באר שבע השנייה בשטחה בישראל אחרי ירושלים, והשמינית באוכלוסייתה. בעיר באר שבע מתגוררים כ-217,000 תושבים, ובשנים הקרובות היא צפויה לגדול בעוד כ-100,000 תושבים עד לשנת 2030, כך לפי תוכנית המתאר. אלא שבעיר כה גדולה ומפותחת, נדרש גם מערך תחבורה ציבורית משוכלל ובעיריית באר שבע הגלגלים כבר מסתובבים.

לאחרונה בישר רוביק דנילוביץ' על תחילת תכנון הרכבת הקלה, שעתידה לפעול בעיר בין 2025-2027, בעלות פרויקט של 3-5 מיליארד שקלים. אולם בעירייה לא מחכים לרכבת הקלה וכבר פועלים לשדרוג מערך התחבורה הציבורית הקיים באמצעות תוספת של מוניות שירות ושדרוג קווי האוטובוס הקיימים.

מוניות השירות מגיעות לבאר שבע. צילום מתוך ויקיפדיה.

בדיון שנערך לאחרונה בירושלים בין עיריית באר שבע ומשרד התחבורה, ביקשו בעירייה להוסיף מערך של מוניות שירות שיפעל בעיר באר שבע, זאת לאחר שנים של התנגדות משרד התחבורה. לפי התכנון, יפעלו 6 קווי מוניות שירות מהשכונות למרכז העיר, אזורי תעסוקה ותעשייה, תחנות רכבת ותחנה מרכזית, בית חולים ומוסדות חינוך מרכזיים. בנוסף ביקשה העירייה להוסיף שלושה קווי מוניות שירות נוספים בין-עירוניים שיחברו את יישובי הלווין עומר, מיתר ולהבים לבאר שבע.

בנוסף פנו בעירייה למשרד התחבורה בבקשה לשדרג קווי אוטובוסים, להוסיף קווים חדשים ולשפר את תדירות הנסיעות בהתאם לצרכי התושבים. התוכנית הועברה אל הרשות הלאומית לתחבורה ציבורית וכעת היא צפויה להבחן על-פי הפרמטרים אותם קבע משרד התחבורה.

נציין כי תאריך הפעלת המוניות טרם הוכרז, כמו גם רשימת הקווים ומסלולם, אולם הוסבר כי הדגש בשיפור התחבורה הציבורית הוא באמצעות נגישות לשכונות עם רחובות צרים בהם אוטובוסים מתקשים לעבור, או ברחובות בהן התדירות נמוכה מדי. נציין בנוסף כי בהתאם להחלטת שר התחבורה ישראל כץ, כרטיסי "רב קו" יכובדו גם במוניות השירות.

האם הקווים יופעלו בשבת?

מדובר בשלב ראשוני של אישור הקווים וטרם ידוע אם הקווים יפעלו בשבת, בדומה למוניות השירות הפועלות בשבת בתל אביב. אם אכן יופעלו בשבת תהיה זו בשורה עבור התושבים שאינם מחזיקים ברכב פרטי, אך מעוניינים להתנייד בשבת בעיר גדולה כמו באר שבע.

סגן ר' העיר טל אל-על: "לאורך כל השנים רה"ע, אנוכי וחברי מועצה נוספים לא הרפינו ואני שמח על הפתיחות המחודשת של משרד התחבורה לעניין מוניות השירות. מערכת תחבורה ציבורית טובה הינה קודם כל, מערכת שהיא מגוונת. למערכת התחבורה הציבורית בעיר באר שבע חסרים שני אמצעי תחבורה ציבורית חשובים: רכבת קלה להסעת המונים ומוניות שירות ואת שני הנושאים האלה אנו מקדמים באופן אינטנסיבי מאוד."

צילום הדמייה. עיריית באר שבע. מתוך עמוד הפייסבוק של רוביק דנילוביץ

רוביק דנילוביץ' ״מוניות השירות צפויות לתת בין היתר, מענה מוסדר ונוח לכל משתמשי התחבורה הציבורית, באזורים נוספים ברחבי העיר, אליהם כיום לא מגיעה תחבורה ציבורית כלל. באר שבע מתפתחת וגדלה בשנים האחרונות, ובהתאם לכך, גם כמות משתמשי התחבורה הציבורית בתוך העיר נמצאת במגמת עלייה (עשרות אלפים בכל יום). לצד התכנון של הרכבת הקלה בעיר (שכבר החל), נמשיך להשקיע בתכנון ובפיתוח אמצעי תחבורה ציבורית איכותיים, זמינים ונוחים, כפי שצריך להיות בעיר מטרופולין.״

מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו