חוזרים לשגרת אכילה טובה

setImageBanner('1ca45075-9393-4d5e-aa85-61d480c78193','/dyncontent/2020/5/6/b5df0947-70f5-4445-a238-66a24d249916.gif',10622,'',525,78,false,36411);

אחרי תקופה של שינויים, של מציאות חדשה בימי הקורונה, אנחנו מתחילים לחזור לאט לאט לשגרה. בשל כך, דנה איבנקובסקי-וכקמן, תזונאית ב'כללית' מחוז דרום, מנתה עבורכם כלים שיעזרו לשמור על שגרת אכילה טובה ותזונה בריאה למרות השינויים ועם החזרה לשגרה

המשק מתחיל לחזור לאט לאט לפעילות ואיתו אנחנו חוזרים לשגרה שהכרנו לפני ימי הקורונה. שינוי זה דבר לא פשוט, מצד אחד אנחנו נדרשים לזנוח ולהיפרד מהרגלים שסיגלנו לעצמנו, ומצד שני להיות פתוחים ולאמץ הרגלים חדשים. בחודשיים האחרונים נדמה שעברנו כקהילה וגם כיחידים אין ספור שינויים. הצורך להסתגל תוך כדי תנועה למציאות שמשתנה באופן יומיומי דורשת מאתנו לגלות גמישות ופתיחות וגם סבלנות והכלה.

אימוץ תכונות אלה בכל הנוגע לאכילה שלנו יכול לעזור לנו לשמור על שגרת אכילה טובה על אף כל השינויים והחזרה המסתמנת לשגרה. בשל כך, דנה איבנקובסקי-וכקמן, תזונאית ב'כללית' מחוז דרום, מנתה עבורכם מספר כלים וטיפים שיעזרו לעבור את התקופה הזו בקלות ולחזור לשמור על תזונה נכונה:

לא בוכים על חלב שנשפך

setImageBanner('bccb60f3-69d0-4b1d-b787-afcec15fea13','/dyncontent/2020/5/6/b5df0947-70f5-4445-a238-66a24d249916.gif',10622,'',510,80,false,36414);

נסו להפחית רגשות אשמה וחרטה על הרגלי אכילה פחות טובים שהיו (אם היו) בעת הסגר. זכרו כי הסגר התאפיין אצל חלקנו בהרבה לחץ וחרדה שגרמו לנו לאכול בצורה קצת אחרת. אין טעם להלקות את עצמנו על מה שהיה, אלא לנסות להסתכל קדימה ולתכנן את מה שיהיה. ייתכן מאד שעצם החזרה למסגרות חינוכיות ועבודה תקל על תכנון האכילה וסדר היום ותפחית אכילה של ממתקים ונשנושים בין הארוחות.

לגזור ולשמור

שמרו והנציחו הרגלי אכילה טובים שסיגלתם בעת הסגר, כמו ארוחות משפחתיות, הכנה ובישול של אוכל בבית, צמצום אכילת "ג'אנק פוד" וכו'. על אף האתגרים שהיו בחודשיים האחרונים, הסגר הכריח אותנו לאכול יחד ולצרוך יותר מזון ביתי, שני הרגלים חשובים למדי שכדאי מאד לאמץ. ארוחות משפחתיות קשורות לשיפור הרגלי האכילה של ילדים ואף לבריאות נפשית טובה יותר של מתבגרים. צריכה גבוהה של מזון מעובד הוכחה במספר רב של מחקרים כקשורה עם מחלות רבות כמו סוכרת, השמנה, כבד שומני ועוד. אין צורך, וכנראה גם זמינות, לאכול כעת את כל הארוחות יחד, אך אפילו תוספת של ארוחה משפחתית אחת או שתיים (בהשוואה למספר הארוחות שהתקיימו טרם הקורונה) היא חשובה ומשמעותית. נסו בארוחה זו להגיש אוכל טרי וביתי כמו ירקות, קטניות, ביצים, מוצרי חלב לא ממותקים ודגנים מלאים. מזונות אלה עשירים בוויטמינים, מינרלים, אשר מסייעים לחיזוק מערכת החיסון, וסיבים תזונתיים אשר חשובים בין היתר לפעילות תקינה של מערכת העיכול.

דנה איבנקובסקי-וכקמן

אל תגידו יום יבוא, הביאו את היום

אין דרך נעימה לומר זאת- אנחנו לא זזים מספיק, בטח ובטח בתקופת הסגר. רבות דובר על חשיבות הפעילות הגופנית, הן ברמה הפיסיולוגית והן ברמה הפסיכולוגית. פעילות גופנית מורידה רמות סטרס, מפחיתה תהליכים דלקתיים בגוף, תורמת לוויסות סוכר ומשקל וגם מעלה את החוסן הנפשי. סיבות למה לא לבצע פעילות גופנית תמיד יהיו ודחייה של תחילת הפעילות למועד אחר (אחרי הסגר/אחרי החגים/בקיץ/בחורף וכו'...) היא עקב אכילס של כולנו. הדרך הקלה ביותר היא פשוט לקפוץ למים, לא חייבים לקפוץ ראש ישר לעמוקים ולקוות לא לטבוע, עדיף להתחיל ב"קטן" ובהדרגה: לצאת להליכה קצרה בחוץ כעת כשכבר ניתן, אפשר להאזין תוך כדי תנועה לתכנים מעשירים, מצחיקים או סתם נעימים שיעבירו את הזמן ויסייעו בהסתגלות. אפשר לבצע אימון קליל בבית (יש המון אופציות דיגיטליות היום), לקפוץ בחבל עם הילדים וכו'. שבצו "זמן פעילות גופנית" בלוח הזמנים שלכם, התחילו ממש מהיום וזכרו שגם מעט עדיף על לא כלום. הצהירו לקרובים אליכם (בן או בת זוג/הורה/ילד/חברה) שהיום זה היום ובקשו מהם לעודד אתכם, ואולי גם להצטרף אליכם, במידת הצורך.

לעולם בעקבות השמש

נצלו את מזג האוויר הנעים וצאו החוצה! השמש חשובה לייצור ויטמין D שככל הנראה נפגע בעת תקופת הסגר. ויטמין D חשוב לבריאות העצם במיוחד לגיל המבוגר. הוא נוצר באופן טבעי על ידי הגוף בחשיפה של כ 15 דקות לשמש. מקורות תזונתיים לוויטמין D הם דגים (למשל אמנון, סלמון), מוצרי חלב מועשרים וביצים. הקפידו על צריכה של שתי מנות דג לפחות בשבוע ובמידת הצורך התייעצו עם הרופא שלכם על תיסוף.

הסתכלו על חצי הכוס המלאה

בואו נעשה תרגיל קטן, פתחו את הטלפון שלכם והסתכלו על התמונות שצילמתם בזמן הסגר. קרוב לוודאי שמהמסך מביטות אליכם פנים מחייכות המעידות על רגעי אושר קטנים או גדולים. הנטייה הטבעית להנציח רגעים חיוביים יכולה לעזור לנו גם באכילה. כשאתם בוחנים את האכילה שלכם, התמקדו בבחירות המוצלחות שעשיתם לאורך היום, למשל כאשר בחרתם להשאיר את הביס האחרון בצלחת כי הרגשתם שאתם כבר שבעים, כאשר זיהיתם שמשעמם לכם ולכן בחרתם לעשות משהו אחר או שבחרתם לחתוך סלט ירקות כתוספת לארוחת הצהריים. כל הצלחה קטנה שנוספת לסל מטה את כיוון המאזניים לחיובי ומגבירה את המוטיבציה שלנו להתמיד בהתנהגות הרצויה.

מים בששון

בלי לשים לב אנחנו כבר בפתיחת הקיץ, הימים מתחממים והצורך בשתייה עולה. הקפידו להסתובב עם בקבוק מים אישי ולשתות במהלך היום. אם אתם רוצים "לגוון" ניתן להוסיף פלחי נענע ולימון ליצירת מים מרעננים, פלחי מלפפון למים מרגיעים או תפוח וקינמון למים אקזוטיים. ניתן לשווק את המים בשמות הללו גם לילדים, ייתכן מאד שזה יגביר את הרצון שלהם לשתות.

 צילום אילוסטרציה Shutterstock

מה צופן לנו העתיד? איננו יודעים האם יהיו שינויים נוספים בעתיד, וחוסר הוודאות עדיין אופף אותנו. התמקדות בדברים שבשליטה שלנו וחיזוק "האני מאמין" בנוגע לאוכל ובכלל, יכולים ליצור עבורנו אי של שקט. התמקדות בהרגלי אכילה (כמו מתי ולמה אני אוכלים) במקום בדקדוק קפדני על מה אנו אוכלים, עשויה לעזור לנו לשמור על דרך המלך גם בעת מציאות משתנה. ההקשבה לגוף, לתחושות רעב ושובע, אכילה נינוחה והקפדה על פעילות גופנית הם אבני דרך ששווה לאמץ. כשאלה יציבים ומבוססים היטב, סערות (כמו קורונה או תקופות לחץ אחרות) יבואו ואולי יגרמו לנו לסטות קצת מהדרך אך החזרה לשביל הזהב תהיה מהירה וקלה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



setImageBanner('6d3098e4-2062-4eb7-9557-cc00bbd1da13','/dyncontent/2020/5/6/b5df0947-70f5-4445-a238-66a24d249916.gif',10622,'',525,78,false,36412);
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה