אמזון כבר כאן

בלילה שבין שני לשלישי החלו לקבל ספקים ישראליים פנייה רשמית מאמזון שמזמינה אותם להתחיל למכור מוצרים דרכה. הדבר מסמן את התחלת הפעילות הרשמית של אמזון בישראל (להוציא AWS), אבל בשלב הזה לא מדובר בדיוק בפעילות המלאה.

לא מדובר בפתיחת מרכז לוגיסטי של אמזון, אלא הפעלה של תוכנית Local Delivery, במסגרתה המוכר הוא זה שמחזיק במלאי המוצרים והוא זה ששולח אותם אל הרוכשים הישראליים. עם זאת, אמזון אמורה להכתיב את זמן המשלוח המקסימלי, שצפוי לעמוד על עד 5 ימי עסקים.

אמזון נוהגת לחדור למדינות אחרות בשלבים - בשלב הראשון היא פותחת את האפשרות למכירת מוצרים מקומית, ובהמשך מחליטה האם לפתוח מרכז לוגיסטי ולהפעיל מחסנים במסגרתם היא זו שתבצע ותשלים את כל תהליך המכירה והמשלוח.

setImageBanner('a9d3de8b-b8ce-4ceb-b35f-b11cb314f758','/dyncontent/2019/9/11/cd10216b-7f3e-4153-9a14-a119cd9fca26.jpg',8978,'',510,80);

מה השינוי למעשה?

הרי אמזון כאן כבר שנים: ישראלים קונים ממנה לא מעט  ויכולים להזמין את כל סחורות אמזון דרך האתר האמריקאי שלה או האתרים המקומיים באירופה.
מה ישתנה מבחינתם? רכישה מחברות ישראליות ומכירה של חברות ישראליות, זמני השילוח לארץ. אם תחנוך אמזון מחסנים מקומיים, תוכל לאפשר שילוח תוך חמישה ימים לקהל הרחב ו-24 שעות עבור מנויי אמזון פריים.

בנוסף, תרגום האתר לעברית, ואולי פתיחת שירות לקוחות בעברית, ינגיש אותו לצרכנים שחוששים לקנות מחו"ל.

מבחינת הסוחרים - נפתחת בפניהם אפשרות טובה יותר למכור מעבר לים.

מנגד - קמעונאים מקומיים ינסו לשפר את שירותיהם במהירות, כדי לתת ללקוחות פחות סיבות לאמץ את הדוד מאמריקה, לכשינחת כאן רשמית.

תהליך החדירה של אמזון לישראל:

לפני שנה החלה אמזון בפיתוח אתר מקומי בשפה העברית החלה בצעדים סודיים לקראת השוק הישראלי. היא הרחיבה את מספר המוצרים הזמינים לישראלים בכמיליון פריטים ובעקבות כך מספר ההזמנות מאמזון שהגיעו לישראל זינק וממשיך לגדול באופן מתמיד.

ההתפתחויות האחרונות:

נציגי אמזון הגיעו כבר כמה פעמים לפגישות עם נציגות מקומית של חברות בלדרות ושליחויות.

במייל ששלחה למוכרים הישראלים בשפה העברית, הזמינה אותם אמזון להיות חלק בתוכנית Local Delivery בישראל הם כתבו - "התוכנית מאפשרת לך להשתמש בחשבון המוכר שלך ב-Amazon.com כדי למכור ולספק הזמנות ישירות ללקוחות בישראל, באמצעות המלאי שלך בישראל".

כניסה של אמזון לישראל צפויה ליצור שינוי דרמטי בשוק הישראלי:

ענף מרכזי המסחר בישראל והרשתות המאכלסות את המרכזים והקניונים סובל גם כך מהתגברות הנסיעות והרכישות בחו"ל ומהאצת הקניות אונליין.  אלה מצטרפים לצרות נוספות בענף, כמו עודף שטחי מסחר ושכר דירה, ודמי ניהול גבוהים. עם נתוני פתיחה גרועים כאלה ייאלצו הקניונים והרשתות להילחם בענקית האמריקאית המשומנת.

השינוי המהותי המידי, הוא בהכרה של אמזון במוכרים הישראליים. לכל מי שיש לו חשבון באמזון להגדיל את קהל היעד שלו ל-9 מיליון ישראלים. המוכרים יכולים כעת למכור את הסחורה שלהם מבלי להזדקק  לגופי ההפצה הגדולים בישראל וכך גם המוכרים יכולים להגיע אליהם ישירות.

גם חברות ההפצה יצטרכו להתחרות בשירות המשלוחים של החברה הענקית, שיציע ככל הנראה הגעה של חבילה בתוך 24 שעות מרגע ההזמנה. בנוסף, החנויות ייאלצו למצוא דרך להתמודד עם המחירים האטרקטיביים של חלק מהמוצרים באמזון.

בעתיד הרחוק יותר:

בעוד קניונים חזקים ישרדו, אחרים ייסגרו או יסבו חלקים גדולים לפעילויות שונות. הם עשויים להיהפך למרכזי בילוי יותר מאשר קניות, מרכזים שבהם ניתן יהיה למצוא בתי קולנוע, משחקיות ועוד. הרשתות מצדן יצטרכו להגביר נוכחות באינטרנט ולצמצם את מספר החנויות הפיזיות. גם הקניונים וגם החנויות יצטרכו להציע חוויית קניה משופרת – כזאת שתגרום לקונים להיכנס לאוטו, לחפש חניה ולעמוד בתור לקופה.

ירידות במניות הקניונים ומוצרי הצריכה

בעקבות ההודעה נפלו השערים בבורסה של החברות שעלולות להיפגע מכניסת אמזון לישראל כמו הקניונים ורשתות השיווק גם חברות מוצרי הצריכה, המשווקות בין היתר מוצרים חשמליים, נסחרות בירידות וכמוהן חברות האופנה הישראליות