צילום: יח"צ

זה רק ספורט - פעילות ספורטיבית היא חלק הכרחי בשמירה על אורח חיים בריא. עודדו את הילדים להירשם לחוגים אקטיביים, כאלו שיגרמו להם לפרוק את המרץ והאנרגיות שצברו במהלך היום. כדורגל, כדורסל, ריקוד, גלישה או ג'ודו- האפשרויות הן אין סופיות. בנוסף, אפשר לבלות כמשפחה ולהשתתף יחד באטרקציות ספורטיביות, כמו אתרי טרמפולינות למיניהם וקירות טיפוס שמשלבים הנאה ופעילות ביחד. מעבר לכך שהם ישפרו את הכושר שלהם, הם גם ישחררו לחצים ותחושות מתיחות על הדרך ויתמכרו להנאות והריגושים שטומנות הפעילויות הללו בחובן.

שלבו את הילדים בהכנת האוכל – עובדה מעניינת: ישראל מדורגת במקום השני בעולם במדד השמנת היתר בקרב ילדים. זהו נתון מדאיג, הדורש מאיתנו, ההורים, לחשב מסלול מחדש בכל הנוגע למזונות שהילדים שלנו מכניסים לפה. שיתוף הילדים בהכנת מנות בריאות, התגלה כדרך מצוינת לשיפור התזונה שלהם. "חשוב שתתנו להם להכין ארוחה משלהם ולא תעזרו בהכנה. ברגע שהילד מרגיש שזו יצירה שלו, הוא מעריך את הזמן והמאמץ שהושקע בה והוא גם יעשה מאמץ לטעום ולאכול ממנה", מציעה רויטל אדמוני מחברת תוכנית הלימודים "אוכלים בריא" ומורה לשיעורי תזונה בריאה בבתי הספר.

בילוי בחוץ - שימו לכם למטרה לגרום לילדים לזנוח את הבילוי הדיגיטלי לטובת בילוי באוויר הפתוח. הם אולי יתלוננו בהתחלה, אבל יודו על כך מאוחר יותר. פעילות מחוץ לבית באור יום הוכחה כיעילה בעיכוב זמן הופעת קוצר הראייה ובהאטה של התקדמות קוצר הראייה. מחקר מצא שאפילו הוספה של 40 דקות בלבד ביום של שהייה מתחת לכיפת השמיים – תצמצם את שכיחות קוצר הראייה אצל ילדי בית הספר. מלבד זאת פעילות בחוץ מעודדת קשרים סוציאליים שמשפרים הן את רמות האושר ואף הוכחו כבעלי יתרונות בריאותיים של ממש.

ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('6c52d684-1ac6-49e5-b2d1-a2e0e18323ed','/dyncontent/2019/9/11/45246763-6774-44b3-9174-29459cab723d.jpg',9000,'',510,80,true);},15],[function() {setImageBanner('6c52d684-1ac6-49e5-b2d1-a2e0e18323ed','/dyncontent/2019/10/10/7f94d502-5d13-4d53-8b4c-7c00d1c32830.jpg',9242,'',510,80,true);},15]]);

הרימו את העיניים מהמסכים - כשהילדים נמצאים בבית הספר, הם לומדים במשך לא מעט שעות רצופות, וכשהם מגיעים הביתה, במקום לתת מנוחה לראש הם מבלים שעות רבות מול הסמארטפונים. מעבר לכך שהשהייה מול המסכים גורמת להם לנהל פחות אינטראקציות אנושיות במציאות, היא גם עלולה לפגוע להם בראייה. במידה ויושבים מול מסך מחשב / טאבלט /טלפון נייד לזמן ממושך, יש לבצע הפסקות מפעם לפעם על מנת לתת לעיניים לנוח ולהסתכל גם למרחק גדול יותר. "ככל שהילדים שלנו יבלו יותרזמן מסוגרים בבית מול המסכים, עולה הסיכוי שהם יפתחו בעיות ראייה כבר בגיל צעיר", מציינת אורטל סבג, אופטומטריסטית, מנהלת תחום מחקרים קליניים בחברת קופרויז'ן.

ויהי אור – לא, אלו לא רק הילדים שלכם. לבני הנוער אכן יש נטייה להסתגר בחדרים חשוכים. הודות לכך, הם אחראים לעובדה שהסביבה שלהם מזיקה להם יותר. מחקר שבוצע באוניברסיטת אורגון, הראה כי כמות החיידקים שמצטברת בחדרים חשוכים היא כפולה ביחס לאלו המוארים. סביר להניח שמעולם לא אהבתם את הרעיון שהילדים שלכם יעבירו הרבה שעות מול המסך, אבל אם הם כבר עושים את זה – לפחות תמנעו מהם נזק נוסף, ולמדו אותם את חשיבות ניצול האור לטובת הבריאות של בני הבית.

התלהבו מהאוכל– במקום להתחנן בפני הילדים שיאכלו את האוכל "הבריא", ולעורר בהם מבלי להתכוון דווקא את התגובה ההפוכה, היו אתם "החלוצים הבריאים" ושמשו להם דוגמה: "ההורים צריכים להשתתף באכילת האוכל מסביב לשולחן בהתלהבות. כאשר הילד רואה את הוריו נוהגים באופן בו הם מצפים ממנו, האפקט משמעותי בהרבה. אנחנו לא יכולים להגיד לילדים לעבור את הכביש רק באור ירוק ובו בזמן לחצות באדום, בדיוק ככה גם בתחום התזונה. הילדים רואים אתכם כדמות לחיקוי, וכתוצאה מכך למעשים שלכם יש השפעה אדירה עליהם, לטוב ולרע ", מסבירה אדמוני.