סערת אירוע סרבנות הגיוס בבאר שבע מעסיקה את צמרת השלטון

$(function(){setImageBanner('40fb5e90-4ed5-430a-9632-c982895a35ee','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

בסוף החודש צפוי להתקיים אירוע בו יתארחו סרבני גיוס הנקרא "מי מפחד מחופש (מצפון)", שיערך במקלט העירוני של עמותת "מולתקא מפגש". תכנון האירוע גרר תגובות רבות ובעקבותיו הרוחות בעיריית באר שבע סוערות מאוד- "בכוונתי לעשות ככל הניתן בהתאם לחוק על מנת למנוע מאירוע זה להתקיים", כך אמרה חברת המועצה, אורטל פרלמן-שמואלי.

במסגרת הפעילות של עמותת פורום הדו קיום בנגב, "מולתקא מפגש", עתיד להתקיים ב-20 לאוקטובר מפגש בשיתוף עם 'קולנוע סולידריות לאקטיביזם וזכויות אדם' ותנועת השמאל "יש גבול", שיקרא "מי מפחד מחופש (מצפון)", העוסק בסרבנות גיוס לצה"ל. את האירוע מתכננים להפיק המארגנים במקלט העירייה של עמותת "מולתקא מפגש", בו עושה הארגון שימוש במשך השנה לטובת פעילויות שונות.

במהלך האירוע צפויים להתארח שני סרבני מצפון צעירים- האחד, אוריאל פררה, תושב העיר, ששה כ-177 ימים בכלא הצבאי ולאחריהם קיבל פטור משירות צבאי בסוף שנת 2014; השני- עמרי ברנס, אשר קיבלה את הפטור משירות צבאי לפני כחודשיים, לאחר ריצוי מאסר צבאי של למעלה מ-60 ימים. כמו כן, במפגש צפוי להיות מוקרן הסרט התיעודי של אורי ברבש "במצפון נקי", העוסק בסיפורם של צעירים סרבני גיוס בישראל.

משנודע לגורמים בעירייה על ארגון אירוע זה, הוציאה העירייה הודעה רשמית כי אינה תומכת או שותפה בהפקת האירוע. בנוסף, בסוף השבוע האחרון פנו פעילי ימין וחברי מועצה לעיריית באר שבע במטרה לבחון את קיומו של האירוע, שקורא לסרבנות צבאית, במקלט השייך לעירייה. חברת המועצה ופעילת מפלגת הליכוד, אורטל פרלמן שמואלי, אמרה כי "המשאב הציבורי שניתן לעמותה ללא תמורה שייך לתושבי העיר באר שבע. אם העמותה מעוניינת לערוך כנס שמעודד סרבנות עליה לשכור לשם כך אולם מכיסה הפרטי".

המודעה על האירוע (צילום מסך מתוך פייסבוק)

כמו פרלמן שמואלי, גם חבר המועצה שמעון טובול הביע בחריפות רבה את הנגדותו לקיום האירוע- "אנחנו מבקשים מראש העיר ומהיועץ המשפטי שיבטלו את ההקצאה למקלט לאנשים ההזויים האלה, שמשתמשים במקלט שאמור להגן על תושבי באר שבע ומפרגנים לממלכת הרשע ולסרבני הגיוס. לא יכול להיות שאני ואחיי הלוחמים נקיז דם למען אזרחי מדינת ישראל ואילו אלה שמפחדים וממציאים תירוצים של סרבנות ופחדנות יקבלו לגיטימציה בעיר שהוכתה הכי הרבה בטילים".

אך לא רק קריאות הנגד של חברי המועצה נשמעים כעת, אלא שיש מי שגם מביע את חששותיו וכעסו בדבר האירוע מכיוון הממשלה. אמש פנה סגן שר הביטחון, אלי בן דהן, לראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', במכתב אישי, הקורא להחרמת האירוע. "רוביק ידידי" כתב בן דהן, "השירות בצבא הוא זכות, זכות שזכינו לה בדורנו". עוד הוסיף במכתב "בעוד שחיילי צה"ל מחרפים את נפשם בהגנה על עם ישראל בארצו מידי יום, מארגני האירוע בוחרים לעצמם להשתמט משירות בצה"ל ולהוסיף, חטא על פשע ולהמריד בני נוער אחרים נגד הגיוס". את המכתב חתם בבקשה מראש עיריית באר שבע- "אני סמוך ובטוח שתעשה ככל שביכולתך למנוע את קיום האירוע במבנה השייך לעירייה".

מקורבים הקשורים למי שמתנגדים לאירוע מספרים בנוסף כי תכנון הוצאתו לפועל של האירוע מעסיק כבר למעלה מיומיים את כל שלטון החוק ולא מעט גורמים ממשלתיים, בהם גם שרת המשפטים איילת שקד ומשרדו של שר הפנים, אריה מכלוף-דרעי.

מעיריית באר שבע נמסר בתגובה: "העירייה אינה שותפה ואיננה תומכת באירוע. דבר קיומו של האירוע הובא לידיעת העירייה בימים האחרונים. לאור הנחיות משרד הפנים והיועץ המשפטי לממשלה, הגישה עיריית באר שבע בקשה מגורמים אלה, לבחון את קיומו של האירוע".

מנכ"לית פורום דו קיום בנגב, חיה נח, אמרה בתגובה: "להבנתנו ובעקבות המכתב שנשלח בעבר, היועץ המשפטי מאפשר לקיים פעילות כזו ויש בבאר שבע קהילה המעוניינת בה. יש פה חופש ביטוי שמאפשר במסגרתו לשוחח על כל נושא שבעולם, כל עוד זה לא מאיים על המדינה. זו סערה בכוס מים. אנו מחכים להנחיות העירייה וטוב שהיא פנתה ליועץ המשפטי".

ישי מנוחין מארגון יש גבול מסר בשם מארגני האירוע כי "האירוע דן בנושא של מצפון ומחויבות לערכים. הוא לא קורא לסרבנות או מתנגד לסרבנות. זהו דיון הכרחי בחברה דמוקרטית שבנויה בין השאר על חופש אמונה, הבעת דעה וחופש מצפון. הסרט שיוקרן באירוע שודר בערוץ אחד והנושאים שידונו נמצאים בדיון בחברה הישראלית מאז שנות השישים. עצם הדיון הוא חוקי בעליל וכך הוכח כבר במקרים הקודמים כשניסו למנוע אותו".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('e4c5ec45-cc64-4c31-a0a6-feff1ffe9735','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה