צבע לחיים

$(function(){setImageBanner('3968ebd5-0fcb-4390-a6cf-ac90bd623069','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

יוזמה חדשה ומבורכת מטעם ארגון הילל, הפועל באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע, הולכת לפתוח אותנו לסיפורים המשמעותיים שמבעד לעדשת המצלמה. כחלק מפרויקט "מסע בעקבות", בו סטודנטים פעילי הארגון טסים למדינות מזרח אירופה, נוצרה היוזמה "צבע לחיים", בה תמונות של משפחות ששרדו את השואה יעברו שחזור דיגיטלית וצביעה, ובכך יונגשו לדור העתיד.

התמונות שהביאו עמם ניצולי השואה מברית המועצות לשעבר ומזרח אירופה הן בשחור לבן, שחוקות ובלויות. מיכל מדבד, סטודנטית באוניברסיטת בן גוריון ופעילה בארגון הילל, מבינה את החשיבות שבשמירת הזכרונות המצולמים ממבט קרוב. "לסבתא שלי, שהיא ניצולת שואה בת 90, יש בסך הכל תמונה אחת מהעבר שלה, מכיתה א', שקרובים רחוקים מסרו לה" סיפרה. "זה הדבר היחיד שיש לה. החשיבות שהיא מייחסת לתמונה הזו היא מאוד גדולה, זה גרם לי להסתכל אחרת על הדבר הזה- תמונה, שהיום הוא דבר כל כך טריוויאלי".

"זה גרם לי להסתכל אחרת על הדבר הזה- תמונה, שהיום הוא דבר כל כך טריוויאלי". תמונות שנאספו ע"י ניקו בן חיים

 

ארגון הקמפוס לסטודנטים יהודים הגדול ביותר בעולם, לו יש שלוחה גם באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע. ארגון זה מוציא לפועל במשך כל שנה פרויקטים רבים, שברובם עוסקים בזכרון השואה, אך בהקשרים ומזוויות שטרם נשמעו. אחד הפרויקטים בארגון הוא פרויקט המשלחות למזרח אירופה, שנקרא "מסע בעקבות", בשיתוף עם קרן "ג'נסיס", בסופו חברי המשלחת מארגנים בעצמם יוזמה קהילתית פרי יצירתם.

בחודש ספטמבר האחרון יצאה מיכל למשלחת לבלרוס ופולין דרך פרויקט "מסע בעקבות". בסוף הטיול פגשה מיכל את אביה בארצות הברית, שם הייתה להם שיחת אב ובתו, ממנה נולד הפרויקט "צבע לחיים". "אבא שלי סיפר לי על סרט פילם שיש לו מהחתונה עם אמא שלי, שהייתה לפני 30 שנה, ושמאז הם לא ראו את הסרט כי הוא עדיין בפילם וכיום אין איך לראות את זה".

יחד עם דימה בוריסקובסקי, גם הוא פעיל בארגון הילל שהשתתף במשלחת, הקימו השניים את יוזמת "צבע לחיים", בה יאותרו משפחות אשר מבקשות לשמר את זיכרונותיהן. שימור התמונות שעוברות מדור לדור, יעשה על ידי המרת התמונות הישנות וסלילי הפילם לקבצים דיגיטליים.

משתתפי מסע בעקבות. צילום: פולה אוברוצקי

"כך בעצם התמונות האלה יישארו והדורות הבאים יוכלו לראות אותן. הרבה פעמים יש למשפחות תמונות בעליית גג של הסבא וזה לא תמיד נגיש" אמר ניר (ניקו) בן חיים, רכז יוזמות חברתיות בארגון הילל. כמו כן, במסגרת הפרויקט יבחרו תמונות בשחור לבן שיש מאחוריהן סיפור מרגש, והן יעברו תהליך של צביעה במחשב- "לדור הצעיר קשה הרבה פעמים להתחבר לתמונה בלי צבע ובעצם כשמחזירים להן את הצבע אז התמונה מקבלת חיים ומשמעות אחרת".

איך היוזמה "צבע לחיים" מתחברת למטרות של ארגון הילל?

ניר: "ארגון הילל הוא ארגון שפועל בכל העולם ופותח פתח לכל מי שרואה את עצמו יהודי- הארגון רואה את זה בהגדרה מאוד רחבה, הוא נותן מקום ליהודים מכלל הזרמים. ארגון הלל דואג גם לפעילות חברתית וגם דואג לקהילה שבה הוא פועל, במקרה הזה אנחנו הילל בן גוריון אז אנחנו פועלים לטובת האוכלוסייה כאן באזור. דרך הפרויקט אנחנו רוצים להעלות את המודעות לסיפורים של משפחות יהודיות שהיו במזרח אירופה וברית המועצות בתקופת השואה ומלחמת העולם השנייה. לא תמיד נותנים מספיק במה לסיפורים שמאחוריי התמונות האלה".

ביום ראשון הקרוב (26.02) יחול יום המשפחה, שיהיה גם יום איסוף תמונות לפרויקט במשרדי הילל. "הפרויקט בא להזכיר לנו שלאנשים שחשובים לנו ולמשפחה שלנו יש סיפור שחשוב להעביר לדורות הבאים ואם אנחנו לא נספר אותו, הוא יישכח בסופו של דבר. כחלק מתהליך איסוף התמונות נתקלנו בהמון סיפורים מרגשים ומדהימים של אנשים וחלק מהרעיון של הפרויקט הוא לספר את הסיפורים האלו" אמר ניר.

כך בעצם התמונות האלה יישארו והדורות הבאים יוכלו לראות אותן. תמונות שנאספו ע"י פולה אוברוצקי

בסוף הפרויקט, בחודש מרץ, יבחרו מספר תמונות שיוצגו בתערוכה שתתקיים באוניברסיטת בן גוריון ובפאב "העתיקה" שבעיר העתיקה, ולאחר מכן תתקיים תערוכה נודדת של הפרויקט. כמו כן, תמונות נבחרות יעברו עיצוב גרפי ויודפסו כגלויות אשר ימכרו במחיר סמלי, כשההכנסות ממכירתן יוקדשו לעיבוי יוזמות "מסע בעקבות".

"הציפייה היא בעיקר להראות את התוצרים של הפרויקט לעיניי כל וליצור חשיפה שתגרום לכמה שיותר אנשים להבין ששחזורים של התמונות הם לא משהו שקשה לעשות" אמרה מיכל. "ככל שיותר אנשים יחשפו לתוצרים זה יצור יותר עניין והשפעה".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('b7d0bf7b-462a-4648-b569-c91b162f1ba9','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה