"חייבים לשים בראש סדר העדיפויות את הצלת החיים"

setImageBanner('ea1c3916-a05c-4fd5-9ea8-3825532be19c','/dyncontent/2020/9/16/eca0a599-248b-4ed4-86cb-78295ec2710d.jpg',11517,'',525,78,false,32653);

"במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לשים בראש סדר העדיפויות את הצלת החיים ולהגדיל את התקציבים המופנים לטובת הבטיחות של כולנו בכביש", כך אמר ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק. על פי נתוני עמותת אור ירוק חלה עליה של 10% במספר הפצועים קשה מתאונות דרכים בשנת 2019, אז מה הנתון המעודד של בירת הנגב?

לפעמים ההבדל בין תאונה קטלנית עם הרוגים לבין תאונה שבה נפצע אדם באורח קשה יכול להיות כחוט השערה. לרוב בוחנים את מספר ההרוגים בתאונות דרכים אך מדד הפצועים קשה הוא מדד שניתן ללמוד ממנו רבות על הכישלון של המדינה בצמצום תאונות הדרכים והפצועים. 2,394 בני אדם נפצע וקשה בתאונות דרכים בשנת 2019 לעומת 2,166 בני אדם שנפצעו קשה בתאונות דרכים בשנת 2018 – עליה של כ-10%.

כאשר בוחנים את מספרם של הפצועים קשה בערים עולה תמונה דומה ומדאיגה. 1,473 בני אדם נפצעו קשה בתאונות דרכים בערים לעומת 1,399 בני אדם שנפצעו בתאונות דומות בערים בשנת 2018 – עליה של 5%. לעומת זאת, דווקא בבירת הנגב נרשם נתון מעט יותר אופטימי. 37 בני אדם נפצעו קשה בתאונות דרכים בבאר שבע בשנת 2019 לעומת 46 בני אדם שנפצעו קשה בעיר בשנת 2018 –ירידה של 24%.

"מעבר לצער הגדול ולכאב של המשפחות השכולות, תאונות הדרכים גם עולות למשק הישראלי כסף רב. ולכן ההשקעה של המדינה בצמצום הקטל בדרכים היא השקעה כדאית שתחזיר עצמה וגם תמנע ממשפחות שכולות רבות מלהצטרף למשפחת השכול", אמר ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק, "מדינת ישראל כושלת במאבק להצלת החיים כי היא לא משקיעה מספיק משאבים וכסף במאבק בקטל בדרכים. מדובר במאבק שניתן להצליח בו כפי שמוכיחות מדינות אירופה שנה אחר שנה. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לשים בראש סדר העדיפויות את הצלת החיים ולהגדיל את התקציבים המופנים לטובת הבטיחות של כולנו בכביש".

 באדיבות אור ירוק

פילוח הפצועים קשה בערים בשנת 2019 חושף כי 37 בני אדם נפצעו קשה בבאר שבע, בעוד שתל אביב במקום הראשון הגרוע בשיעור הפצועים קשה עם 198 בני אדם.  

