באר שבע 2030: מה צופן העתיד לעיר באר שבע?

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('90c47046-7158-4cb9-b06f-8a6190a9c3de','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,33754,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('90c47046-7158-4cb9-b06f-8a6190a9c3de','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,33754,'Image','');},7]]);})

פינוי בינוי בשכונות הוותיקות, תחבורה ציבורית נגישה, רכבת קלה, תעסוקה רחבה, בית חולים חדש, מוקדי בילוי ופנאי ומרכזי מסחר ברחבי העיר. ריאיון בלעדי עם טל אל-על, סגן ראש העיר ומחזיק תיק ההנדסה בעירייה על התוכניות וחזון העתיד של מטרופולין באר שבע.

באר שבע מתפתחת בשנים האחרונות באופן חסר תקדים והופכת להיות מטרופולין המרכזת לתוכה מאות אלפי תושבים מרחבי הארץ. כחלק מתהליך ההתפתחות מוקמות בעיר שכונות חדשות ומוקדי מסחר חדשים, אך במקביל בבאר שבע קיימות שכונות וותיקות, בהן צריך לבצע שינוי מן היסוד.

-

עיריית באר שבע הפקידה השבוע בוועדת התכנון המחוזית את תוכנית המתאר לעיר באר שבע לשנת 2030. תכנית מתאר היא השלד התכנוני של העיר בה העיר מתפתחת בכל ההיבטים: תעסוקה, תעשייה, תחבורה, דיור, השכלה, בריאות, חינוך, פנאי ותרבות. על התוכנית עמלו רבות בעירייה למעלה משנתיים ארוכות.

בשל התוכניות הרבות, קיימנו ריאיון בלעדי עם טל אל-על, סגן ראש העיר ומחזיק תיק ההנדסה בעיריית באר שבע, ובנוסף האדם העומד בראש וועדת התכנון והבנייה, כדי לשמוע ממקור ראשון מה צופן העתיד לעיר באר שבע.

מה כוללת תוכנית המתאר של עיריית באר שבע?

"התוכנית שמה דגש מרכזי על עיבוי השכונות הקיימות ובדגש על ציפוף השכונות הוותיקות והעיר העתיקה" מסביר טל אל-על. "התוכנית מחלקת את העיר לעשרים ושישה מתחמים שונים, כאשר לכל מתחם נבנתה תוכנית מתאר משלה המפרטת את אופי המתחם, אילו רמות צפיפות מתוכננות בו, וכן השטחים המתוכננים למגורים, פנאי, מסחר או תעשייה".

כיצד ניסיון העבר מוביל אתכם אל העתיד?

"בעבר באר שבע נבנתה כמו עיר גנים באווירה כפרית, כל שכונה הייתה מרוחקת אחת מהשנייה והיה לה מרכז מסחרי וקולנוע משלה. היו הרבה שטחים ריקים וכדי לעבור משכונה לשכונה צריך לעבור מרחק גדול, הרגשה של ניתוק ולא של אורבניות".

התוכנית - פינוי בינוי בשכונות הוותיקות, התחדשות עירונית ויצירת רצף בין השכונות בעיר

"המטרה בתוכנית המתאר החדשה היא ליצור רצף בין השכונות הקיימות כדי לייצר את אותה תחושת אורבניות בתור עיר שמחוברת בכל שטחה. הדרך לעשות זאת היא לקדם פרוייקטים של פינוי-בינוי והתחדשות עירונית ברחבי העיר, בדגש על השכונות הוותיקות והעיר העתיקה". מסביר טל. "למעשה, מתוך 27,000 יחידות דיור מתוכננות בתוכנית המתאר, 16,000 יחידות דיור הן במרקמים הקיימים של השכונות הוותיקות".

טל אלעל ורוביק דנילוביץ' - "התוכנית שמה דגש מרכזי על עיבוי השכונות הקיימות". צילום מתוך עמוד הפייסבוק של אלעל

טל מדגיש כי ההתחדשות העירונית המתוכננת היא לא רק פיזית של בניינים, אלא קודם כל חברתית "השכונות הוותיקות עוברות תהליך מדאיג של התפוררות. פיזית מדובר בשכונות עם בניינים מתפוררים ותשתיות ישנות, וחברתית יש בהן אחוז גבוה של אוכלוסייה מבוגרת ומעט אוכלוסייה צעירה. המטרה היא להרחיב את קהל היעד ולהחיות את השכונות עם אוכלוסייה מגוונת ומשפחות צעירות".

מדוע אתה סבור שעיבוי וציפוף היא הדרך הנכונה?

"כל הערים הגדולות בעולם מונחות על פי עיקרון שצריך ליצור רצף אורבני מצד אחד, ולהקים תשתיות מצד שני. בתל אביב לדוגמה אנשים הולכים הרבה ברגל כי יש רצף והכל גדול, אבל גם יש להם את כל השירותים שהם צריכים קרוב אליהם והם לא צריכים לעבור מרחקים מאוד גדולים בשביל זה".

מה לגבי הכבישים בעיר? איך אתם מתכוונים להתמודד עם הצפיפות שאתם מתכננים ליצור?

"גם פה לא ממציאים את הגלגל, כל המודלים מראים שככל שאתה סולל יותר כבישים, ככה יש יותר רכבים וזה לא הפתרון. לסלול עוד נתיב זה כמו אקמול, זה יעיל רק לטווח הקצר. המטרה היא ליצור פיתרון לטווח הארוך על ידי שינוי הרגלי התנועה של התושבים מעיר בינונית בגודלה לעיר גדולה בה ההתנהלות היא באמצעות תחבורה ציבורית ולא על ידי רכבים פרטיים".

אתה רוצה לצופף את העיר ושהתושבים יתניידו עם תחבורה ציבורית, אבל עדיין קיימות בעיות בתחבורה הציבורית בעיר, כיצד אתם מתכוונים לשנות את זה?

"אחרי חודשים ארוכים של עבודה מאז כניסת "דן באר שבע" ויצירת תשתיות ומסופים ברחבי העיר, מתחילה עכשיו הפעימה השנייה של האוטובוסים. עכשיו ירגישו את הרפורמה שדיברנו עליה בתחבורה הציבורית כמו שצריך. הוספנו עשרות תחנות אוטובוסים, עם קווים שעוברים ברחבי העיר ומטרתם לתת מענה לתושבים להגיע למחוז חפצם. תוכנית המתאר כמו שאמרתי הולכת לחבר את השכונות בעיר והעמוד המרכזי שעליה היא עומדת להישען היא התחבורה הציבורית".

בעבר דובר על רכבת קלה, מתי נראה רכבת קלה נוסעת בבאר שבע?

"זה עניין של ביקוש וכמות האוכלוסייה. כרגע לא יודעים מתי זה יוכל להתבצע, אבל מה שכן אנחנו יודעים זה שהעיר באר שבע הולכת לכיוון של עיבוי וציפוף של עיר גדולה, ומבינים שתחבורה ציבורית טובה היא קריטית בה, הרכבת הקלה תקום בבוא היום".

בית החולים סורוקה בתפוסה מלאה, כיצד תוכנית המתאר מתייחסת לעובדה זו? 

"תוכנית המתאר מייעדת שטח של 1,000 דונם להקמת בית חולים שני במבואה המזרחית של העיר יחד עם מתחם תעסוקה תומך בית חולים" הסביר טל. 

דיברת גם לגבי מסחר, תעסוקה ותעשייה. האם באמת צריך כל כך הרבה שטחי מסחר בבאר שבע?  

"חשוב להפריד בין הדברים". הדגיש טל. "תוכנית המתאר בולמת הקמה של עוד קניונים ומרכזי קניות גדולים ועוברת למסחר מלווה רחוב. המטרה היא להקים בניינים שהקומה הראשונה שלהם מיועדת למסחר, ובנוסף להקצות גם מתחמים למשרדים ומגורים. חשוב לנו לחזק את העסקים הקטנים".  

"בנוסף צריך להבין שיש מתחמים כמו ה"ישפרו פלאנט" או ה"סינמה הסיטי" שנבנה בימים אלו שהם מתחמים שהם ברובם מיועדים לבילוי ופנאי ולא למסחר קלאסי כמו מרכז "ביג" או ה"גרנד קניון". אמנם משולבים בהם חנויות אבל עיקר השטח מיועד לבילוי ופנאי".  

גם תחום התעסוקה והתעשייה צפויים להתרחב, מסביר אל-על "צפויים להיות מוקמים בעשרות השנים הקרובות 1.2 מיליון מ"ר לתעשייה ו-667,000 מ"ר לתעסוקה מתקדמת".

כיצד אתה חוזה שתוכנית המתאר החדשה תשפיע על העיר באר שבע?

"עד 2030 באר שבע צפויה לגדול ב-65,000 תושבים. ההתפתחות הזו מגיעה עם כל המשמעויות הנלוות - שירותי מסחר, תחבורה ציבורית, רחובות הומי אדם, כמו שעיר צריכה להיות. בנוסף, ינתן דגש לשטחים מטופחים ברחבי העיר. לדוגמה, מצפון לשכונת רמות שטח שהיה מיועד ל-17,000 יחידות דיור יוקצה לטובת יער ושטחים פתוחים וירוקים". 

טל סיכם ואמר: "המטרה של תוכנית המתאר היא לשנות את קו האופק של באר שבע, עם בניינים גבוהים, תחבורה ציבורית טובה, שירותים חברתיים טובים ושטחים ירוקים. החזון שלי הוא שבאר שבע תהפוך להיות מטרופולין עוצמתית ויוקרתית כמו כל עיר גדולה בעולם".



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('c2141f98-3a1b-474f-8940-eb2201cdb73a','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33757,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה