"כלי רכב ישנים עלולים להפוך למלכודת מוות עבור נוסעים בהם"
30.03.22 / 14:26
עמותת אור ירוק בחנה את גיל הרכבים ברחבי הארץ, כאשר ברכבים מבוגרים בהם אין מערכות בטיחות- הסכנה לתאונות בכביש גדלה. אז מהו גיל הרכבים בבאר שבע?
נכון לשנת 2020 נאמד גילם הממוצע של כלי הרכב בישראל בשבע שנים (7.0). מדובר בעליה קלה בגילם הממוצע של כלי הרכב הפרטיים בהשוואה לשנת 2019 שבה הגיל הממוצע של כלי הרכב הפרטיים היה שנים 6.7, כל על פי נתוני עמותת אור ירוק.
684,538 כלי רכב בני יותר מעשר שנים (שנת עליה עד 2010) נעים בכבישי ישראל נכון לשנת 2020. ככל הנראה ברובם המוחלט של הרכבים הללו לא מותקנות מערכות בטיחות אקטיביות שיכולות להציל חיים במקרה של תאונה ולכן הנוסעים בהם נמצאים בסכנה גדולה יותר לעומת נהגים עם כלי רכב חדשים בעלי מערכות בטיחות מתקדמות.
עוד עולה מהנתונים, כי בשנת 2020 (שנת קורונה וסגרים) עלו על כבישי ישראל 150 אלף כלי רכב חדשים. בסך הכול ישנם 2,277,073 כלי רכב פרטיים (גיל ממוצע שבע שנים) בישראל.
ומה לגבי גיל הרכבים כאן בדרום? בשנת 2020 היו בבאר שבע 3,291 כלי רכב פרטיים וגילם הממוצע עמד על 7.3 שנים, קצת מעל הממוצע הארצי. עוד עולה מהנתונים כי בבירת הנגב ישנם 21,281 כלי רכב פרטיים בני יותר מעשר שנים (עד שנת 2010). נתון מעניין נוסף מגיע מהעיר רהט, שנמצאת צפונית לבאר שבע, אשר נמצאת ברשימת עשרת הערים עם גיל הרכב המבוגר ביותר. בשנת 2020 היו ברהט 14,012 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.1 שנים.
"כלי רכב ישנים מעורבים ביותר תאונות דרכים קטלניות מאשר כלי רכב חדשים. בכלי הרכב הישנים אין מערכות בטיחות אקטיביות אשר מונעות בעזרת טכנולוגיה תאונות דרכים ולמעשה מפצות על טעויות הגורם האנושי", אומר ד"ר ארז קיטה, מנכ"ל אור ירוק, "במקרה חירום כלי הרכב נדרש להיות בשיא תקינותו. השלדה, חגורות הבטיחות, המנוע ושאר האביזרים חייבים לספוג את עוצמת המכה ולהגן על יושבי הרכב".
אחת הדרכים האפקטיביות להצערת גיל הרכב הינה תכנית הגריטה של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והמשרד להגנת הסביבה. התכנית מאפשרת לבעלי כלי רכב ישנים, בני 20 שנה ומעלה, למסור את רכבם למגרשי הגריטה תמורת 3,000 שקלים. גריטת כלי הרכב מצמצמת את הנזק מתאונות הדרכים, מפחיתה את זיהום האוויר ולמעשה מורידה מהכביש כלי רכב ישנים ולא בטיחותיים. עלות התכנית נאמדת בכחמישה מיליון שקלים (באחריות המשרד לאיכות הסביבה ומשרד התחבורה והבטיחות בדרכים).
תכנית הגריטה פעלה לאחרונה בחודש נובמבר 2013 וגם אז ליום אחד בלבד. התכנית יצאה לדרכה בשנת 2009 אז הציע משרד האוצר לשלם לכל בעל רכב בן 20 שנה ויותר 3,000 שקלים תמורת מכונית שבמרבית המקרים הייתה מסוכנת ומזהמת וללא מערכות בטיחות בסיסיות כמו מניעת נעילת גלגלים או החלקה, זאת מתוך כוונה כי בעל הרכב יחליף אותה בחדשה, בטוחה ומזהמת פחות. הכסף אותו הקציבה המדינה נגמר, התכנית הופסקה, חזרה שוב ושוב הופסקה בפעם האחרונה, עקב הקצאת מימון נמוכה וזאת למרות דרישה גבוהה מצד הציבור.
"כלי רכב ישנים עלולים להפוך למלכודת מוות עבור נוסעים בהם. לכן, האינטרס של המדינה ובעיקר של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הוא להוריד את אותם כלי רכב ישנים מהכביש כדי לצמצם את תאונות הדרכים", מסכם ד"ר קיטה, "חייבים להחזיר את תכנית הגריטה שעודדה אזרחים להיפטר מהרכב הישן שלהם תמורת תשלום כספי. בכך נוכל להפחית את זיהום האוויר וגם להציל חיים".
עשרת הערים עם גיל הרכב המבוגר ביותר
- בשנת 2020 היו במודיעין עלית 4,136 כלי רכב פרטיים , וגילם הממוצע עמד על 9.5 שנים.
- בשנת 2020 היו בקלנסווה 7,701 כלי רכב פרטיים, וגילם הממוצע עמד על 9.5 שנים.
- בשנת 2020 היו בביתר עלית 4,662 כלי רכב פרטיים, וגילם הממוצע עמד על 9.3 שנים.
- בשנת 2020 היו באום אל פחם 18,021 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.2 שנים.
- בשנת 2020 היו בבאקה אל גרביה 10,476 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.1 שנים.
- בשנת 2020 היו ברהט 14,012 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.1 שנים.
- בשנת 2020 היו בשפרעם 15,515 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.0 שנים.
- בשנת 2020 היו בטייבה 15,485 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.0 שנים.
- בשנת 2020 היו בירושלים 221,919 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.0 שנים.
- בשנת 2020 היו בטמרה 12,242 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 8.8 שנים.
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected]