קהילה משותפת: בית הספר הדו לשוני מתרחב ופותח שנה חדשה

$(function(){setImageBanner('841f88b1-cda1-429a-a0e6-0b90bb711cc8','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

מעל ל-300 ילדים, יהודים וערבים יחדיו, יפתחו את השנה בבית הספר הדו לשוני של עמותת "הגר". לאור הביקוש הרב, העמותה הרחיבה את פעילותה ומנסה לתת מענה לילדים שרוצים להתחנך סביב ערכים של רב תרבותיות ושוויון.

-

עמותת "הגר" מפעילה כבר במשך עשור את בית הספר הדו לשוני בבאר שבע, בו ילדים יהודים וערבים לומדים יחד במסגרת חינוכית משותפת. זהו מקום יחיד מסוגו בדרום, מקום בו נפגשות תרבויות, דתות ושפות וילדים משני המגזרים מתחנכים יחדיו על בסיס ערכי כבוד, שוויון, קבלת השונה ורב תרבותיות. מוסדות החינוך של העמותה פועלות כמוסדות חינוך ממלכתיים דרך עיריית באר שבע. "לפני עשר שנים קבוצה של משפחות וחברים שהכירו אחד את השני הגו את הרעיון. ועכשיו הביקוש לצערנו עולה על ההיצע. עוד ועוד אנשים רוצים להצטרך למסגרת הזו, גם יהודים וגם ערבים... אנשים שהמסגרת המשותפת נכונה להם", מספר איל אלכסנדר, רכז הקהילה בעמותה.

-

עד השנה בית הספר פעל עם כיתה בכל שכבה, מא' ועד ו', וגן ילדים ופעוטון, אך הביקוש עלה ועמותת "הגר" פעלה בהתאם. בפתיחת שנת הלימודים הקרובה, בעוד מספר ימים, במוסד הדו לשוני יהיו פעוטון, גן רב גילאי לילדים בני  3-5 עם 91 ילדים לעומת 48 בשנה שעברה, למשל. גן טרום טרום חובה (גילאי 3-4) וגן טרום חובה (גילאי 4-5). בנוסף, תהיה הכפלה של החטיבה הצעירה בבית הספר, כלומר, יהיו שני גני חובה (גילאי 5-6) ושתי כיתות א', בנוסף לכיתה בכל שכבת גיל, כששם יהיו 205 תלמידים. משמעות ההתרחבות היא שבסך הכל 331 ילדים יפתחו את השנה בבית הספר בכל המסגרות לעומת 236 בשנה שעברה, חצי מהם יהודים וחצי מהם ערבים, כשהם לומדים ומתחנכים בשתי השפות- עברית וערבית.  איל מחדד: "אנחנו מקפידים לשמור על איזון, גם ככל האפשר בין בנות לבנים. אנחנו עובדים בשלושה קמפוסים נפרדים. הגנים נמצאים בשכונה ה', קמפוס בית הספר בשכונה ג' ופעוטון שמחולק לגדולים וקטנים גם בשכונה ג' ".

-

הייחודיות של המסגרת

"לפני עשר שנים רוב האנשים היו סקפטיים כשרק התחלנו... אמרו שאין לזה צורך בעיר. ועכשיו פתאום המסגרת הולכת וצומחת. בעיני החינוך המשותף הוא העתיד, הוא טוב יותר לכולם ואנחנו נמשיך ונגדל", משתף איל. רק לפני חודשיים נערך אירוע חגיגות העשור להקמת העמותה, בנוכחות נציגי עיריית באר שבע וראש העיר, רוביק דנילוביץ'. בעמותה מבינים שיש צורך בצמיחה גדולה עוד יותר, כשהם מזהים את הצורך בחטיבת ביניים משותפת, למשל. "לפתוח חטיבת ביניים זה שונה מבית ספר יסודי, זה להקים מסגרת חדשה. במסגרת היסודית אתה פשוט יכול לצמוח, עולה בשנים. ובכיתה ו' אתה לא יכול פשוט לעלות לכיתה ז', צריך אישורי משרד החינוך וזה קצת יותר מורכב", מסביר איל. יחד עם זאת, הוא מדגיש את התמיכה מצד העירייה והחשיבות שהיא רואה במסגרת המשותפת. "גם אנחנו וגם עיריית באר שבע מבינים את הצורך שיש לזה. אבל כדי לצמוח לחטיבת ביניים אנחנו מבינים שגם צריכים להתחיל מהתחתית וליצור בסיס לימודי מגילאים קטנים כדי לממש בסופו של דבר את השאיפות הללו".

-

איל מספר, מחווייתו האישית כסטודנט, על המפגש באוניברסיטה עם סטודנטים ערבים. הוא מסביר שלאורך החיים המפגש הזה לא קורה הרבה בתוך מסגרת לימודית ואין את האינטראקציה הזו. "זה לא מרגיש לאף אחד טבעי התקשורת הזו, כי כל החיים שמעת, סיפרו לך... ואז פתאום כאילו בסוף הסטודנטית הערבייה היא בדיוק כמוך והיא מסתכלת שאת בדיוק כמוה. אבל עדיין אין את האינטראקציה הזו, ואנחנו מאמינים שאם אתה בונה את האינטראקציה מגיל צעיר, בהמשך הדרך זה יהיה הרבה יותר טבעי". הוא מוסיף ואומר שאם אתה מתחיל את החינוך המשותף מגיל צעיר הרבה יותר קל אחר כך לנפץ את החומות. "גם אצלנו בבית הספר, אנחנו לא מעלימים את ההבדלים, להיפך. אנחנו נותנים מקום לכל אחת מהזהויות. לכל אחד יש את הזהות האופיינית לו והייחודיות שלו ופשוט מבינים שהזהויות הן לא מפריעות להתחנך יחד, אלא הן רק מפרות אחת את השנייה", הוא מוסיף.

-

אז מה תרצה לאחל לכל הילדים שיתחילו את השנה ביום שישי הקרוב?

"אני רוצה לאחל לכל התלמידים בבאר שבע- שילמדו ויכירו טוב מאוד קודם כל את מי שהם ואת המקום ממנו הם באים. ומהמקום הזה יסתכלו גם על האחר ויעמידו עצמם לפעמים גם במקום של האחר. שידעו שכולם יכולים לחיות יחד וזה הרבה יותר כיף, נעים, מעניין וצבעוני כשכל אחד בא מהמקום שלו. שתהיה לכולם שנה טובה ושישמרו על עצמם".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('34cc6d34-68b8-405d-b647-e612e3c9a206','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה