"אם פגעת בו – אז אתה אשם": קבצני הכביש שמסכנים את הנהגים בבאר שבע

$(function(){setImageBanner('7b32a5ed-cf31-4034-a4b2-f9270e16d2a6','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

דודו הראל מבאר שבע עבד כנהג מסחרית בעיר ונתקל רבות בקבצני כביש. לאחר שריצה עשרה חודשים בכלא בגין דריסת הולך רגל, הוא קורא לטפל בקבצנים שעומדים בכבישים ומסכנים את עצמם ואת הנהגים "בגלל קבצנים שמתפרצים לכביש - אתה יכול לאבד הכל. איפה המשטרה?"

אנחנו נתקלים בהם לא מעט בכבישים. הם עומדים באמצע הכביש הסואן, רכבים חולפים על פניהם במרחק סנטימטרים, ובכל זאת הם ניגשים לכל רכב ורכב, בגשם ובחום, אוספים שקל ועוד שקל כדי לקנות לעצמם את המנה היומית. מחד, הם מסכנים, שחוו מצוקה פיזית ונפשית שדרדרה אותם לרחוב, לרוב במעורבות של סמים ואלכוהול. אך בסופו של יום, הקבצנים שמתפרצים לכבישים מסכנים לא רק את עצמם, אלא גם את הנוסעים והנהגים.

כך מסכנים קבצנים את עצמם ואת הנהגים בבאר שבע, אחד המקרים אף תועד אמש (18.10.17):

-

בסרטון נשמע קולו של דודו הראל, בן 41 מבאר שבע, שעבד בעבר כנהג מסחרית ונסע במשך שעות בכבישי העיר. בקבצנים היה פוגש בצמתים ולעתים גם בכבישים סואנים. דודו אף תיעד מקבץ נדבות העומד באמצע הכביש הסואן, ומסכן לא רק את עצמו, אלא גם את הנוסעים.

"חייב לקחת בשתי ידיים את העניין הזה ולמגר אותו" אומר דודו. "הקבצנים מתפרצים לכביש לבקש שקל ועוד שקל, ומסכנים את הנהגים והנוסעים. אחר כך, אם אתה פוגע בו, אתה אשם".

דודו עצמו איבד את עבודתו כנהג לפני כשנתיים, לאחר שפגע בהולך רגל בן 71 שחצה באור אדום בשדרות רגר בשעה 05:30 בבוקר. בעקבות התאונה נהרג הולך הרגל, אהוד ליבנה בן 71 ז"ל, ועל הראל נגזר עונש של 10 חודשי מאסר. בכתב האישום נגדו נכתב כי דודו נסע במהירות מופרזת וכי היה לו שדה ראייה רחב המאפשר לראות את המנוח חוצה את הכביש, טענות להן הראל מתנגד בתוקף עד היום. בית המשפט כאמור הכריע בעונשו.

מאז שסיים לרצות את עונשו, מתקשה דודו להתפרנס, עובד בשתי עבודות, האחת כעובד קבלן במפעל, והשנייה כסבל בהובלות. מדי שבוע הוא נתקל בקבצני כבישים, וקורא לשים לכך סוף, כדי שנוספים לא יאלצו לאבד את חייהם, לא קבצנים, ולא נהגים. "אני פגעתי בהולך רגל שחצה באור אדום והוא נהרג, ואני מצטער על כך מאוד, אבל זה יכול לקרות לכל נהג כשמתפרצים לו לכביש".

על הקבצנים הוא אומר "קבצן אחד כזה יכול להרוס משפחות שלמות, הגיע הזמן שמשטרת ישראל יוציאו משם את הקבצנים. תשמרו על עצמכם ותפתחו את העיניים בכבישים, כי לי נהרסו החיים בשנייה אחת".  


-

מה ניתן לעשות כדי לטפל בקבצני הכבישים בבאר שבע?

באחריות משטרת ישראל לאכוף את פשיטת היד של הקבצנים. בשנת 2014 אף ערכה המשטרה בשיתוף עיריית באר שבע מבצע נרחב נגד קבצנים בעיר, והביאו למעצר והגשת כתבי אישום נגד מספר קבצנים. הבעיה היא שבהיעדר פיתרון רווחה קבוע, הקבצנים נעצרים לזמן מה ולאחר מכן שבים לרחובות ולכבישים. ברגע אחד של היסח דעת, אותם קבצנים שעומדים באמצע הכביש עשויים להיפגע מרכב חולף, וכך גם הקבצן, וגם הנהג, ישלמו מחיר כבד.

במשטרה מסבירים כי "כאשר מתקבל דיווח על פושטי יד נשלחת במיידית ניידת למקום. כוח שיטור דואג להוציא את הקבצנים מהכבישים וניתנים דוחות על פשיטת יד. במקביל נוצר קשר עם שירותי הרווחה. במשטרת ישראל מבינים את חשיבות הטיפול בפושטי היד בכבישים מתוך דאגה להם ולמשתמשי הדרך האחרים ודואגת לאכוף זאת בהתאם".

בעיריית באר שבע מסבירים כי: "הקבצנות, כידוע, היא תופעה חברתית של אנשים אשר מסיבות כלכליות ואחרות, פושטים יד ומבקשים עזרה כלכלית המתבצעת בעיקר בצמתים. באגף הרווחה בבאר שבע, מוכרים ומטופלים מספר מצומצם של קבצנים הסובלים מבעיות אישיות שונות. כל מידע המתקבל באגף הרווחה על מקבץ נדבות זוכה לטיפול וסיוע מהיר של הגורמים המקצועיים, דבר שהביא בשנים האחרונות לירידה דרסטית במספרם, בצמתים וברחובות העיר".

-

בעירייה ציינו כי "קבצן, במידה ומוגדר גם חסר בית, מוצע לו להתפנות לבית חם של דרי רחוב, המציע דיור וצרכים בסיסיים, בהם תהליך לשיקום וגמילה. בידי אגף הרווחה אפשרות לטיפול לשיקום, כאשר התערבות תעשה אך ורק בהסכמת האיש. יש לציין, שלא ניתן לחייב קבצן לקבלת טיפול או להרחיקו מהאזור שבו הוא שוהה וזאת במידה שאינו גורם להפרעה לציבור ומסכן את שלומם.

בעירייה סיכמו כי "הטיפול בתופעת הקבצנים ברחבי הארץ, נעשה בעיקר ע"י גורמי אכיפה ובסיוע של שירותי הרווחה. עיריית באר שבע תמשיך באמצעות כל הגורמים המקצועיים לסייע לקבצנים ולפנותם מהצמתים".

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('d0dcd349-7671-48d1-9612-8abc7f90b6fa','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה