פה שמור הכלב

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('bb0c7956-c074-4d8b-aa3a-91a97feca4b3','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,33920,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('bb0c7956-c074-4d8b-aa3a-91a97feca4b3','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,33920,'Image','');},7]]);})

מקרי המוות כתוצאה מהתייבשות וחום, לא פוסחת על ההולכים על ארבע. אז איך לזהות במצוקה של בעל חיים בחודשי הקיץ החמים? ד"ר מיכאל, וטרינר מומחה בקופת החולים"מרפאט" מסביר על התופעה וכיצד ניתן למנוע אותה * תתפלאו: אפשר להגן עליהם עם שמן שיזוף, להכין להם נעליים מיוחדות וגם לצ'פר אותם בארטיק.

ד"ר מיכאל אושמירסקי

כוויות שמש, התייבשות ואף מכת חום. הקיץ מתקרב בצעדי ענק ועימו הסכנות לבעלי החיים הרבים, המשלמים מחיר רפואי כבד בעת העונה החמה. אנחנו חיים במדינה לוהטת, ובאותה מידה שאדם או ילד עלול להתייבש ולסבול ממכת חום, גם חברו הטוב מצוי בסכנה בקיץ. ההבדל העיקרי הוא שהכלבים, בדומה לתינוקות, לא בדיוק יכולים לשתף אותנו במצוקה שלהם כשהם מצויים בסכנה. לפעמים אנחנו לא מזהים את הסכנה, כשהכלב שוכב על הרצפה, מותש מהחום ומתנשף בכבדות. בעוד שבני האדם יכולים לקרר עצמם באמצעות שתיית מים, מיזוג וכניסה למקומות מוצלים, הכלבים מתקשים בצינון עצמי.


להלן פירוט הסכנות:

כוויות שמש:

בעונת הקיץ אנו מקפידים לחבוש כובע ולמרוח קרם הגנה מפני השמש – ומה לגבי בעלי החיים שלנו? כשם שאנו נכווים בעת שהות ממושכת תחת השמש הארץ ישראלית הקופחת, כך גם הכלבים. כלבים בעלי פרווה בהירה ודלילה חשופים יותר מהשאר לסכנת כוויות לאורך עורפם וגבם.

בחרתם שכן לצאת ליום של כיף בשמש עם הכלב שלכם, אך אתם חוששים שהוא יכווה? ישנו פתרון פשוט שיוכל למנוע מכלבכם כוויה צורבת, מגרדת ומכאיבה – קרם הגנה מפני קרני השמש המיועד לתינוקות.

קרני השמש אינן היחידות שעלולות לגרום לכלבכם כוויה. דמיינו את עצמכם פוסעים יחפים ביום שמשי על כביש אספלט לוהט – ממש כמו פאקיר הודי שמתהלך על גחלים לוחשות. נשמע כמו חוויה מכאיבה, הלא כן? כך בדיוק מרגישים הכלבים שלכם כשהם צועדים לצידכם על גבי מדרכה או חול ים ביום חם. כריות האצבעות נכוות כשהם הולכים על גבי משטחים חמים. ולא רק, במידה והכלב מתיישב לנוח על פני משטח חם, עלולות להיווצר כוויות באיזור הבטן, הגפיים ושק האשכים.

אז מה ניתן לעשות? ראשית. רצוי להימנע ליציאה עם הכלב בשעות החום הכבד. במידה ואין הדבר נמנע, נשתדל ללכת בצל. תתפלאו, אך ישנן נעליים עבור כלבים, והן נועדו למנוע בדיוק את המצבים בהם המשטח חם מידי להליכה.

התייבשות ומכת חום:

חם, אנחנו מזיעים, תהליך טבעי שמסייע לגוף שלנו שווסת את הטמפרטורה ולצנן את הגוף. לא הרבה אנשים יודעים, אך כלבים אינם מזיעים. הדרך המוכרת שלהם לצנן את גופם היא הלחתה – נשימה מהירה מהפה עם הלשון בחוץ. הבעיה היא שזו אינה הדרך האידיאלית והיעילה ביותר לצינון הגוף, במיוחד בחום המאפיין את ארצנו. חשוב לציין כי בתהליך ההלחתה הכלב מרייר ומאבד נוזלים.

על מנת לאפשר לכלב להלחית בצורה יעילה ומקסימלית, יש להקפיד כי הוא אינו עם מחסום פה שמגביל אותו. רצוי לעשות שימוש במחסום רשת מאוורר שיאפשר לכלב לפתוח את פיו ולהוציא את לשונו. שימו לב שהמחסום אינו סגור ואדוק מידי. כמובן הסירו את המחסום מידי פעם ותאפשרו לכלב לשתות. יש לאפשר לכלב גישה בלתי מוגבלת למי שתייה ולדאוג כי ישהה במקום מוצל, במיוחד בשעות הצהריים בהן השמש ישירה ועוצמתית.

רצוי להימנע מפעילות פיזית מאומצת, מריצות, משחקים והליכות ממושכות – משום שכלבנו אינו מסוגל לווסת את טמפרטורת גופו בצורה יעילה כמונו. הדבר נכון לגבי כל הכלבים, אך במיוחד עבור כלבים מגזע פחוס אף (פקינז, פאג, בולדוג, בוקסר ודומיהם), גורים צעירים, כלבים מבוגרים, כלבים שסובלים מבעיות רפואיות, כלבים שסובלים מעודף משקל וכלבים בעלי פרווה כהה מאוד שגופם מתחמם במהירות.

