אנו נאלצים חדשות לבקרים לדווח על מקרים טרגיים של תאונות קטלניות, אשר תוצאותיהן הרסניות. באותן תאונות ישנם אלפי בני אדם שנפגעים בצורה קשה, כאשר הפער בין פציעה קשה וחמורה לבין מוות בתאונת הללו הוא קטן מאוד. כמו כן, פעמים רבות לא ניתן להציל אדם הנפצע פציעות קשות ובמקרים אחרים יצטרך הפצוע לחיות עם תוצאות ונזקי הפציעה כל חייו ובמקרים הקשים יותר לא ישרוד את הפגיעה. 

מחיר תאונות הדרכים

על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס, בשנת 2018 נפצעו באורח קשה 2,166 בני אדם ברחבי הארץ, מתוכם בבאר שבע נפצעו באורח קשה 46 בני אדם בתאונות דרכים. ממוצע הפצועים קשה בעיר בעשור האחרון (2009-2018) עומד על כ-36 נפגעים בתאונות דרכים בכל שנה. כלומר, בעשור האחרון (2009-2018) נפגעו בעיר 369 בני אדם באורח קשה בתאונות דרכים. 

setImageBanner('f2f8c456-3ac4-4fe4-a49e-468275600c69','/dyncontent/2019/9/29/a94edf61-f363-46e0-8a8b-3de9e33f5c61.jpg',9189,'',510,80);

בנוסף, דוח שפורסם על ידי המועצה האירופית (ETSC) מגלה כי ישראל נמצאת במקום ה-26 מתוך 27 מדינות הארגון בהקטנת מספר הפצועים קשה. עוד עולה מהדוח כי בישראל נרשמה עליה של 11% במספר הפצועים קשה במהלך השנים 2010-2018. 

ישראל מקום אחד לפני אחרון בהקטנת מספר הפצועים קשה

אם כן, לא די שתאונות הדרכים גורמות לצער והורסות את משפחות הנפגעים. תאונות הדרכים גם עולות כסף רב, בעיקר למדינה. יהושוע (שוקי) כהן מנהל חברת מת"ת (מרכז תכנון תחבורה) ערך דוח אשר עוסק בין היתר בהיבט הכלכלי של תאונות הדרכים, כאשר מהדוח עולה כי כל פצוע קשה נאמד בהוצאות למדינה בכ- 1.7 מיליון שקלים, פצוע קשה מאוד עלותו למשק הישראלי כ-4.5 מליון ₪. 

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק מדבר על הנושא ומסביר כיצד ניתן לשנות את המצב: "ההבדל בין פצוע קשה להרוג בתאונת דרכים יכול להיות דק מאוד ולעיתים פצועים קשה נאלצים להתמודד עם סבל רב ותוצאות בלתי הפיכות לכל ימי חייהם. הנתונים העגומים חושפים עד כמה המצב גרוע, ועד כמה המדינה כושלת בהגנה על האזרחים בכבישים. את המצב הזה ניתן לשנות על ידי שיפור התשתיות כך שהן תהיינה סלחניות לטעויות הנהג וכן בחיוב התקנת מערכות בטיחות אוטונומיות שיפצו על טעויות הנהג וימנעו את התאונה, מערכות אלה הוכחו כמצילות חיים ולכן יש לחייב את התקנתן בכל כלי רכב חדש העולה על הכביש".