  • 37 בני אדם נפצעו קשה בתאונות דרכים בבאר שבע בשנת 2019 לעומת 46 בני אדם שנפצעו קשה בעיר בשנת 2018 –ירידה של 24%.
  • 198 בני אדם נפצעו קשה בתאונות דרכים בתל אביב-יפו בשנת 2019 לעומת 208 בני אדם שנפצעו קשה בעיר בשנת 2018 – ירידה של 5%. 1,793 בני אדם נפצעו קשה בתאונות דרכים בתל אביב-יפו בעשור האחרון (2010-2019).
  • 188 בני אדם נפצעו קשה בתאונות דרכים בירושלים בשנת 2019 לעומת 228 בני אדם שנפצעו קשה בעיר בשנת 2018 – ירידה של 21%. 1,802 בני אדם נפצעו קשה בתאונות דרכים בעיר בעשור האחרון (2010-2019).
  • 92 בני אדם נפצעו קשה בתאונות דרכים בחיפה בשנת 2019 לעומת 84 בני אדם שנפצעו קשה בעיר בשנת 2018 – עליה של 10%. 719 בני אדם נפצעו קשה בתאונות דרכים בעיר בעשור האחרון (2010-2019).
  • 50 בני אדם נפצעו קשה בתאונות דרכים בראשון לציון בשנת 2019 לעומת 47 בני אדם שנפצעו קשה בעיר בשנת 2018 – עליה של 6%.  33 בני אדם נפצעו קשה בתאונות דרכים בעיר בעשור האחרון (2010-2019).
  • 46 בני אדם נפצעו קשה בתאונות דרכים בפתח תקוה בשנת 2019 לעומת 35 בני אדם שנפצעו קשה בעיר בשנת 2018 – עליה של 31%.  32 בני אדם נפצעו קשה בתאונות דרכים בעיר בעשור האחרון (2010-2019). 38 בני אדם נפצעו קשה בתאונות דרכים בעיר בעשור האחרון (2010-2019).
  • 37 בני אדם נפצעו קשה בתאונות דרכים ברמת גן בשנת 2019 לעומת 29 בני אדם שנפצעו קשה בעיר בשנת 2018 – עליה של 28%. 360 בני אדם נפצעו קשה בתאונות דרכים בעיר בעשור האחרון (2010-2019).
  • 32 בני אדם נפצעו קשה בתאונות דרכים בחולון בשנת 2019 לעומת 27 בני אדם שנפצעו קשה בעיר בשנת 2018 – עליה של 18%.  264 בני אדם נפצעו קשה בתאונות דרכים בעיר בעשור האחרון (2010-2019).
  • 30 בני אדם נפצעו קשה בתאונות דרכים באשדוד בשנת 2019 לעומת 22 בני אדם שנפצעו קשה בעיר בשנת 2018 – עליה של 36%.  277בני אדם נפצעו קשה בתאונות דרכים בעיר בעשור האחרון (2010-2019).
  • 30 בני אדם נפצעו קשה בתאונות דרכים בבני ברק בשנת 2019 לעומת 19 בני אדם שנפצעו קשה בעיר בשנת 2018 – עליה של 58%.  255 בני אדם נפצעו קשה בתאונות דרכים בעיר בעשור האחרון (2010-2019).

 

מקום אחד לפני האחרון בשינוי מספר הפצועים קשה בעשור האחרון

המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC) פרסמה לאחרונה (יוני 2020) דוח המשווה את ישראל למדינות אירופה בכל הקשור לתאונות הדרכים. מחברי הדוח ביקשו לבחון את השינוי במדד הפצועים קשה בעשור האחרון (2010-2019) של כל מדינות האיחוד האירופי ובכללם גם ישראל. מהדוח עולה מדאיגה אודות הכישלון המתמשך של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים בצמצום הפצועים קשה בתאונות דרכים. על פי הדו"ח, ישראל נמצאת במקום האחד לפני אחרון בשינוי הפצועים קשה מתאונות דרכים בעשור האחרון. בעוד מדינות אירופה הצליחו לצמצם את מספר הפצועים קשה מתאונות דרכים ב-2% בממוצע, בישראל נרשמה עליה של 16% בעשור האחרון. רק מלטה הציגה נתונים גרועים יותר מאשר ישראל. יוון, שוויץ ובלגיה הצליחו לצמצם את מספר הפצועים קשה מתאונות דרכים בשיעור הגבוה ביותר מבין מדינות אירופה.

מקור: המועצה האירופית לבטיחות בדרכים. הערה:  נתוני ישראל מהשנים 2013-2019

הנזק הכלכלי למשק הישראלי

מעבר לחסכון בחיי אדם וחסכון של עצב וצער למשפחות שכולות רבות, צמצום תאונות הדרכים היא גם דרך טובה לחסוך כסף למשק הישראלי, בעיקר בימי הקורונה ובמשבר כלכלי הפוקד את המדינה. יהושוע (שוקי) כהן מנהל חברת מת"ת (מרכז תכנון תחבורה) ערך דוח אשר עוסק בין היתר בהיבט הכלכלי של תאונות הדרכים וממנו עולה כי ההשקעה בצמצום מספר ההרוגים והנפגעים היא השקעה כדאית שתחזיר עצמה במהירות. מהמחקר שביצע כהן עולה כי עלותו של כל פצוע קשה נאמדת בכ-1.7 מיליון שקלים הוצאות למשק הישראלי ועלותו של פצוע קשה מאוד למשק הישראלי נאמדת בכ-4.5 מיליון שקלים.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



setImageBanner('66a2006d-324f-42d3-8313-de7740bfbb9a','/dyncontent/2020/9/13/11e86604-7162-4a71-b169-e398d333f245.gif',11495,'',525,78,false,32654);
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה