בי"ח סורוקה יקבל תקציב לסיוע לנפגעות תקיפה מינית

$(function(){setImageBanner('2ff72dea-8156-4cca-ac5f-241976562fd1','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,36411,'Image','');})

לחץ של חברי כנסת וראש העיר רוביק דנילוביץ' על משרד הבריאות, הביא לתקצוב של חדר הטיפול בבית החולים סורוקה עבור נפגעות תקיפה מינית.

מוקדם יותר השבוע נחשף ב"חדשות 2" מחדל חמור, לפיו נפגעות תקיפה מינית בדרום נאלצות להגיע עד לאזור המרכז כדי לקבל סיוע ראשוני קריטי, זאת בשל חוסר תקציב ייעודי בבית החולים האוניברסיטאי סורוקה.

בבית החולים סורוקה קיים מרכז לטיפול בנפגעות מינית. צילום מתוך פיקיויקי

בבית החולים סורוקה מוצב המרכז הרפואי היחיד בכל אזור הדרום לטיפול בנשים שעברו תקיפה מינית. החדר הטיפולי מצויד במכשור וצוות רפואי שעבר הכשרה מקצועית לסיוע וטיפול בנפגעות אונס ותקיפה מינית. הצוות מהווה עוגן נפשי ראשוני לאותן קורבנות תקיפה, ואמון על איסוף ממצאים גופניים שיהיו קבילים בבית המשפט בעת הצורך.

בית החולים סורוקה מספק מענה רחב לאזור באר שבע והסביבה, אולם, מחסור בתקציב גורם לכך שחדר הטיפול המיוחד ("חדר אקוטי") בסורוקה אינו מאויש לעיתים קרובות בתקן רופא. המציאות גורמת לתוצאות איומות: נשים שעברו תקיפה מינית או נאנסו נשלחות בזו אחר זו לקבל טיפול במרכז הארץ, לאחר שעברו פגיעה פיזית ונפשית קשה הן מוצאות עצמן מצפינות בנסיעות שלוקחות כשעתיים וחצי וחלקן מעדיפות לוותר ומוותרות על הטיפול.

רחוק מידי, אז מעדיפות לוותר על הגשת תלונה

במרבית המקרים שבהם חדר הטיפול בסורוקה אינו מאויש, נשים שהותקפו מינית נשלחות לבית החולים וולפסון בחולון. מה שגורם לחלקן לוותר על טיפול ועל הגשת תלונה. רק לאחרונה אירעו שני מקרים בהם נשים סירבו לנסוע לבית החולים וולפסון כדי להיבדק ולקבל טיפול מונע, לאור המרחק הרב ובשל הפגיעה הנפשית לאחר הטראומה הקשה.

ליזה ניקולאיצ'וק, מנכ"לית מרכז הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית בנגב הסבירה את ההשלכות: "ברגע שבחורה שמעה שהיא צריכה לנסוע עד לחולון כדי לעבור את הבדיקה, היא פשוט ויתרה".

ניקולאיצ'וק עמדה על חשיבות הבדיקה לאחר התקיפה באופן בריאותי ופלילי: "הבדיקה הרפואית מאפשרת את שימור הראיות וכך ניתן להגיש כתבי אישום גם לאחר זמן רב", הדגישה ניקולאיצ'וק.

נאלצו לנסוע עד למרכז כדי לקבל טיפול. צילום אילוסטרציה מתוך שאטרסטוקנאלצו לנסוע עד למרכז כדי לקבל טיפול. צילום אילוסטרציה מתוך שאטרסטוק

"אנחנו מרכז הסיוע הגדול בדרום הארץ שמקבל 12 אלף פניות בשנה, 1500 מהן חדשות כל שנה", היא מספרת שהארגון לא מפנה יותר מתלוננות לחדר בסורוקה. "פעם זו הייתה הצעה מיידית, היום המתלוננות מתקשרות ואין לאן להפנות אותן", היא סיפרה בתסכול. "עצוב שהכל מתחיל ונגמר בכסף, צריך רק להשקיע בתקן של רופאה אחת".

דרושה התערבות דחופה

במרכז הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית פנו לאחרונה לשר הבריאות ליצמן בבקשה שיתערב באופן דחוף בסוגיה, וטענו כי ההימנעות מנסיעה למרכז של הנפגעות עלולה להביא לאי איסוף ראיות במקרים חמורים.

