מתחילת שנת 2019 נהרגו שישה בני אדם בתאונות דרכים בהן היו מעורבים כלי רכב כבדים (טנדר, טרנזיט ומשאיות במקל 3.5 קילו ומעלה) כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס. זאת כאשר שנת 2018 הסתיימה עם 1,577 תאונות דרכים במעורבות כלי רכב כבדים ומתוכן 77 תאונות קטלניות שמשמעותן מעורבות של הרוג אחד לפחות.

 צילום: אור ירוק

באשר לנתונים שנאספו על באר שבע נמצא כי בשנת 2018 נרשמו 26 תאונות דרכים בהן היו מעורבים כלים כבדים ומתוכן שתי תאונות קטלניות בהן נהרג לפחות אדם אחד. כמו כן, מנתוני אור ירוק עולה כי בעשור האחרון סך כל התאונות בבאר שבע הסתכמו בלא פחות מ-577 תאונות דרכים בהן היו מעוברים כלים כבדים ומתוכן שש תאונות היו קטלניות והסתיימו בהרוג אחד לפחות.

 עמותת אור ירוק

בבדיקה שנערכה נמצא כי הסיבה העיקרית לכך שיותר משאיות עד 34 טון מעורבות בתאונות דרכים קטלניות היא כמובן המשקל הרב והנקודות המתות המקשות על זיהוי כלי רכב קטנים ועצירה בזמן, אך גם בשל העובדה שלמשאיות הללו אין מספיק מקומות חנייה מוסדרים בתוך הישובים ולכן הנהגים נאלצים לחנות במקומות המהווים סכנה. התוצאות הטראגיות של ממצאים אלו הובילו בפברואר אשתקד  ל-2 מקרי מוות  מיותרים של צעירים באר שבעים.

בנוסף, נמצא כי יש מחסור גדול בנהגי רכבים כבדים בישראל, דבר אשר משליך באופן ישיר על הנהגים העובדים ודורש מהם לעבוד שעות רבות ללא הקפדה על שעות עבודה ומנוחה כפי שנדרש בחוק, דבר המוביל לחוסר ערנות ועלייה משמעותית במעורבותם בתאונות הדרכים.

 משאית בשוליים (אור ירוק)

מנכ"ל עמותת אור ירוק, ארז קיטה מסביר: "תאונה עם כלי רכב כבד היא בעלת פוטנציאל קטלני ביותר. נהגי המשאיות והרכב הכבד שנדרשים לעבוד על הכביש במשך שעות ארוכות בניגוד לחוק הם כפצצה מתקתקת ובכל רגע עלולים לגרום לתאונה רבת נפגעים. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים היה חייב כבר מזמן להכניס לתוקף את הטכוגרף הדיגיטאלי שימנע מנהגים מקצועיים לעבוד שעות רבות מעל המותר ולסכן את החיים של כולנו בכביש. באירופה כבר מעל לעשור חייבים לעשות שימוש במכשיר הפשוט והחשוב הזה אבל בישראל מתנהגים כמו מדינת עולם שלישי וממשיכים לגרום לאלפי נהגים לעבוד שעות רבות מעל למותר בחוק".