונות דרכים במדינות המתקדמות נאמד ב-3% ואילו בישראל חלקם של הילדים ההרוגים מתאונות דרכים הוא 7.5%  - פי שנים וחצי יותר מהממוצע.

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק אומר: "ילדינו הקטנים נמצאים בסיכון להיפגעות בתאונות דרכים כאשר מדינת ישראל נחשבת אחת המסוכנות ביותר עבורם. ילדים מצויים בסיכון בעיקר אחר הצהריים כשהם מבלים מחוץ למסגרות החינוכיות. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב לדאוג לבטיחות לילדים על ידי הצבת פסי האטה במיוחד בסביבה בה קיים ריכוז גבוה של ילדים כמו גני שעשועים, פארקים ובתי ספר. זהו פתרון זול, קל לביצוע ובעיקר אפקטיבי בצמצום מספר התאונות והנפגעים. הגיעה העת שהמדינה תפסיק להטיל את האשם על הילדים הנפגעים, תיקח אחריות ותנקוט בצעדים אקטיביים למנוע את הילד הבא שיפגע".