מנכ"לית המרכז ניקולאיצ'וק טענה במכתב כי: "נשים באזור הדרום שומעות שהחדר אינו זמין ומאבדות אמון במערכת. יש מקרים שהן אפילו לא פונות לקבלת עזרה מאחר שכבר שמעו שאין פתרונות באזור".

בין היתר פירטה במכתבה מקרה של צעירה משהגיעה מאילת לסורוקה ואז נאלצה לשלוח אותה עד לאזור המרכז, כי לא ניתן היה לספק לה מענה. "לא הייתה רופאה מומחית שיכולה לבדוק אותה, לטפל בה ולקחת עדויות", ציינה ניקולאיצ'וק. "התביישתי עד עמקי נשמתי לעמוד מול הצעירה ולומר לה שלמרות כל מה שעברה ולמרות שכביכול יש חדר אקוטי בבאר שבע, אני נאלצת לשלוח אותה לאזור המרכז".

בעקבות החשיפה, טענו בבית החולים סורוקה כי "בסורוקה ניתן טיפול לנפגעי תקיפה מינית על ידי צוות רב מערכתי בהתאם לכיסוי התקציבי שניתן על ידי משרד הבריאות, שלצערנו אינו מכסה פעילות לאורך כל החודש".

במשרד הבריאות טענו כי: "המרכז האקוטי בבית חולים סורוקה מתוקצב מיום פתיחתו, אולם לפני כשנה נמסר מהנהלת בית החולים כי התקציב אינו מספיק למימון הפעלת המרכז באופן מלא בכל ימות השבוע. הנהלת בית החולים מפעילה את המרכז באופן חלקי ובימים בהם המרכז אינו פועל מופנים הנפגעים לבית החולים וולפסון בחולון". 

רוביק דנילוביץ' לא נסכים שיפלו את תושבי הנגב (תמונת ארכיון מתוך דף הפייסבוק של דנילוביץ')

עת לעשות

בעקבות החשיפה של המצב העגום, החליטו להתערב מספר חברי כנסת וראש העיר רוביק דנילוביץ'. ראש העיר דנילוביץ' הצהיר והדגיש כי "לא נסכים שיפלו את תושבי הנגב, ובטח שמדובר בנושאים כאלה, לעשות דבר כזה למתלוננות שנפגעו בצורה כל כך קשה. החדר קיים ומאובזר אבל אין תקן, אז מדינת ישראל תצטרך לדאוג לתקן ומיד. מדובר כאן על הדרום כולו, מאילת עד קריית גת, ובלתי מתקבל על הדעת שנשים שהותקפו מינית יטורטרו לבית החולים וולפסון כשיש מרכז קיים בבית החולים סורוקה"

בעקבות התערבות ראש העיר וחברי הכנסת הוחלט יחד עם משרד הבריאות על תקצוב המרכז גם בקופה הקרובה, ובאופן סדיר בשנים הבאות.

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב אמר כי "מבחינתו הפעילות של המרכזים היא קריטית ואנחנו מחויבים לכך שהם יפעלו שבעה ימים בשבוע. לכן באופן מיידי נמצא פתרון כדי שהמרכז בסורוקה יעבוד 7 ימים בשבוע באופן מלא".

החשיפה של המצב העגום הביאה להתערבות ולפתרון המשבר, וכעת בזכות כל המעורבים בדבר יוכלו נפגעות תקיפה מינית לקבל טיפול וסיוע מיידי בבית החולים סורוקה, ולא לנסוע לאזור המרכז כפי שעשו עד כה.

מפעם לפעם נחשפות פרשות חדשות חמורות, הנוגעות לבריאות ולרווחת האזרחים במדינה. פעמים רבות החשיפה מביאה להתערבותם של בעלי כוח ולפתרון הסוגיה, כפי שנראה במקרה זה. עם זאת, מערכת הבריאות בישראל תלויה בתקציב המדינה ועל כן אינה יכולה לספק מענה מלא לכלל אזרחי המדינה בעתות משבר, מה שעלול להביא בעתיד לעלייתן של פרשות רבות נוספות.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('187ac572-244a-4cff-adbd-8f050422753b','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,36412,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה