סרטן הגרון - כך תגבירו את סיכויי ההחלמה

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('2ceacbd9-8bfb-48c8-a851-e3da1f3cf346','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,33920,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('2ceacbd9-8bfb-48c8-a851-e3da1f3cf346','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,33920,'Image','');},7]]);})

מותה של אהובה עוזרי ז"ל, לאחר מאבק ממושך בסרטן הגרון, העלה את המודעות לגורמי הסיכון וחשיבות הגילוי המוקדם.
במלאת 30 למותה, ד"ר אבי חפץ כירורג ראש וצוואר, מסביר כיצד מאבחנים, מהם שלבי הטיפול ומי האוכלוסייה המועדת לחלות

מותה של אהובה עוזרי ז"ל, לאחר מאבק ממושך בסרטן הגרון, העלה את המודעות לגורמי הסיכון וחשיבות הגילוי המוקדם;

אז כיצד מאבחנים, מהם שלבי הטיפול ומי האוכלוסייה המועדת לחלות – המדריך המלא מאת ד"ר אבי חפץ, מנהל היחידה לכירורגיה ואונקולוגיה של הראש והצוואר, במרכז א.ר.ם אסותא רמת החיל.

הזמרת אהובה עוזרי הלכה לעולמה לאחר שנאבקה למעלה מ-15 שנה בסרטן הגרון. עוזרי ז"ל הייתה בת 68 במותה. בשנים האחרונות, למרות מגבלתה, המשיכה עוזרי להופיע בהרכבים שונים על הבמה, לנגן ולתקשר גם כאשר התקשתה לדבר, עד שנדם קולה.


סרטן הגרון הוא אחד מגידולי ראש-צוואר שמקורו בריריות הנקראות אפיתל רב שכבתי קשקשי, המצפות את מערכת הנשימה והבליעה העליונות – לשון, שפתיים, לחי, גרון, מיתרי הקול ובית הבליעה.

גילוי מוקדם והימנעות מגורמי הסיכון יגבירו את הסיכויים להחלמה מסרטן הגרון עד לכדי 95 אחוזים בשלבים מוקדמים. הגרון הינו מבנה המצוי בקדמת הצוואר ומשמש כשסתום בין הוושט לקנה. פעילות תקינה של מיתרי הקול מונעת מחלקיקי מזון להגיע לקנה ("יקדים קנה את הוושט").  הוא מכיל מיתרי קול אמיתיים ומדומים שתפקידם למנוע מעבר מזון לקנה. כמו כן, המיתרים אחראיים על דיבור תקין ועל פעולות כגון שיעול.

מהם גורמי הסיכון?

כ-200 איש מאובחנים מדי שנה כחולים בסרטן הגרון, מתוכם 85% גברים ו-15% נשים. סרטן באזור מיתרי הקול מתפתח בעיקר על רקע עישון סיגריות. מרביתם המכריע של הסובילים מסרטן גרון הינם מעשנים. עשן הסיגריות מכיל כמות גבוהה של חומרים מסרטנים הגורמים להתמרה של תא נורמלי לתא סרטני, וכך להתפתחות גידול סרטני פי 5 עד 15 אחוז לעומת אדם שאינו מעשן. גורם נוסף הוא שתיית אלכוהול בכמות מופרזת המעלה באופן משמעותי את הסיכון לסרטן הגרון, בעיקר במיקום פתח הוושט. עישון בשילוב אלכוהול אף מעלה עוד יותר את הסיכון (השפעה סינרגיסטית של שניהם דהיינו יותר מסכום הפעילות של כל אחד בנפרד).

השפעת החומרים במסרטנים על הרירית שמצפה את הגרון ומיתרי הקול הינה דרך שינוי בחומר הגנטי באחד התאים. שינוי זה גורם לתא להתרבות ללא הפסקה. בהדרגה ניתן לראות גדילתו של נגע טרום סרטני ובהמשך סרטן פולשני. השינוי הגנטי בתא עלול לקחת חלקיקי שניה אך התפתחות גידול ממאיר עלולה לקחת שנים רבות אחר אותו שינוי גנטי ראשוני. במרבית החולים- השלב הטרום סרטני לא מזוהה כלל והחולה מגיע כבר עם גידול סרטני.  

חייבים לציין שההשפעה של עישון ואלכוהול על הסיכוי לסרטן מתפוגגת עם הזמן- זאת אומרת שלאחר מספר שנים ללא עישון (תלוי בכמות ומשך החשיפה) החולה מפחית את סיכוייו לחלות בסרטן ומשווה אותו לאוכלוסיה הלא מעשנת.  לא רק זה אלא אף אם אובחן סרטן גרון- סיכויי ההחלמה גבוהים יותר בחולים שהפסיקות לעשן לעומת אחרים שהמשיכו. דהיינו בכל שלב זהוא מומלץ מאוד להפסיק לעשן ולשתות אלכוהול על בסיס קבוע.


כיצד מאבחנים?

ההתבטאות של סרטן על מיתרי הקול יגרום לצרידות בשלב מוקדם, וחולים רבים מגיעים לרופא בפעם הראשונה בגלל צרידות שלא עוברת. ההשפעה על הקול ניכרת מכיוון שהגידול שכיח באזור מיתרי הקול, זאת הסיבה שניתן לאבחן סרטן במיתרי הקול כבר בשלב ראשוני ולטפל בו בשיעורי הצלחה גבוהים ביותר של בין 90-95 אחוז. לעומת זאת, כשחולה מגיע עם גידול נרחב יותר, סיכויי ההחלמה נמוכים מ-50 אחוז.

הגידול עלול להיות ממוקם קרוב יותר לאזור הבליעה בגרון ואז ההשפעה על הקול תהיה פחותה ולעומת זאת עלול להיות כאב בבליעה, כיח דמי, כאב מקרין לאוזן באותו הצד, קושי נשימתי או הופעה של בלוטת לימפה מוגדלת בצוואר אותה ניתן למשש כגוש בצוואר הצידי. נוכחות בלוטה כזו מפחיתה בכ 50% את סיכויי ההחלמה מהמחלה.

איבחון החולה מתבצע ע"י הסתכלות לגרון בד"כ באמצעות סיב אופטי או מצלמה קטנה שמחדירים מהאף או מהפה. בד"F רופא מיומן יכול לחשוד בגידול ממאיר רק מהסתכלות על המיתרים. בשלב הבא נחוצה ביופסיה מהמיתרים שיכולה להעשות בהרדמה או לעיתים במרפאה. חלק חשוב בבדיקה היא בדיקת הצוואר מכיוון שנוכחות גוש בצוואר עלול לשנות את המדיניות הטיפולית.

מהם שלבי הטיפול?

אופי הטיפולים משתנה כמובן בהתאם לשלב בו זיהינו את הגידול. אנו מחלקים את הגידולים לשלבים כאשר stage 1 הינו גידול קטן ראשוני. Stage 2 הינו גידול גדול יותר וכו'.  אם הזיהוי נעשה בשלב מוקדם (1) הטיפול המומלץ הוא כריתת הגידול באמצעות לייזר ללא חתך עורי. הניתוח מבוצע בהרדמה כללית והחולה יכול להשתחרר לביתו לאחר יממה או שניים כמעט ללא מגבלות. בשלב מעט מתקדם יותר (שלב 2) שבו לא ניתן לכרות את הגידול בלייזר, האופציות הן שתיים - האחת, כריתה חלקית של הגרון, והשנייה, טיפול קרינתי עם או ללא תוספת של כימותראפיה. בשלב מתקדם יותר של המחלה האופציה הכירורגית היא כריתת גרון מלאה כשהחלופה היא טיפול באמצעות הקרנות וכימותרפיה. בעזרת טיפול משולב כזה, של קרינה עם כימותרפיה, אנחנו מצליחים להציל את הגרון ומיתרי הקול בכחצי עד שני שליש מהחולים עם סרטן גרון מתקדם. בשליש מהמטופלים, שאצלם הגידול חוזר אחרי טיפול כזה, עדיין עומדת בפנינו האופציה של כריתת גרון מלאה כאמצעי להצלת חייהם של החולים. כריתת גדון הינה ניתוח מצוין מבחינה אונקולוגית, שנותן לחולה סיכוי לשרוד את מחלת הסרטן בסבירות לא מבוטלת אף כשמדובר בגידול חוזר. הקושי העיקר הינו כמובן אובדן יכולת הדיבור- וניתן להתגבר עליו היום באמצעות השתלת תותב דיבור (פעולה שמבוצעת כיום באופן שיגרתי בכל חולה שעובר כריתת גרון). במקרה שישנן גרורות מרוחקות, לרוב בריאות, הטיפול הוא כללי-כימותרפי וסיכויי ההחלמה, למרבה הצער, נדירים ביותר.


כיצד ניתן למנוע את המחלה

כמו בכל גידול סרטני, הטיפול הטוב ביותר הוא מניעת המחלה כלומר הימנעות מעישון וצמצום כמות צריכת האלכוהול.

כמו כן, סימנים שיכולים להעיד על גידול סרטני כוללים צרידות, כאב או קושי בבליעה ועוד. תסמינים כגון אלו עליהם מתלונן החולה למשך פרק זמן של למעלה משלושה שבועות חייבים להדליק נורה אדומה (במיוחד בקרב מעשנים). גילוי מוקדם הינו קריטי להצלת חייהם של החולים במחלה. סיכויי ההבראה מגילוי מוקדם הינם כ-90 אחוז לעומת כ-30-40 אחוז כאשר הגילוי נעשה בשלב מאוחר של המחלה.


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('f8f4bb4a-2884-4ae4-94b0-f22ac561b395','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33922,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה