הישג נוסף במאבק רב השנים להקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג בנגב ולא בצפון נרשם השבוע במסגרת דיוני ועדת העורכים לתכנון שדות התעופה מטעם המועצה הארצית לתכנון ובנייה.

החודש התכנסה וועדת העורכים (מס' 6) של מנהל התכנון שדנה בתכנון שתי החלופות לשדה המשלים לנתב"ג ברמת דוד (בצפון) ובנבטים (בדרום) בה חברים מטעם השלטון המקומי טל אל-על מ"מ וסגן רה"ע באר-שבע ויו"ר מועצת הנגב ועידו גרינבלום ראש מועצת קרית טבעון. כזכור וועדה זו הוקמה על ידי המועצה הארצית לתכנון ובניה, זאת לאחר שלא הצליחה להגיע להסכמה על מיקומו של השדה הבינלאומי השני בישראל.

דאגה לאומית רחבה לעתיד העמק. מפגינים נגד ההקמה להקים שדה תעופה, צילום: דוברות עמק יזרעאל

במהלך ישיבת הוועדה, (מצ"ב פרוטוקול סיכום הישיבה) הוצגו לטענת אל-על וגרינבלום, נתונים חלקיים בלבד לגבי תכנון שדות התעופה והורגש כי ישנה נטייה מובהקת מצד גורמים בועדה לקדם בעיקר את שדה התעופה ברמת דוד.

לאחר דיון ארוך בו הופיעו גם נציגי מטה מאבק תושבי עמק יזרעאל ולאחר אי הסכמה בקרב חברי הועדה, הועלו שתי הצעות נגדיות להצבעה. האחת של יו"ר הועדה הגב' אילנה שפרן בדבר בחירת חלופה אחת בכל אחד משדות התעופה ומנגד הצעתם של נציג השר לאיכות הסביבה ונציגי השלטון המקומי בדבר המשך בחינת כלל החלופות.

מתוך פרוטוקול דיוני הועדה עולה, כי הצעתה של יו"ר הוועדה עוררה את זעמו של מ"מ וסגן רה"ע ב"ש טל אל-על שהתבטא בחריפות כנגד התנהלות הוועדה כפי שמצוטט מתוך דיוני הועדה: "זו החלטה משמעותית מאוד עם השלכות תקציביות וסביבתיות מרחיקות לכת שלא נבדקו. לא ניתן לקבל החלטה כזו אם הצוות המקצועי לא יספק את הנתונים ואת משמעותם". בהתייחסו למתן הנתונים החלקיים.

עוד הוסיף כי: "...אנחנו מייצגים את הציבור, שנלחם על איכות החיים ומביעים את הדעה שלו בצורה ברורה. החשש התכנוני המרכזי הוא מיצירת תקדים – יהיה קשה עד בלתי אפשרי לחזור אחורה לאחר קבלת ההחלטה. כמתכנן אין ספק שצריך שני מסלולים. האינטרס בדרום הוא להתקדם בתכנון, אבל לא ניתן להצטמצם כרגע לחלופה אחת".

צילום: מטה המאבק

חרף התנגדותם הנחרצת של מ"מ וסגן רה"ע טל אל על וראש מועצת טבעון עידו גרינבלום לקיום הצבעה בטרם מוצה הדיון, החליטה יו"ר הוועדה הגב' אילנה שפרן בכוחניות לכפות בכל זאת הצבעה.

המחדל המשיך בכך שבתחילת ההצבעה הסתבר, כי לפחות שני אנשים שנכחו בחדר אך אינם חברי הועדה ואינם בעלי זכות הצבעה, הצביעו בכל זאת ויו"ר הוועדה אף ספרה את קולותיהם. רק לאחר שאל-על דרש לברר את זהותם ואיזה ארגון הם מייצגים, התברר כאמור כי הם אינם חברי הוועדה ואסור היה להם להצביע כלל (אירוע אשר לא צוין בפרוטוקול סיכום הוועדה).

אולם בכך לא הסתיימה הסאגה, בהצבעה החוזרת, הצביעו חברי הוועדה באופן שקול ובעצם נוצר שוויון קולות. בשלב הזה, החליטה יו"ר הוועדה על דעת עצמה וללא התייעצות משפטית נדרשת כי בסמכותה קול כפול, ובהחלטה בלתי חוקית הצביעה פעם נוספת בעד הצעתה שלה ובכך הכריעה את שיוון ההצבעה.

אל-על לא נותר חייב והפציר בפני יו"ר הוועדה כי להערכתו אין לה סמכות להצביע פעמיים ויש לבצע דיון והצבעה חוזרים, יו"ר הוועדה לא שמעה לקולו וחתמה את הישיבה. (גם אירוע זה הועלם מפרוטוקול סיכום הוועדה).

לאור זאת אל על, גרינבלום ובגיבוי מועצת הנגב ומטה המאבק, הגישו ליו"ר הוועדה, באמצעות עו"ד אודי ערב, מכתב התראה לפני הגשת בקשה למתן צו מניעה מבית המשפט.

עקב זאת, עם הפצת סיכום הישיבה אמש, הודיעה גב' שירה ליכטנבאום מצוות התחבורה של מינהל התכנון כי: "לאחר הישיבה נערך בירור עם הלשכה המשפטית. מהבירור עלה כי היות ואין מדובר במוסד תכנון אין קול כפול ליו"ר ולכן במצב של קולות שקולים אין הכרעה".

כעת, חוזרת ההחלטה לסבב נוסף של דיונים בועדה.

גרינבלום בתגובה: "נוצרה כאן הזדמנות היסטורית לקבל את ההחלטה הנכונה עבור מדינת ישראל. שיתוף הפעולה בין רשויות הצפון הדרום והמרכז נועד לוודא שנמל התעופה החדש של ישראל, יוקם בנבטים שבנגב. נמשיך לפעול בעקביות למניעת פגיעה בעמק יזרעאל ולחיזוקו של הדרום"

אל על בתגובה: "זהו הישג נוסף למאבק, זאת לא הוועדה הראשונה ולא האחרונה בה אנחנו נאלצים להילחם על קבלת ההחלטה הנכונה ביותר לתכנון שדות התעופה. נמשיך להיות ערניים ומעורבים בכל מעגלי ההשפעה ונמשיך להילחם עד שיוקם שדה התעופה בנבטים כאינטרס לאומי של כלל תושבי המדינה".