אם כבר נוצר מצב שהכלב שלנו התאמץ ונחשף לשמש, נקפיד לאפשר לו לנוח ולהסדיר נשימה, נדאג לתת לו לשתות שתייה מרובה ונבדוק שהוא מתאושש כראוי. הגבול בין התייבשות למכת חום הוא גבול דק, ויש לשים לב לסימני ההתראה בתשומת לב ייתרה.

איך נזהה כלב שסובל ממכת חום?

הסימנים יגיעו בשלבים, בשלב הראשוני יראה הכלב מאוד חסר מנוחה, עצבני ולא שקט. לאחר מכן, נבחין כי הכלב מלחית, מרייר ונושם בקצב מוגבר מאוד, בניסיון להוריד את טמפרטורת גופו. בשלב זה נבחין בכלב שנראה חלש במיוחד, חסר שיווי משקל ויציבות, נפול. כלב שריריות הפה שלו מקבלות גוון אדום כהה – סגלגל. ייתכנו גם הקאות ושילשולים רגילים או דמיים, פרכוסים ואף מעבר למצב קומה. במידה ונמדוד רקטאלית את חום גופו של הכלב, הטמפרטורה תצביע על 40 מעלות ואף יותר, כאשר חום גוף נורמטיבי בכלבים הוא עד 39 מעלות.

חשוב מאוד – אם כלבכם שהה במקום חם ומפגין אחד מסימנים אלה, מדובר במצב מסכן חיים שמחייב טיפול רפואי מיידי.

עד למתן סיוע רפואי, יש להרחיק את הכלב ממקור החום (מכונית סגורה, מקור שמש ישיר) ולהניחו במקום מוצל וממוזג. יש לנסות להוריד את טמפרטורת גופו, על ידי הרטבת פרוותו – אך לא על ידי מים קרים מידי או קרח. יש לכוון מאוורר לכיוון הכלב, דבר שיסייע בהורדת חום גופו, לצד הרטבתו והנחת מגבות רטובות על בטנו, מפשעתו וצווארו. יש לאפשר לכלב לשתות, אך להימנע מלהכריח אותו לשתות, שמא יחנק.

מהו הטיפול במקרה של מכת חום?

חשוב להדגיש כי מכות חום מהוות סכנת חיים וכי סיכויי התמותה ביממה הראשונה מגיעים ל50%! מכת החום משפיעה על כל מערכות הגוף – הדם, הכליות, הריאות, המוח, הלב ועוד. מכיוון שהנזקים נגרמים בקנה מידה נרחב וכלל מערכתי, הסכנה גדולה.

עם הגיעו לווטרינר, יעבור הכלב סדרת בדיקות, בהן מדידת חום הגוף, לקיחת בדיקות דם (על מנת לבדוק אילו איברים ומערכות ניזוקו ולאמוד את מידת הנזק). הכלב יקבל נוזלים באינפוזיה ותרופות שיותאמו בהתאם לאיברים שניזוקו. במידת הצורך תינתן פלסמה וטיפול תומך למערכת הנשימה, העיכול והשתן. הכלב יהיה תחת ניטור מדדיו החיוניים, תוך מעקב והשגחה צמודה של הוטרינר המטפל. ככל שהכלב מופנה לטיפול רפואי מהר יותר, כך סיכויי הישרדותו עולים. על כן יש חשיבות גדולה לפנות במהירות האפשרית כל כלב שחשוד כסובל ממכת חום למרפאה וטרינרית.

 

איך נסייע לכלבנו לצלוח את הקיץ בהנאה ובבטחה?

נימנע מפעילות מאומצת. נרבה לשהות בצל ונימנע מחשיפה ממושכת לשמש. נקפיד שלא לחסום את פיו של כלבנו, על מנת שיוכל להלחית כראוי. נאפשר לכלב גישה ישירה למקום שבו יש מי שתייה ולמקום רביצה מוצל וממוזג. נמרח את הכלב בקרם הגנה מפני השמש כאשר אנו יוצאים החוצה, ונקפיד להגן על כפות רגליו על ידי נעליים מיוחדות לכלבים.

טיפ קטן – רוצים לפנק את הכלב בקרטיב ביתי וטבעי ביום חם? ניתן להקפיא ציר מרק עוף טבעי (ללא אבקת מרק עוף) או חטיפים, עם מעט מים בכוס חד פעמית, ולצ'פר את הכלב במזג האוויר הלוהט.

  • ד"ר מיכאל אושמירסקי, עובד במרכז וטרינרי אורטו-פט בבאר שבע, והוא חבר בהסדר קופת החולים "מרפאט"

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('2fe6a9d4-9f6a-4ded-a3ce-b05e1d090972','/dyncontent/2024/3/17/a7a9b135-4a9e-4155-bd24-72abff96bf88.jpg',17627,'מכללה טכנולוגית 0324 אייטם',525,78,true,33922,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('2fe6a9d4-9f6a-4ded-a3ce-b05e1d090972','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,true,33922,'Image','');},7]]);})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה